خبرگزاری کار ایران

امیر هامونی مطرح کرد:

سهامداران شرکت‌های بازار پایه‌ای نگران نباشند

asdasd
کد خبر : ۸۰۴۳۰۶

مدیرعامل فرابورس ایران یکی از انتقاداتی که به اصلاحات جدید بازار پایه وارد شده را کمتر بودن دامنه نوسان نسبت به مالیات و کارمزد عنوان کرد و گفت: در نظر داریم که برای افزایش قدرت نقدشوندگی بازار در خصوص کاهش کارمزد بازار پایه تجدیدنظر کنیم اما تعیین رقم مالیات در حیطه اختیارات ارکان بازار سرمایه قرار ندارد.

به گزارش ایلنا، امیر هامونی ضمن بیان مطلب بالا اعلام کرد: از ظرفیت‌های خوبی که در دستورالعمل جدید بازار پایه گنجانده شده امکان فعالیت بازارگردان در بازار پایه است و می‌توانیم برای سهام موجود در بازار پایه فعالیت بازارگردان را عملیاتی کنیم.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار ظرفیتی متناسب با استانداردهای جهانی در خصوص فعالیت بازارگردانی ایجاد شده است، افزود: به این صورت که قیمت ابتدایی صبح هر روز معامله را بازارگردان تعیین می‌کند و دامنه نوسان بر اساس قیمت تعیین‌شده توسط بازارگردان مشخص خواهد شد. به گفته هامونی نمادهایی که در بازار پایه جدید از امکان بازارگردانی بهره ببرند، مشمول محدودیت‌های دامنه نوسان ۱، ۲ و ۳ درصد نبوده و تا ۵ درصد امکان نوسان خواهند داشت و این نمادها در طول آکشن نیز امکان نوسان تا ۱۰ درصد را خواهد داشت.

مدیرعامل فرابورس ایران به انتقادات مطرح‌شده مبنی بر ناگهانی بودن تغییرات و پیشنهاد متوقف کردن نماد شرکت‌ها بلافاصله پس از ابلاغ اصلاحات دستورالعمل بازار پایه اشاره کرد و افزود: پیش از این نیز قوانین بازار پایه در راستای بهبود، تغییراتی کرده و در آن هنگام نیز به منظور تصمیم‌گیری و استراتژی معامله‌گران برای حضور در این بازار با توجه به تغییرات صورت‌گرفته، مدت‌زمانی تا توقف نمادهای بازار پایه به آنان فرصت داده شد.

هامونی با اشاره به اینکه طبق اصلاحات جدید بازار پایه یک‌بار در هفته در روز دوشنبه در تابلوهای بازار پایه حراج پایانی وجود خواهد داشت، گفت: امکان افزایش این حراج‌ها برای روان شدن معاملات بازار پایه در صورت تشکیل صف‌های خرید یا فروش به چندین حراج در هفته وجود دارد.

او همچنین درباره نگرانی سهامداران شرکت‌های بازار پایه‌ای با بنیان قوی، تاکید کرد که سرمایه‌گذاران این شرکت‌ها در این زمینه نگران نباشند زیرا اصلاح اخیر در مقررات بازار پایه بر معاملات شرکت‌های سودآور تاثیری ندارد و سهامداران آنان سود خود را دریافت خواهند کرد.

هامونی افزود: به رغم اینکه معاملات چهارشنبه بازار پایه بدون دامنه نوسان بود، با اعلام اصلاحات جدید این بازار نوسانات میانگین بازار تنها به منفی ۴ تا ۵ درصد رسید. از سوی دیگر در معاملات دو روز پایانی این هفته نیز بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان مبادله در بازار پایه به ثبت رسید.

وی با اشاره به اینکه در معاملات چهارشنبه هفته جاری عده زیادی از سهامداران با توجه به چشم‌انداز بلندمدتی که به بازار پایه داشته‌اند اقدام به خرید کرده‌اند، گفت: تعداد و ارزش معاملات به ترتیب بیش از ۱۵۰ هزار معامله به ارزش ۴۲۲ میلیارد تومان بوده است و این نشانگر خوش‌بینی به آِینده این بازار است.

مدیرعامل فرابورس ایران تاکید کرد که دامنه نوسان در بازار پایه طبق دستورالعمل جدید داینامیک و پویاست ضمن آنکه بر اساس ظرفیت‌های دستورالعمل جدید این امکان فراهم شده که در صورت بروز گره‌های معاملاتی در سهام بازار پایه بتوان دامنه نوسان را در سهامی که با این چالش روبه‌رو هستند و در صنایع و نمادهای معاملاتی مختلف بازار پایه از دامنه ۱، ۲ و۳ درصد تا حداکثر ۵ درصد افزایش داد.

مدیرعامل فرابورس ایران تاکید کرد: دامنه نوسان در بازار پایه طبق دستورالعمل جدید داینامیک و پویاست ضمن آنکه بر اساس ظرفیت‌های دستورالعمل جدید این امکان فراهم شده که در صورت بروز گره‌های معاملاتی در سهام بازار پایه بتوان دامنه نوسان را در سهامی که با این چالش روبه‌رو هستند و در صنایع و نمادهای معاملاتی مختلف بازار پایه از دامنه ۱، ۲ و۳ درصد تا حداکثر ۵ درصد افزایش داد.

هامونی با اشاره به اینکه ناشران بازار پایه با رعایت شفافیت توانسته‌اند ارتقا یابند و در دو ماه اخیر ۱۵ شرکت موجود در تابلوهای زرد و نارنجی درخواست پذیرش در بازارهای اول و دوم فرابورس را ‌ارائه‌کرده‌اند، اظهار داشت: این شرکت‌ها در اولویت بررسی‌های هیات پذیرش قرار خواهند داشت. همچنین ۱۵ شرکت توانسته‌اند به کمک رعایت استانداردهای افشا از تابلوهای نارنجی و قرمز به تابلو زرد ارتقا یابند.

‌هامونی تاکید کرد که در راستای نظرات فعالان بازار مبنی بر تدریجی بودن اجرای قوانین بازار پایه، مظنه‌ها که قرار بود مخفی ‌باشد در پی اصلاحات انجام‌شده فعلا به صورت کامل نمایش داده می‌شود. همچنین برگزاری آزمون جزو موارد دستورالعمل بازار پایه بود که ‌این موضوع نیز در دستور کار قرار نگرفت. ‌

مدیرعامل فرابورس در نهایت یادآور شد: سرمایه‌گذارانی که با تحلیل اقدام به خرید سهم‌های باارزش کرده‌اند تحت تاثیر فضای هیجانی و شایعه‌ها نشوند؛ چراکه بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد کسانی که در فضای مجازی درباره دستورالعمل بازار پایه اخبار غیرواقعی منتشر می‌کنند در سمت خرید معاملات روزهای پایانی این هفته بازار پایه قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز