خبرگزاری کار ایران

رضا اردکانیان اعلام کرد:

سیاست اصولی ایران توسعه روابط با تمام کشورهای جهان است/افزایش ۴ برابری ظرفیت انتقال گاز به ارمنستان

asdasd
کد خبر : ۷۸۰۴۸۶

وزیر نیرو گفت: سیاست اصولی ایران توسعه روابط با تمام کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه و منطقه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رضا اردکانیان در نشست رسمی شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان که با حضور مهر گریگوریان معاون نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان و سفرای دو کشور برگزار شد، اظهار داشت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی در منطقه و جهان بر توسعه روابط با تمام کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه و منطقه استوار است.

همگرایی بیشتر کشورهای منطقه بواسطه روابط خوب سیاسی ایران و ارمنستان

وی افزود: روابط خوب سیاسی دو کشور ایران و ارمنستان موجب می‌شود همگرایی بیشتری نیز در کشورهای منطقه ایجاد شود.

وزیر نیرو با ابراز خرسندی از اینکه شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان در شرایطی برگزار می‌شود که روابط دو کشور همسایه بسیار دوستانه و در سطح عالی است، گفت: ماه‌ها شاهد تبادل هیات‌های عالیرتبه از جمله دیدار نخست وزیر ارمنستان از تهران و توافقات ارزشمند بین دو کشور در این سفر بوده ایم اما پتانسیل همکاری اقتصادی ما بیشتر از حجم کنونی است و متناسب با روابط صمیمانه دو کشور دوست و همسایه با سابقه تاریخی و پیوندهای مستحکم اجتماعی دو ملت نیست. در نتیجه ما به‌عنوان مسوولان کمیسیون مشترک دو کشور وظیفه خطیری در به بار نشاندن این ظرفیت‌ها و گسترش روابط در تمامی ابعاد برعهده داریم.

وی خاطرنشان کرد: وزارت نیروی ایران از زمان برعهده گرفتن مسوولیت کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان از اجلاس دهم به بعد برنامه‌ریزی و تلاش فراوانی برای توسعه همکاری‌های دو کشور به‌عمل آورده تا با همکاری دیگر دستگاه‌های ایرانی به‌واسطه موقعیت کشور ارمنستان در جغرافیای سیاسی اوراسیا و استعدادها و ظرفیت‌های کشور ترک سامان‌مندتر موضوعات توافق شده در خلال اجلاس کمیسیون‌های مشترک را پیگیری و عملی کند .

اردکانیان گفت: در همین راستا تاکنون اقدامات مثبتی از قبیل اجرای خط سوم انتقال برق تفاهم برای ایجاد کریدور 4 جانبه برق شمال – جنوب، توافق برای همکاری در زمینه کریدور جاده‌ای و ریلی، توسعه همکاری‌های بهداشتی، هماهنگی برای برگزاری  همایش‌ها و نمایشگاه‌های متعدد تجاری – اقتصادی، توسعه همکاری‌های گمرکی، فرهنگی و علمی و پژوهشی را به‌عمل آورده ایم.

وی تاکید کرد: اجلاس کمیسیون های مشترک فرصت بسیار مغتنمی فراهم می‌کند تا براساس آن نمایندگان دستگاه‌های ایرانی و ارمنی گرد هم آمده و با طرح نیازها و مشکلات و ظرفیت‌ها به مذاکره بپردازند و در نهایت به اشتراک نظر برای همکاری دست یابند.

موانع سد راه تفاهم ها را برطرف کنیم

مقام عالی وزارت‌نیرو تصریح‌کرد: بدیهی‌است انتظار مردم و مسوولان دو کشور از این گردهمایی‌ها و نشست‌ها افزایش میزان مراودات اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی و در یک کلام پیشرفت و توسعه روابط است. در همین راستا توسعه تاکید دارم تا بر برگزاری نشست‌های پیگیری توافقات مشکلات و موانع سد راه تفاهم ها را مرتفع کنیم و زمینه اجرای آنها را فراهم کنیم.

وی خطاب به معاون نخست‌وزیر ارمنستان گفت: اطمینان دارم برگزاری منظم اجلاس کمیسیون مشترک و تبادل دیدارها ضمن تحکیم روابط سیاسی و فرهنگی تاثیر مثبتی در رشد همکاری‌های اقتصادی شناخت فرصت‌های کاری و زمینه‌های سرمایه‌گذاری افزایش مراودات تجاری و رفع موانع احتمالی بین دو کشور دوست و همسایه خواهد داشت.

لزوم تسریع در رشد تراز تجاری ایران و ارمنستان

اردکانیان اظهار داشت: این جانب به‌عنوان رییس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور معتقدم باید از تمام ظرفیت‌های فرهنگی – اقتصادی و اجتماعی میان دو کشور برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری سود جست تا تراز تجاری دو کشور سرعت و رشد مضاعف را تجربه کند.

وی یادآور شد: کشور ارمنستان از دیدگاه ما جایگاه متمایزی در اتحادیه اوراسیا دارد. من از همکاران خود در وزارت صمت می‌خواهم مذاکرات و توافقات خود را با همتایان ارمنی در این حوزه با اهتمام ویژه‌ای دنبال کنم.

وزیر نیرو ابراز امیدواری کرد با تدبیر و اهتمام جدی مسوولان و دستگاهای اجرایی دو کشور از این فرصت مناسب برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و رشد تجارت بین دو کشور بهره کافی را ببریم و شاهد ارتقاء کمی و کیفی همکاری‌های بین دو کشور دوست و همسایه باشیم.

اردکانیان  همچنین در جاشیه اجلاس شانزدهم کمیسیون مشترک همکاری با ارمنستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موضوع همکاری ایران با کشورهای همسایه یک راهبرد اصلی برای دولت است و به‌ویژه در دولت دوازدهم مورد تاکید بسیار است بخصوص اینکه در شرایط حاضر که تحریم‌ها بر ملت ما تحمیل شده ما از این محدودیت‌ها به‌عنوان فرصت برای توسعه و تعمیق ارتباطات با کشورهای همسایه استفاده می‌کنیم.

وی افزود: وزارت‌نیرو با تصویب هیات‌وزیران مسوول کمیسیون مشترک همکاری با کشورهای ارمنستان، افغانستان، فدراسیون روسیه، تاجیکستان  و عراق در بخش انرژی است. بنابراین مسوولیت بزرگی برعهده ما و همکاران ما در سایر کشورهاست تا آنچه رهبران این کشورها به توافق رسیده‌اند را عملیاتی کنیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: امروز اجلاس شانزدهم کمیسیون مشترک همکاری با جمهوری ارمنستان را برگزار کردیم. از سمت ارمنستان با توجه به درک اهمیت ارتباط سطح مسوولیت را ارتقاء دادند و این بار با تصمیم نخست‌وزیر این کشور معاون وی به‌عنوان مسوول کمیسیون مشترک همراه تعدادی از وزراء و معاونان در اجلاس شرکت کردند.

تبادل برق ایران و ارمنستان به بیش از هزار مگاوات خواهد رسید

وی با بیان اینکه توافقات خوبی در بخش برق و انرژی انجام شد، ادامه داد: همچنین در بخش تجارت، حمل‌ونقل جاده‌ای، بهداشت، گردشگری، بانک، بیمه، علوم فناوری، توافقات خوبی حاصل شد به‌طور مثال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ارمنستان در احداث یک‌واحد نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی برق آبی در نزدیکی مرز ایران و ارایه انرژی آن؛ سرعت‌دادن به خط سوم انتقال برق که ظرفیت تبادل را به بیش از هزار مگاوات می‌رساند. همچنین مذاکرات برای افزایش صدور گاز و تهاتر با برق و سایر کالاهای مورد نیاز ما از دیگر توافقات بود.

اردکانیان متذکر شد: مذاکرات در ارتباط با کریدور شمال و جنوب بین روسیه – ارمنستان – گرجستان و ایران برای تبادل انرژی از اهم مسایل بود. همکاری در زمینه پایش کیفی رودخانه مرزی ارس نیز از جمله توافقات حاصله بوده است.

تاکید بر فعالیت های حرفه ای تر بازرگانی و اقتصادی

وی توضیح داد: ارمنستان تنها کشور عضو اتحادیه اوراسیا است که با ما مرز زمینی دارد. در دو طرف مرز ایران و ارمنستان منطقه آزاد تجاری داریم. فعالیت‌های  بخش‌خصوصی باید در این ناحیه متمرکز شود تا مصنوعات و محصولات خودمان را منتقل کنیم. اگرچه بازار ارمنستان یک بازار سه‌میلیونی است ولی اوراسیا 180 میلیون جمعیت دارد بنابراین جمهوری ارمنستان علاقه زیادی برای توسعه رابطه با ما دارد زیرا این کشور محصور است و از طریق ما می‌تواند به آب‌های آزاد ارتباط داشته باشد و حمل‌ونقل جاده‌ای نقش مهمی در این زمینه دارد.

بخش خصوصی از فعالیت های انفرادی بپرهیزد

وزیر نیرو ادامه داد: البته ما هم نیازمندیم در بخش فعالیت‌های بازرگانی و اقتصادی حرفه‌ای‌تر عمل کنیم یعنی بخش‌خصوصی ما باید متشکل‌تر و با یک نگاه بلندمدت‌تر به مسایل نگاه کند و از کارهای انفرادی بپرهیزد.

وی تاکید کرد: تمام شرکت‌ها باید روی همکاری بلندمدت حساب کند.

افزایش ۴ برابری ظرفیت انتقال گاز به ارمنستان

اردکانیان از افزایش ظرفیت انتقال گاز به ارمنستان تا چهار برابر ظرفیت موجود خبر داد و افزود: در حال حاضر حدود یک‌میلیون متر مکعب صادرات گاز به این کشور داریم که این امکان وجود دارد که این رقم به 4 برابر رقم کنونی افزایش یابد. امکان ترانزیت و سوآپ گاز از طریق ارمنستان به سایر کشورها وجود دارد.

وی یادآور شد: زمینه‌های همکاری متعدد است و علایق تاریخی هم وجود دارد. تاکید رهبران دو کشور هم این است که روابط با کشورهای همسایه که ارمنستان هم از جمله آنهاست در اولویت توسعه باشد.

اردکانیان همچنین در این دیدار با اشاره به اینکه موضوع الحاق ایران به موافقتنامه اوراسیا مراحل قانونی خود را در کشور ما طی کرده است، گفت: این مهم هم اکنون مورد تایید مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قرار گرفته است.

وی با اشاره به سه برنامه موجود برای توسعه روابط برقی با ارمنستان، گفت: در ارتباط با خط سوم انتقال برق امیدواریم با توافق صورت گرفته حتما این پروژه در زمان بندی مشخص به نتیجه برسد.

وضعیت نیروگاه مغری

وزیر نیرو ادامه داد: در ارتباط با نیروگاه مغری شرایط تعرفه‌ای به نتیجه رسیده و امیدواریم سرمایه گذاران علاقه مند هر چه زودتر این پروژه را شروع کنند.

تاکید بر تسریع سنکرون برق با روسیه

اردکانیان با اشاره به پروژه سنکرون کردن شبکه برق ایران با روسیه، گفت: این طرح از دو مسیر ارمنستان، گرجستان و یا آذربایجان دنبال خواهد شد و درصددیم هر مسیری را که زودتر به نتیجه می رسد عملیاتی کنیم تا هر چه زودتر پروژه سنکرون کردن در چارچوب روابط ایران با روسیه عملیاتی شود.

ابراز نگرانی از کیفیت آب ارس

وزیر نیرو با ابراز نگرانی از مسئله کیفیت آب رودخانه مرزی و مشترک ارس اشاره کرد و گفت: بخشی از جمعیت کشور ما و اراضی کشاورزی در پایین دست در معرض آلودگی‌های بالادست رودخانه هستند که امیدواریم هر چه زودتر این مسئله محیط ‌زیستی حل شود.

همسایگان از فرست تحریم برای رابطه پایدار استفاده کنند

اردکانیان با اشاره به مسایل بانکی موجود میان دو طرف، گفت: همسایگان ما می توانند از فرصت تحریم برای توسعه همکاری با ایران استفاده کنند و با کمک به همسایگان خود یک رابطه پایدار بلندمدت را تنظیم کنند.

تحریم مانع توسعه روابط نشود

وزیر نیرو تاکید کرد: نحوه برخورد همسایگان در شرایط موقت و پرفشار به ویژه در مسایل بانکی بسیار حائز اهمیت است و در خاطر مردم ما باقی خواهند ماند، بنابراین انتظار داریم این مسئله مانع توسعه روابط ما نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز