خبرگزاری کار ایران

مدیر امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد:

برنامه‌ریزی برای قطع وابستگی به دریانوردان خارجی

asdasd
کد خبر : ۸۰۰۵۵۴

مدیر امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مذاکرات و تعامل سازنده این سازمان با شرکت های ملی نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، طی دو سال گذشته، از " تهیه، تصویب و اجرای طرح ملی کارورزی اصولی دانشجویان غیر بورسیه" در شرکت ملی نفت کش خبر داد و گفت: در مرحله اول این طرح و از هفته قبل، اعزام ۵۰ نفر از دانشجویان بر روی کشتی ها آغاز شده که این اقدام موثر، دست کم در ۱۰ سال گذشته در کشور بی سابقه بوده است.

به گزارش ایلنا، حسین یونسی گفت: طبق نظر اکثر کارشناسان دریایی جهان، کارورزی در رشته‌های دریانوردی، نقش پر رنگ‌تری نسبت به تئوری در دانشگاه دارد؛ بنابراین برای تربیت دریانوردان شایسته، ضروری است کارورزی ها " اصولی و علمی" سپری شود.

وی در ادامه توضیح داد: مطابق با کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش، صدورگواهینامه و نگهبانی دریانوردان، دانشجویان رشته های دریانوردی سفرهای نامحدود ملزم به گذراندن حداقل یک سال کارورزی بر روی کشتی های تجاری دریارو هستند.

مدیرامور دریانوردان اضافه کرد: در ۱۵ سال گذشته با کوچک‌تر شدن فضای محل اقامت پرسنل کشتی‌ها، کارورزی دانشجویان دریانوردی در اکثر کشورهای دنیا با چالش جدی مواجه شده است.

 یونسی " سپری کردن کارورزی ها به صورت ملوانی و غیر اصولی " و " تربیت محدود دریانورد در کالج های دریانوردی" را از مهم ترین عوامل کمبود افسر در سطح جهانی ناشی از چالش کارورزی ارزیابی کرد.

وی با تبیین این موضوع که صنعت حمل و نقل دریایی یک صنعت بین المللی است و کشتی‌های با پرچم کشور جمهوری اسلامی ایران از این قاعده مستثنی نبوده‌اند، تأکید کرد: دانشجویان دریانوردی در ۱۵ سال گذشته همواره در این خصوص مشکل داشته و بعضا الحاق آنها به کشتی‌ها جهت کارورزی به بیش از یک سال به طول می انجامید.

مدیرامور دریانوردان در بخش دیگری از صحبت هایش عنوان کرد: در حال حاضرحدود ۳۰درصد از دانشجویان دریانوردی کشور بورسیه و ۷۰درصد غیر بورسیه هستند.

وی افزود: در گذشته همه دانشجویان دریانوردی دانشگاه ها و موسسات آموزش دریانوردی کشور؛ بورسیه خطوط کشتیرانی بودند و لذا مشکلی برای هزینه کارورزی آنان وجود نداشت؛ اما اکنون با معضل هزینه کارورزی جامعه آماری ۷۰ درصدی مواجه هستیم.

بنابر اعلام مدیر امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی ، این سازمان به عنوان تنها مرجع دریایی و متولی آموزش دریانوردی کشور، از دو سال گذشته اقدامات بسیار سازنده و زیر بنایی در راستای ارتقای سطح کیفی آموزش دریانوردی انجام داده که از جمله می توان به روزآمد رسانی سیلابس های درسی در کلیه سطوح کنوانسیون مطابق با آخرین تغییرات، پالایش مدرسین،اساتید و ممتحنین، نظارت قوی بر اجرای آموزش، کیفی سازی ممیزی ها، اعزام گروهی دانشجویان بورسیه با افسر آموزشی و کیفی سازی کارورزی دانشجویان غیر بورسیه اشاره کرد.

یونسی همچنین خاطر نشان کرد: ضمن قدردانی از مدیران شرکت ملی نفتکش، قطعا ظرفیت ایجاد شده درآن شرکت به تنهایی پاسخگوی جامعه آماری۷۰درصدی(دانشجویان غیر بورسیه) نیست، لذا انتظار داریم شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سایر مالکان ایرانی هم در این طرح ملی مشارکت نماید تا وابستگی به دریانوردان خارجی در کشور به صفر رسد.

به گفته مدیرامور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی، قرار است این طرح طی به‌عنوان سند پیشنهادی از طرف جمهوری اسلامی ایران به سازمان جهانی دریانوردی در اجلاس آتی کمیته عوامل انسانی، آموزش و نگهبانی ارائه شود تا در صورت تایید برای رفع معضل کارورزی سایر کشورها هم مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز