خبرگزاری کار ایران

رضا اردکانیان:

طرح سازگاری با کم‌آبی خراسان‌جنوبی آماده شده است

asdasd
کد خبر : ۷۹۸۵۰۰

وزیر نیرو تاکید کرد که طرح سازگاری با کم آبی استان خراسان‌جنوبی آماده شده است.

به گزارش ایلنا، رضا اردکانیان در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی انتقال آب مختاران به بیرجند با تاکید بر اینکه مسئله تامین آب شرب برای تمامی مناطق کشور و به ویژه استان‌های مرزی از اولویت‌های اصلی وزارت نیرو است، ادامه داد: در حال حاضر طرح‌های بسیار مناسبی برای رفع نیازهای آبی میان مدت استان خراسان‌جنوبی در دست اجرا است.

وی افزود: در زمینه پروژه‌های بلندمدت استان نیز از چندی پیش مطالعات دو طرح مهم مرتبط با یکدیگر با همکاری تمامی دستگاه‌ها آغاز شده است. طرح نخست در این بخش تهیه و اجرای طرح‌های سازگاری با کم آبی است تا بتوان با مدیریت مصرف و استفاده صحیح از منابع آبی به ویژه در بخش کشاروزی به حیات و توسعه پایدار دست پیدا کنیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در این صورت حتی اگر سرمایه‌گذاری برای انتقال آب صورت بگیرد اطمینان خواهیم داشت که این آب پس از تکمیل پروژه وارد شبکه‌ای با مصرف صحیح منابع آبی، کشت متناسب با الگو و روش‌ آبیاری درست خواهد شد.

اردکانیان با تاکید بر اینکه طرح سازگاری با کم آبی استان خراسان‌جنوبی آماده شده است، گفت: این طرح هفته آینده مراحل نهای خود را در کارگروه ملی طی کرده و به تصویب خواهد رسید که براساس آن سالانه ۱۳۰ میلیون مترمکعب اضافه برداشت منابع آب استان کنترل خواهد شد.

وی به دومین طرح بلندمدت تامین آب خراسان‌جنوبی اشاره کرد و افزود: مطالعات لازم برای تخصیص آب از دریا به منظور نمک‌زدایی و انتقال آن به استان نهایی شده و امروز وزارت نیرو در آستانه تخصیص آب برای خراسان‌جنوبی است.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه این طرح بزرگ نمک‌زدایی برای افق ۱۴۲۵ نیازهای بلندمدت آبی استان را پاسخگو خواهد بود، بیان کرد: این طرح در کنار برنامه سازگاری با کم آبی همراه و مکمل هم هستند. هر یک از این برنامه‌ها بدون وجود دیگری پاسخگو رقع مشکلات آبی استان نخواهد بود.

اردکانیان خاطرنشان کرد: بنابراین با توجه به ضرورت موجود، هر دو طرح در کنار هم اجرا خواهند شد. مدیریت مصرف آب، اصلاح روش استفاده از منابع آبی در بخش‌های مختلف به ویژه در کشاورزی و نیز سرمایه‌گذاری برای تامین آب شرب صنعت استان برای سالیان دور از جمله مباحثی است که با اجرای این دو برنامه دنبال خواهد شد.

وزیر نیرو تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته سالانه بین ۶۰ تا ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب شیرین از طریق نمک‌زدایی برای استان خراسان‌جنوبی تخصیص یافته است که ۲۰ میلیون مترمکعب آن سهم بخش شرب و مابقی آن به نیازهای آنی صنعت اختصاص پیدا خواهد کرد که طبیعتا براساس ضوابط موجود سرمایه‌گذاران می‌توانند وارد این بخش شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز