خبرگزاری کار ایران

اردکانیان در حاشیه جلسه هیات دولت خبر داد؛

تعداد قابل توجهی از نیروگاه‌ها از ابتدای فصل گرم به مدار آمده‌اند/ شرط دولت برای استمرار رهاسازی آب در زاینده رود

asdasd
کد خبر : ۷۷۸۲۸۱

وزیر نیرو در حاشیه جلسه هیات دولت از به مدار آمدن تعداد قابل توجهی از نیروگاه از ابتدای فصل گرم خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، رضا اردکانیان در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: امسال حدود ۸۰۰۰ مگاوات کمبود تولید خواهیم داشت که نیمی از آن به خاطر کم بارشی خواهد بود. 

وی افزود: به لطف خداوند این نیز جبران شده و مخازن سدهای چند منظوره که تولید انرژی می‌کنند به اندازه کافی آب دارد.

وزیر نیرو اظهار داشت: ما برای تولید و مدیریت مصرف ۴ هزار مگاوات دیگر باید برنامه‌ریزی می کردیم که هر دو کار انجام شده است؛ یعنی هم تعداد قابل توجهی از نیروگاه تا ابتدای فصل گرم به مدار آمده‌اند و هم برنامه‌های مدیریت مصرف وزارتخانه شروع شده است.

وزیر نیرو درباره چگونگی مدیریت مصرف گفت: اجرای تغییر ساعت ادارات جزیی از همین برنامه بوده که توانستیم سه هزار مگاوات مدیریت مصرف داشته باشیم و این کار را از خود مجموعه دولت آغاز کردیم.

وی افزود: سال گذشته از ۵۷ هزار مگاوات اوج بار، ۲۳ هزار مگاوات آن مربوط به دستگاه های سرمایشی بود و از آن  ۲۳ هزار مگاوات ۴ هزار مگاوات مصرف سازمان های دولتی و عمومی را شامل می شد.

اردکانیان با عنوان اینکه در سال گذشته تغییر ساعت ها طبق مصوبه دولت اجرا و نتیجه و عملکرد خوبی هم در پی داشت گفت: با توجه به اینکه امسال افزایش دما نسبت به سال گذشته زودتر شروع شد و هم نسبتاً فراگیر‌تر است امیدواریم که این برنامه نتیجه خوبی داشته باشد.

وی درباره فراگیری گرما تشرح کرد: هر گاه یک درجه افزایش گرما در سطح کشور داشته باشیم، ۱۳۹۰ مگاوات اوج مصرف ما بیشتر خواهد بود.

اردکانیان ضمن درخواست از بخش‌های مختلف خانگی، اداری و خدماتی برای رعایت مصرف انرژی گفت: با هکاری و هماهنگی دستگاهها و سازمان های دیگر امیدوار هستیم که بتوانیم تابستان امسال را به خوبی مدیریت کنیم تا بدون مشکل و توام با آسایش این تابستان سپری شود.

وزیر نیرو درباره سوالی مبنی بر پیشنهاد احداث سد و مطالعات کافی در مورد آن گفت: مطالعات همیشه هست و باید همیشه مطالعات لازم وجود داشته باشد تا  اگر شرایط اقتضا کرد طرح ها اجرا شوند.

وی با عنوان اینکه امسال سدهای ما وضعیت خوبی دارند، گفت: پارسال چیزی حدود ۳۴۰ شهر ما دچار تنش آبی و آب شرب بود اما امسال قطعا این شرایط بهتر است و همان طور که در خبرها دریافت کردید با توجه به وضعیتی که مخزن سد زاینده رود دارد با برنامه ریزی هایی که انجام دادیم این امکان فراهم شد که برای اولین بار در ۱۱ سال گذشته بتوانیم در کشت تابستانه هم رهاسازی آب داشته باشیم.

وی افزود: این رها سازی نقش مهمی در معیشت کشاورزان دارد و مهم تر از آن در شرایط روحی و روانی هموطنان اصفهانی دارد.

اردکانیان با اشاره به مصوبه دوروز پیش دولت مبنی بر استمرار رهاسازی آب در زاینده رود گفت: بنا شد رهاسازی آب به یک شرط ادامه داشته باشد و آن شرط که به مسئولان استانی و استاندار هم منعکس شد این بود که در پایان تابستان حدود ۴۵۰ میلیون متر مکعب برای کشت پاییزه ذخیره آبی داشته باشیم.

وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که افزایش تعرفه ها نتوانست آنطور که باید موجب کاهش مصرف شود، گفت ما برای مدیریت مصرف فقط روی افزایش تعرفه ها حساب نمی‌کنیم. افزایش تعرفه راهکاری است در کنار مجموعه راهکارها برای کاهش مصرف انرژی 

وی افزود: اصل موضوع یک احساس مسئولیت مشترک است بین همه مردم جامعه. برای مفاهمه بین مردم و خدمتگزاران شان در صنعت  برق دستاوردهای خوبی داشتیم. در حال حاضر مردم در منازل و محیط‌های تجاری و نیز همکارانمان در سازمان های دولتی متوجه هستند که وقتی که دمای دستگاه های سرمایشی را یک درجه بالاتر ببرند این در استمرار  برقراری جریان برق اثر میگذارد.

اردکانیان با عنوان اینکه ما نمی خواهیم که هیچ جا به ویژه مناطق گرمسیر با اختلال روبرو بشویم گفت:  کار دیگری که امسال انجام دادیم این که مشخص کردیم اوج بار هر استان در سال گذشته چقدر بوده و امسال با یک افزایش قابل قبول چقدر می توانند اوج بار داشته باشند و از استانداران خواستیم موضوع را مدیریت و اعلام کنند.

وی افزود: از طرفی هم اعلام کردیم که هر چقدر از مقدار مجاز اوج بار مصرفشان کمتر مصرف داشته باشند و همچنین خاموشی هم نداشته باشند درآمد حاصل از صادرات برق را که معادل درا»د ناشی از صرفه جویی استان بوده با نظر استانداران در  بهسازی صنعت برق شان استفاده کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا تعرفه ها تاثیر مد نظر وزارت نیرو را داشته برای کاهش مصرف داشته یا نه، گفت: از ابتدا با این تعرفه ها این تلقی را نداشتیم که تاثیر چشمگیری می‌گذارد.

وزیر نیرو افزود: ۷ درصد افزایش تعرفه داشته ایم که به مراتب کمتر از نرخ تورم بوده و فقط برای سرپا نگه داشتن صنعت نیرو است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز