خبرگزاری کار ایران

عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

سوبسید ارزی برای واردات، اجحاف در حق تولیدکننده است/ نگران فاسد شدن مواد اولیه دارو در اثر رسوب کالا در گمرک هستیم

asdasd
کد خبر : ۷۸۸۱۰۲

عضو اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: نسبت به فاسد شدن برخی از اقلام در اثر رسوب کالا در گمرک نگران هستیم چون ممکن است تاریخ انقضای آنها به اتمام برسد. از همین روی سعی می‌کنیم با دادن تعهدات این رسوب را کاهش دهیم.

هاله حامدی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد تاثیرات نرخ ارز ترجیحی بر صنعت دارو و تولیدکنندگان آن گفت: در مجموع تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی اثرات مثبتی نداشته و تمامی فعالین اقتصادی که حوزه فعالیت‌شان مرتبط با این ارز است متهم به فساد شده‌اند مگر این که خلاف آن اثبات شده باشد. از سوی دیگر تجربه ثابت کرده، کسانی که سوء استفاده می‌کنند کار خودشان را انجام می‌دهند.

وی افزود: وقتی ما سوبسیدی مانند ارز ۴۲۰۰ تومانی را که بالقوه منشاء فساد است را تخصیص می‌دهیم یک سری نظارت‌های چندگانه اعمال می‌شود که تنها مسیر کسانی را دشوار می‌کند که تولیدکننده هستند.

حامدی‌فر ادامه داد: در حال حاضر برای گرفتن ارز ۴۲۰۰ تومانی با روند دشواری مانند اخذ تاییدیه از وزارت بهداشت، رفتن به بانک مرکزی، تخصیص ارز، رفتن به بانک عامل و ارسال ارز روبه‌رو هستیم که واقعا معضل عجیبی شده است.

 این عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه این سوبسید به وارد کننده پرداخت می‌شود و اجحاف در حق تولیدکننده است، گفت: به دلیل این که واردکننده، دارو را به صورت کامل و نهایی وارد می‌کند تمام هزینه‌ها اعم از هزینه انرژی یا هزینه کارگر و بسته بندی با ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شود. اما تولیدکننده دارو تنها مواد اولیه را با ارز سوبسیدی تهیه می‌کند و قیمت بقیه نهادهای تولید با نرخ تورم و یا نرخ ارز افزایش می‌یابند. جالب آنکه هرچه در زنجیره تولید، تکنولوژی بومی‌تر باشد میزان محرومیت از ارز ۴۲۰۰ تومانی بیشتر می‌شود.

حامدی‌فر تصریح کرد: مجموعه‌هایی که مواد اولیه دارو را خودشان تهیه می‌کنند برخی مواد لازم برای تولید را با نرخ نیمایی تامین می‌کنند و چون از سویی گفته می‌شود؛ به دارو ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد، قیمت آن افزایش نمی‌یابد. در حالی که بسیاری از نهاده‌های تولید مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی نشده است. بنابراین تک نرخی شدن ارز به شدت به فعالین اقتصادی داخل کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه به راحتی می‌توان این سوبسید دولت را هدایت کرد، گفت: براساس طرح تحول سلامت همه مردم ما بیمه شده‌اند. پس می‌توان این سوبسیدها را از طریق کانال‌های بیمه‌ای هدایت کرد تا مصرف کننده افزایش قیمت را احساس نکند.

حامدی‌فر متذکر شد: در حال حاضر قیمت دارو با اجبار دولت در سطح پایینی قیمت‌گذاری می‌شود و با ادامه شرایط کنونی، این صنعت به زمین خواهد خورد، چون هزینه‌ها افزایش یافته و چندین برابر شده، اما قیمت تغییری نکرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه میزان از ارز مورد نیاز صنعت دارو با نرخ نیما تامین می‌شود؟ گفت: مصرف ارز صنعت دارو تقریبا ۴۰ درصد است اما این که چه مقدار از آن با ارز نیما و چه مقدار با ارز ترجیحی باشد بستگی به عوامل زیادی دارد مثلا داروهای بیوتکنولوژی با داروهای شیمیایی داستان‌های جداگانه‌ای دارد یا هزینه تولیدکننده بر روی بسته‌بندی نیز متفاوت و تعیین کننده است.

حامدی‌فر همکاری گمرک با وارد کنندگان و تولید کنندگان را مناسب دانست و گفت: اگر اسناد و مدارک مورد نیاز به سرعت تعریف شوند گمرک حداکثر ظرف ۴۸ ساعت آن کالا را ترخیص خواهد کرد اما مشکلاتی که در زمینه تکمیل اسناد وجود دارد ؛ باعث رسوب کالاها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما نسبت به فاسد شدن برخی از اقلام در اثر رسوب کالا در گمرک نگران هستیم چون ممکن است تاریخ انقضای آنها به اتمام برسد. از همین روی سعی می‌کنیم با دادن تعهدات این رسوب را کاهش دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز