خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

واردات کره در ۳ ماه نخست سال‌جاری بیش از ۱۲ ماهه سال گذشته/ سود بی‌حساب به جیب واردکنندگان کالایی که بی‌نیاز از واردات آن هستیم

asdasd
کد خبر : ۷۹۲۹۱۶

بر اساس اعلام اتاق بازرگانی ایران، کره جزو ۵ محصول عمده وارداتی در بهار سال‌جاری بوده است. واردات کره با ارز ۴۲۰۰ تومانی و امکان صادرات آن با نرخ ارز آزاد یکی از دلایل افزایش بی‌قاعده واردات کره عنوان می‌شود. واردات کره در حالی رشد نجومی داشته است که به گفته کارشناسان ایران با تولید بیش از ۱۰ میلیون تن شیر امکان خودکفایی در تولید این محصول را دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا؛‌ در سه ماهه ابتدای سال جاری به ارزش 257.6 میلیون دلار، کره وارد کشور شده است و این محصول را پس از برنج،‌ ‌ذرت دامی، ‌لوبیای سویا و کنجاله در رتبه پنجم عمده‌ترین کالاهای وارداتی به کشور قرار داده است. واردات این میزان از کره در سه ماهه اول سال‌جاری بیش از 12 ماهه سال گذشته است.

رشد نجومی واردات کره این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که چرا واردات این محصول آنقدر رشد داشته و واردات آن برای تجار جذاب بوده است؟ برای پاسخ به این سوال باید نگاهی به برخی از تصمیمات دولتی برای واردات و صادرات کره انداخت.

کره یکی از محصولاتی غذایی است که براساس سیاست ارزی دولت در لیست کالاهای قرار گرفت که شامل دریافت ارز 4200 تومانی می‌شدند.

 با توجه به اینکه درحال حاضر در کشور بیش از 10 میلیون تن شیر تولید می‌شود و این واقعیت که با این حجم از تولید شیر امکان تامین بخش زیادی از این کالا در داخل کشور است دریافت ارز دولتی مورد اعتراض دامداران قرار گرفت.

البته چندی بعد دولت تصمیمی دیگر درباره کره گرفت و موضوع تصمیم جدید دولت این بود که صادرات کره بیش از 500 گرم ممنوع است.

معنی تصمیم دولت این بود، شما می‌توانید کره را با ارز 4200 تومانی وارد و در بسته‌های زیر 500 گرم با نرخ ارز آزاد صادر کنید!

یک حساب سرانگشتی ساده نشان می‌دهد واردات کره با ارز 4200 تومانی و صادرات آن با ارز آزاد چه سود کلانی برای واردکنندگان به همراه دارد و این دقیقا پاسخ سوالی است که در ابتدا آن را مطرح کردیم.

با افزایش انتقادات نسبت به فساد ناشی از تخصیص ارز دولتی به برخی از کالاها مانند کره، دولت ارز دولتی را برای این محصول حذف و واردات آن را با ارز نیمایی آزاد کرد.

هر چند تصمیم دولت برای حذف ارز دولتی برای واردات کره و جایگزینی آن با نرخ ارز نیمایی تقریبا راه سودجویی فرصت‌طلبان را بست، اما آمار نشان می‌دهد در سه ماهه نخست سال 33 هزار تن کره وارد کشور شده که یک هزار تن بیشتر از کل واردات سال گذشته است.

نکته قابل تامل این است که این حجم از واردات کره در حالی است که ایران با تولید بیش از 10 هزار شیر امکان خودکفایی در این محصول را دارد و بی نیاز از واردات است.

موضوعی که احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران، بارها به آن تاکید داشته است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به توان تولید کشور در شیر، اظهار کرد: با این میزان تولید، ما بی‌نیاز از واردات کره هستیم و واردات آن کاملا بی‌معنی است.

مقدسی تاکید کرد: ما نه تنها می‌توانیم کره مورد نیاز کشور را تامین کنیم بلکه امکان تامین کره مورد نیاز برای صادرات محصولات لبنی را نیز داریم.

وی در پاسخ به این پرسش که چربی پایین شیر تولید داخل یکی از موارد مطرح شده از سوی موافقان واردات کره است، گفت: استاندارد چربی شیر دنیا 3.2 درصد است این درصد از چربی در شیر تولیدی داخل کشور ما وجود دارد، پس انتقاد مطرح شده درباره چربی پایین شیر تولید داخل قابل پذیرش نیست.

مقدسی صرف هزینه واردات برای حمایت از دامداران را راهکاری دانست که می‌تواند موجب بهبود تولید شیر در داخل کشور شود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران گفت: خروج 257.6 میلیون دلار برای واردات کره می‌توانست صرف توسعه و بهبود تولید در داخل کشور شود.

به گزارش ایلنا؛‌ هر چند تصمیم دولت برای حذف ارز دولتی برای واردات کره و جایگزینی آن با نرخ ارز نیمایی تقریبا راه سودجویی فرصت‌طلبان را بست، اما تصمیمات گذشته دولت موجب شد سود بی‌حساب به جیب واردکنندگان کالایی برود که بی‌نیاز از واردات آن هستیم. واردات 33 هزار تن از محصولی که توان تولید آن در داخل کشور وجود دارد نه تنها خروج ارز در شرایط سخت اقتصادی را غیرقابل پذیرش می‌کند، بلکه ضرباتی را نیز به بخش تولید وارد کرده که زمان زیادی برای جبران آن نیاز است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز