خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی عنوان کرد:

اختلاف معنادار آمار گمرک و سازمان شیلات درباره تخم چشم‌زده وارداتی با ارز دولتی

asdasd
کد خبر : ۸۰۵۹۶۴

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی از اختلاف ٢٥٠ میلیون قطعه‌ای تخم چشم زده ماهی در آمار گمرک و سازمان شیلات خبر داد و گفت: برای ورود تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا ارز ٤٢٠٠ تومانی تخصیص داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، روح‌الله فرهی در نشست خبری مشترک با رئیس سازمان شیلات ایران با بیان این مطلب، اظهار کرد: سال ٨٥ سازمان شیلات مکلف شد برای خودکفایی تخم چشم زده و اصلاح نژاد این ماهی اقدام کند تا واردات این نهاده به حداقل برسد اما اکنون پس از ١٣ سال همچنان ما شدیدا به واردات تخم چشم‌زده وابسته هستیم.

وی ادامه داد: ابتدا قرار بر این بود که اتحادیه ماهیان سردآبی به‌عنوان نماینده تولیدکنندگان تا زمان رسیدن به خودکفایی این نهاده، واردات آن را برعهده بگیرد اما تنها یک محموله توسط اتحادیه وارد شد.

فرهی با تاکید بر اینکه اکنون نه تنها خودکفایی در تولید تخم چشم زده ماهی محقق نشده بلکه واردات نیز از دست تولیدکننده خارج شده، افزود: پس از مدت کوتاهی واردات به دست یک یا دو نفر از اعضای هیات‌مدیره اتحادیه افتاد، تولیدکنندگان کاملا حذف شدند و خودکفایی این نهاده نیز به بهانه‌های مختلف عقب افتاد.

وی با اشاره به شیوع بیماری در سال ٩٥ و تلفات ماهیان قزل‌آلا در آن سال، گفت: سال ٩٥ با افزایش اعتراضات به شیوع بیماری که در اثر تخم چشم زده آلوده وارد کشور شده بود شیوه‌نامه‌ای نوشته شد تا براساس آن تا ابتدای سال‌جاری واردات این نهاده به‌طور کامل قطع شود.

به گفته مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی؛ تا امروز نه تنها واردات تخم چشم زده کاهش پیدا نکرده بلکه تعداد زیادی از تولیدکنندگان بچه ماهی در داخل کشور به‌علت افزایش واردات تعطیل شدند.

وی گفت: مسئولان دولتی از یک‌سو نسبت به واردات بی‌رویه این نهاده انتقاد می‌کنند و از سوی دیگر برای واردات آن ارز بی‌حساب و کتاب دولتی می‌دهند.

 فرهی با بیان اینکه اختلاف معناداری در آمار واردات تخم چشم‌زده سازمان شیلات و گمرک وجود دارد، افزود: سازمان شیلات اعلام کرده سال گذشته ٢٥٠ میلیون قطعه تخم چشم زده قزل‌آلا وارد کشور شده درحالیکه براساس آمار غیر رسمی گمرک این رقم ٣ هزار و ٣٠٠ کیلوگرم معادل ٥٠٠ میلیون قطعه است.

 وی ارزش ماهی تخم چشم زده وارداتی در سال‌گذشته را بر‌اساس آمار گمرک ٥ میلیون و ٧٠٠ هزار دلار عنوان کرد.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با بیان اینکه نگاه دولت در بخش توسعه آبزی‌پروری، اشتغالزایی به‌جای تجاری‌سازی بوده، افزود: همین امر باعث شده که توسعه صنعت آبزی‌پروری در کشور ما بر مبنای توسعه اشتغال و نه رقابت‌پذیری در تجارت جهانی باشد.

فرهی یکی دیگر از دلایل عدم تحقق خود اتکایی در تولید تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا را عدم هماهنگی بین دستگاههای ذی‌ربط دانست و گفت: هماهنگی لازم بین سازمان شیلات، تحقیقات و بخش خصوصی برای رسیدن به خوداتکایی تولید این نهاده مهم اساسی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه بخش تحقیقات باید با سفارش سازمان شیلات و بخش‌خصوصی اقدام به انجام طرح‌های تحقیقاتی کند، اظهار داشت: به نظر می‌رسد ضرورت درخواست و نیاز بخش تولید که همان تامین نهاده تخم چشم دانه ماهی قزل‌آلا و اصلاح نژاد است به بخش تولید انتقال نشده است. در جلسه‌ای که با مرکز تحقیقات داشته‌ایم کارگروهی را تشکیل داده‌ایم تا انتقال نیازهای بخش‌خصوصی و درخواست ما برای بهبود تولید و دستیابی به خودکفایی این نهاده بسیار مهم، هرچه سریع‌تر عملی شود.

فرهی بخشی از مشکل تولید قزل‌آلا در کشور را مربوط به روش‌های مورد استفاده دانست و گفت: روش‌هایی که در تولید قزل‌آلا در کشور استفاده می‌شود مربوط به 70 تا 80 سال پیش است که اکنون هیچ سازگاری با روش‌های نوین بهداشتی و اقتصادی ندارد.

فرهی ادامه داد: در حال حاضر 4 روش تولید ماهی قزل‌آلا در کشور به کار گرفته می‌شود که اختلاف قیمت تمام شده تولید آنها تا 40 درصد است.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با تاکید بر اینکه هزینه بالای تمام شده، بازار محصولات ما را تحت تاثیر قرار داده، افزود: انتظار می‌رود موسسات، مرکز تحقیقات و دستگاه‌های مرتبط برای کاهش هزینه تمام شده و استفاده از روش‌های نوین با تولید کنندگان همکاری داشته باشند.

فرهی در پایان گفت: بخش‌خصوصی آمادگی دارد با ورود به عرصه تولید تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا رسیدن به خودکفایی این نهاده اساسی را تسریع کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز