خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی:

فشار روی مردم زیاد است/تهیه نقشه راه برای تنظیم بازار را دنبال می‌کنیم/ هدف‌گذاری صادرات به ۱۵ کشور همسایه

asdasd
کد خبر : ۷۹۲۹۴۳

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی اظهار داشت: فشار روی مردم زیاد است، نباید در اتاق دربسته بنشینیم، حتما تولید باید با در نظر گرفتن معیشت مردم حمایت شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، حسین مدرس خیابانی در همایش معاونین امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار موفق عمل نکرد چون هم خود متولی بخش تولید بود و هم برخی ابزارهای تنظیم بازار را در اختیار نداشت.

تهیه نقش راه را برای تنظیم بازار دنبال می‌کنیم

او با اعلام اینکه پراکندگی مسئولیت ها سبب شد تا هفته قبل دولت وظایف تنظیم بازاری را که در قانون انتزاع به وزارت جهاد سپرده شده بود دوباره به وزارت صمت بازگرداند، تصریح کرد: تهیه نقشه راه برای تنظیم بازار که از تاکیدات مقام معظم رهبری نیز هست را در این حوزه دنبال می کنیم.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با اشاره به برنامه‌های خود، افزود: در حوزه بازرگانی دو بخش داخلی و بازرگانی خارجی را دنبال می کنیم که تنظیم بازار و توسعه صادرات دو محور این برنامه ها است.

تنظیم بازار موضوعی فرابخشی است

مدرس خیابانی تنظیم بازار را موضوعی فرابخشی و مربوط به کل کشور دانست و گفت: تامین معیشت مردم موضوع و مساله مهم کشور است و مشارکت حداکثری همه دستگاه ها در تنظیم بازار ضروری است.

تنظیم بازار نباید خللی در راه تولید ایجاد کند

او در خصوص اعمال سیاست های تنظیم بازاری اضافه کرد: تنطیم بازار و سیاست های آن به هیچ وجه نباید به تولید ضرر و خللی وارد کند و چرخ تولید نباید برای تنظیم بازار متوقف شود و در برخی موارد نباید با ایجاد سرکوب قیمتی به سمت تعطیلی تولید برویم.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در همین رابطه ادامه داد: برای تنظیم بازار، هم مصرف کننده و هم تولید کننده هر دو تو امان و در کنار هم در نظر گرفته شوند و ما باید هر دو را در نظر بگیریم تا آسیب نبینند.

مدرس خیابانی با اشاره به برخی قیمت گذاری‌های مصوب در ستاد تنظیم بازار، بیان کرد: قیمت مصرف کننده ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان برای مرغ، قیمتی است متعادل که نه مصرف کننده آسیب می بیند و نه تولید کننده متضرر می شود.

اطلاع رسانی از اولویت های تنظیم بازار است

او در خصوص نقش اطلاع رسانی در تنظیم بازار، گفت: اطلاع رسانی قیمت از اولویت های کاری ما در حوزه تنظیم بازار است که اپلیکیشنی برای اعلام و رصد قیمت ۱۰۰ قلم کالای مصرفی و مورد نیاز مردم در حال راه اندازی است.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در همین زمینه اضافه کرد: در تنظیم بازار، رسانه و تعامل با رسانه جهت اعتماد سازی و اطلاع رسانی درست و به موقع خیلی مهم است.

مدرس خیابانی گفت: وفور کالا و فراوانی کالا در تنظیم بازار مقدم بر قیمت است که این مورد باید لحاظ شود.

ضرورت افزایش قدرت پیش بینی برای تنظیم بهتر بازار

او ادامه داد: در تنظیم بازار ضروری است که قدرت پیش بینی خود را بالا ببریم تا افزایش قیمت ناگهانی کالاها را بتوانیم پیش بینی و مدیریت کنیم و فروشگاه های زنجیره ای یکی از جاهایی است که افزایش ناگهانی قیمت‌ها را می تواند به ما هشدار دهد تا بتوانیم سریع مدیریت کنیم.

تدوین تقویم کالایی برای رصد کالاها در فصول مختلف سال

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی همچنین بیان کرد: تقویم کالایی برای رصد کالاها در فصول و ماه های خاص سال داشته باشیم و تقویم تولید و تقویم مصرف برای رصد کالاها در زمان های خاص (مانند ماه مبارک رمضان، بازگشایی مدارس) و تقویم کالایی به تفکیک جغرافیای محل تولید کالاها را باید تدوین کنیم.

تنظیم ورود و خروج کالا، یکی از ابزارهای تنظیم بازار است

مدرس خیابانی تنظیم ورود و خروج کالا را یکی از ابزارهای تنظیم بازار معرفی کرد و گفت: استان های تولید کننده کالاها در ابتدا خود رصد کنند و کمبود کالایی اگر در استانشان اتفاق می‌افتد هشدار دهند تا بتوانیم سریع مدیریت کنیم.

نقش و جایگاه مهم اصناف در تنظیم بازار

او با اعلام اینکه تنظیم بازار بدون حضور اصناف یک شوخی است، گفت: ۳ میلیون واحد صنفی با ۷ میلیون اشتغال مستقیم ظرفیت قابل اعتنایی است و اتحادیه ها باید کار اجرایی کنند و بازرسان برای نظارت به اتاق اصناف بیاییند، کار اتحادیه ها نباید اجرایی باشد.

فشار روی مردم زیاد است/ نباید در اتاق دربسته بنشینیم

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در خصوص وضعیت معیشتی کنونی مردم نیز، تصریح کرد: فشار روی مردم زیاد است، نباید در اتاق دربسته بنشینیم، حتما تولید باید با در نظر گرفتن معیشت مردم حمایت شود.

مدرس خیابانی با اعلام اینکه صادرات در شرایط کنونی از نان شب هم واجب تر است، گفت: صادرات به تولید و اشتغال کمک می کند و باید تقویت شود و روی صادرات فوق العاده باید کار شود.

کارکرد رایزنان بازرگانی باید تقویت شود

او با بیان اینکه کارکرد رایزنان بازرگانی باید تقویت شود، ادامه داد: امسال برای صادرات به ۱۵ کشور همسایه هدف گذاری شده است که رایزنان در این کشورها باید مستقر شوند و رایزنان باید اطلاعات بازاریابی برای حضور و توسعه کالاهای صادراتی و اطلاعات وضعیت رقبای صادراتی کشورمان را رصد و پایش کنند.

ضرورت استفاده از ظرفیت بنادر و پایانه های مرزی

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با تأکید بر اینکه صادرات در حوزه استان های مرزی تقویت شود، اضافه کرد: بازارچه های مرزی باید رونق پیدا کنند، وقتی همه مسیرها را بستند نباید مسیرهایی را که خود داریم، مانند همین بازارچه های مرزی را خودمان تعطیل کنیم. همچنین از ظرفیت‌های بنادر استفاده شود، مثلاً بنادری مانند چابهار و انزلی پتاتسیل‌های خوبی دارند.

مدرس خیابانی در پایان، گفت: استفاده از فناوری های نوین و هوشمند در بازرسی و نظارت بر بازار باید در دستور کار قرار بگیرد و حضور بازرسان و ناظران در بازار برای رصد و پایش قیمت ها، باید منطبق بر سامانه های هوشمند و it باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز