خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با ایلنا:

کریدور ترانزیتی ترکیه - افغانستان با محوریت ایران تاسیس می‌شود/ احتمال راه اندازی قطار تهران- استانبول

asdasd
کد خبر : ۸۱۲۰۹۹

معاون وزیر راه و شهرسازی از تاسیس مسیر ترانزیتی ترکیه - ایران- افغانستان خبر داد و گفت: مقرر شد با محوریت ایران، صورتجلسه تاسیس این کریدور در آینده‌ای نزدیک برای ترکیه و افغانستان ارسال و پس از آن در جلسه سه جانبه‌ای متن صورتجلسه نهایی شود.

شهرام آدم نژاد، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، از برنامه‌ریزی‌های مشترک برای راه اندازی و تقویت کریدور ترانزیتی افغانستان- ایران- ترکیه خبر داد و گفت: در هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک حمل و نقل ایران و ترکیه مصوبات اجرایی این دو کشور در زمینه حمل و نقل پیگیری شد.

مدیر کمیته حمل و نقل و ارتباطات بیست و هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه با اشاره به مذاکرات گسترده در تقویت مسیر ترازیتی شرق به غرب اظهار داشت: در طول جلسات این دوره تاکید زیادی بر راه‌اندازی و تقویت کریدور ترانزیتی افغانستان- ایران- ترکیه صورت گرفت و مقرر شد با محوریت ایران، صورتجلسه تاسیس این کریدور در آینده‌ای نزدیک برای ترکیه و افغانستان ارسال شود تا پس از آن در جلسه سه جانبه ای متن صورتجلسه نهایی شود. 

وی افزود: همچنین ارتقاء فعالیت‌های ترانزیتی کریدور ترکیه- ایران- قطر در چارچوب تفاهم‌نامه منعقده در شهریور 1396 و اجرایی سازی کریدور اسلام آباد- تهران- استانبول (ITI) در دستور کار دو کشور قرار گرفت. در توسعه همکاری‌ها در حوزه حمل و نقل ترکیبی، مقرر شد قرارداد همکاری از طریق مجاری دیپلماتیک به طرف ایرانی ارسال شود تا مورد بررسی قرار گیرد.
 
آدم نژاد درباره مذاکرات حوزه حمل و نقل جاده ای گفت: برای اجرای ماده 7 موافقتنامه حمل و نقل جاده‌ای بین کشورمان و ترکیه دو طرف توافق کردند، ‌نشست کمیته مشترک همکاری های حمل و نقل جاده‌ای دو کشور را در سه ماهه دوم از نیمه اول سال 2020 میلادی در تهران برگزار کنند.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره رضایت دو کشور از راه اندازی قطار مسافری تهران – وان و تهران – آنکارا  ادامه داد: راه اندازی قطار مسافری تهران – استانبول در جلسه ای در سریع‌ترین زمان ممکن در تهران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: همچنین برای دستیابی به آمار جا به جایی یک میلیون تن بار در سال بین دو کشور جهت گسترش همکاری‌ها در زمینه افزایش و توسعه حمل و نقل بار به وسیله ریل، توافق شد تا حمل و نقل میان ترکیه و کشورهای آسیای مرکزی از طریق مسیرهای ترانزیت ریلی ایران تسهیل شده و این مسیرها احیا شوند.
 
آدم نژاد همچنین با اشاره به محورهای تفاهم در حوزه حمل و نقل دریایی گفت: در این بخش هم دو طرف تمایل خود را برای بررسی فرصت‌های همکاری در زمینه ایجاد و پیاده سازی تکنولوژی‌های پیشرفته جهت ساخت کشتی‌های تفریحی، تعمیرات و نگهداری کشتی،‌ بازیافت کشتی و لایروبی و اتوماسیون فرایندها و تهیه جانمایی‌ها ابراز کردند و مقرر شد، چهارمین کمیته مشترک همکاری‌های بندری و دریایی بین دو کشور در سه ماهه اول سال 2020 در ترکیه برگزار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز