خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

گران فروشی مرغ و گوشت در کشمکش وزارتخانه‌های صمت و کشاورزی برای تصاحب امور بازرگانی

asdasd
کد خبر : ۷۹۳۹۵۷

در حالی که وزارت صمت به عنوان ناظر قانونی بازار سرگرم کش‌مکش بر سر گرفتن بازار محصولات اساسی از وزارت جهادکشاورزی است،‌ گران‌فروشی در بازار مرغ و گوشت اتفاق می‌افتد و هر کس به هر قیمتی که می‌خواهد این کالاهای پرمصرف را به مصرف‌کننده می‌فروشد.

به گزارش ایلنا، تا چندی پیش اعتراض به گران‌فروشی گوشت قرمز در بازار خبر هر روز رسانه‌ها شده بود تا اینکه با اندکی تعدیل در قیمت‌ها، اعلام شد بازار به تعادل رسیده است. البته تعادل در بازار به این معنی نبود که گرانی‌فروشی در بازار گوشت قرمز اتفاق نمی‌افتد چرا که چه گوشت‌های وارداتی و چه تولید داخل همچنان با اختلاف قیمت بالا به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

در حال حاضر هر کیلوگرم گوشت قرمز تازه گوسفندی با نرخ ارز نیمایی 73 هزار تومان وارد کشور می‌شود، با این قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز باید حداکثر 75 هزار تومان به دست مصرف کننده برسد. هر کیلوگرم گوشت گوسفند داخلی نیز از تولیدکننده 36 هزار تومان خریداری می‌شود که حداکثر قیمت آن برای مصرف کننده باید 76 تا حداکثر 90 هزار تومان باشد. این درحالی است که قیمت گوشت قرمز دام سبک در بازار چه وارداتی و چه داخلی به طور متوسط  105 هزار تومان است.

شرایط برای گوشت مرغ نیز به همین نحوه است هر کیلوگرم مرغ زنده از مرغدار 9 هزار و 800 تا 10 هزار تومان خریداری می‌شود که با این نرخ قیمت منطقی برای مصرف‌کننده حداکثر باید 14 هزار و 500 تومان باشد، در حالی که در خرده فروشی‌ها هر کیلوگرم مرغ تا 18 هزار تومان عرضه می‌شود.

علت گران‌فروشی در بازار ضعف در نظارت است

منصور پوریان،‌ رئیس شورای تامین دام کشور، علت گران فروشی در بازار را مربوط به ضعف در نظارت می‌داند، امری که بر اساس قانون بر عهده وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت است.

وی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه انباشت دام در دامداری‌ها به جای عاملی برای کاهش قیمت، بهانه‌ای به دست دلالان شده تا دام را ارزان‌تر از دامداران خریداری کنند، ‌اظهار کرد: در حالی که دلالان به دامداران برای خرید دام با قیمت پایین فشار می‌آورند این کالا در بازار با قیمت بالا به فروش می‌رسد.

پوریان ادامه داد: این اتفاق زیان دامداران و مصرف‌کنندگان را به همراه داشته است و سود عده‌ای را تامین می‌کند.

وی قیمت خرید هر کیلوگرم دام زنده از تولیدکننده را 36 هزار تومان عنوان کرد و افزود: حداکثر قیمت آن برای مصرف کننده باید 76 تا 90 هزار تومان درحالی که قیمت در بازار بسیار بالاتر است.

به گفته پوریان گران فروشی در بازار گوشت گوسفندی وارداتی نیز رخ می‌دهد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلوگرم گوشت قرمز تازه گوسفندی با نرخ ارز نیمایی 73 هزار تومان وارد کشور می‌شود با این قیمت حداکثر هر کیلوگرم گرم گوشت قرمز باید 75 هزار تومان به دست مصرف کننده برسد.

پوریان تاکید کرد: این درحالی است که قیمت گوشت قرمز دام سبک در بازار چه وارداتی و چه داخلی به طور متوسط  105 هزار تومان است.

وی با اشاره به طرح‌های وزارت جهادکشاورزی برای حذف دلالان، گفت: جهادکشاورزی در حال راه اندازی زنجیره تولید در بخش دامپروری کشور است تا با حذف دلالان، دامداران امکان عرضه مستقیم تولید خود را داشته باشند، اما با تعلیق قانون انتزاع و واگذاری امور بازرگانی محصولات کشاورزی به وزارت صمت اجرای این طرح کندتر از گذشته خواهد شد.

پوریان یکی از بزرگترین مشکلات در بازار گوشت قرمز و گران فروشی را مربوط به ضعف نظارت در خرده فروشی‌ها دانست که پیش از واگذاری امور بازرگانی محصولات کشاورزی از وظایف قانونی وزارت صمت بوده، همچنان هست و انتظار برای اصلاح آن با این واگذاری واهی خواهد بود.

حبیب اسدااله نژاد، نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور، در گفت‌وگو با ایلنا نیز بر این عقیده است که گران‌فروشی در بازار ناشی از ضعف در نظارت است و ارتباطی با بخش تولید ندارد.

وی یادآور شد: مشکل ضعف نظارت بر بازار از گذشته وجود داشته و همچنان ادامه دارد و این مشکل با واگذاری وظایف بازرگانی به وزاتخانه صمت حل نمی‌شود.

به گفته اسدالله نژاد؛ بهتر است به جای دست به دست شدن وظایف بازرگانی محصولات کشاورزی نظارت بر بازار تقویت شود.

وی گفت: در حال حاضر هر کیلوگرم مرغ زنده از مرغدار 9 هزار و 800 تا 10 هزار تومان خریداری می‌شود که با این نرخ قیمت منطقی برای مصرف‌کننده حداکثر باید 14 هزار و 500 تومان باشد، در حالی که در خرده فروشی‌ها هر کیلوگرم مرغ تا 18 هزار تومان عرضه می‌شود.

به گزارش ایلنا؛‌ در چند روز اخیر گران فروشی مرغ از پر بحث‌ترین موضوعات بازار است. پیش‌تر نیز شاهد گران فروشی در گوشت قرمز بوده‌ایم. گران فروشی در این دو کالا در حالی اتفاق می‌افتد که مشکلی در تامین آن‌ها وجود ندارد و قیمت خرید از تولیدکننده بسیار پایین‌تر از بازار است.

به نظر می‌رسد‌ کش‌مکش وزارت صمت با وزارت جهادکشاورزی بر سر امور بازرگانی محصولات کشاورزی موجب شد حواس این وزارتخانه بیش از گذشته از وظیفه قانونی خود یعنی نظارت و کنترل بازار پرت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز