خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا:

بخشی از نظریه پولی مدرن در کشور اجرا شود/هدایت اعتبار و تسهیل کمّی برای شرایط فعلی اقتصاد تجویز نمی‌شود/ عملیات بازار باز، ترمز تورم است

asdasd
کد خبر : ۷۷۷۱۰۱

یک استاد دانشگاه اظهار داشت: بخشی از نظریه پولی مدرن که بر روی انتشار اوراق تاکید دارد، در کشور اجرا شود. یعنی دولت اوراق بدهی منتشر و در بخش واقعی تزریق و سرمایه‌گذاری کند تا رونق به اقتصاد بازگردد.

علی سعدوندی در گفت‌وگو با ایلنا در توضیح نظریه پولی مدرن گفت: این نظریه برگرفته از نظریات کینزین‌های نو است و بیان می‌کند در کشوری که انتظارات تورمی سرکوب شده است، دولت می‌تواند آزادانه‌تر در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کند، دولت این اقدام را می‌تواند از طریق ایجاد پایه پولی و یا انتشار اوراق بدهی انجام دهد.

وی ادامه داد: نظریه پولی مدرن، نظریه صحیحی است منتها اگر بانک مرکزی را به نحوی مسئول تأمین مالی زیرساخت‌ها بدانیم، طبق این نظریه بانک مرکزی مسئول سیاست‌گذاری بودجه‌ای و رشد اقتصادی خواهد شد و در آن صورت نیاز است که وزارت اقتصاد نیز مسئولیت کنترل تورم را بر عهده بگیرد و از ابزارهای کنترل تورم استفاده کند. در واقع این نظریه، موضوع جدیدی را مطرح نمی‌کند و تنها بر این نکته تاکید دارد که در اقتصادهای بدون تورم امکان سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها  بالاتر است.

این کارشناس مسائل پولی و بانکی در مورد کاربست نظریه پولی مدرن در اقتصاد ایران گفت: تزریق پایه پولی در ایران کاربرد نخواهد داشت چون انتظارت تورمی در حال افزایش است و اگر ما به دنبال ایجاد رونق از طریق پایه پولی باشیم، امکان دارد تورم موجود به ابرتورم تبدیل شود. بنابراین حداقل بخشی از این نظریه که به عنوان «هدایت اعتبار» شناخته شده است، قابل اجرا نخواهد بود.

وی ادامه داد: البته انتظار بنده این است که بخشی از نظریه پولی مدرن که بر روی انتشار اوراق تاکید دارد، در کشور اجرا شود. یعنی دولت اوراق بدهی منتشر و در بخش واقعی تزریق و سرمایه‌گذاری کند تا رونق به اقتصاد بازگردد. البته رونق اقتصادی نیز باعث رشد بخش واقعی شده و در این حالت قسمتی از نقدینگی جذب بخش واقعی خواهد شد. لازم به ذکر است انتشار اوراق به کنترل تورم کمک می‌کند که مناسب شرایط فعلی است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: زمانی که رونق به وجود می‌آید، تورم و همچنین معوقات بانکی کاهش می‌یابند. باید توجه داشت که معوقات بانکی مهمترین عامل رشد نقدینگی در سال‌های اخیر بوده است. بنابراین از این طریق هم نقدینگی و هم تورم کنترل خواهد شد و برداشت بنده این است که ریاست جدید بانک مرکزی به این موضوع توجه دارند.

وی متذکر شد: همچنین اینکه بانک مرکزی در دوران ریاست جدید، متوجه این موضوع شده که سیاست‌های رکودزا در بلندمدت نه تنها تورم را کنترل نمی‌کند، بلکه تورم را افزایش می‌دهد.

سعدوندی با بیان اینکه اجرای نظریه پولی مدرن بستگی به شرایط کشور دارد، گفت: در حال حاضر بخشی از این نظریه که به انتشار اوراق توجه دارد حائز اهمیت است اما هدایت اعتبار و تسهیل کمّی برای شرایط فعلی اقتصاد ایران مطلقا تجویز نمی‌شود. لازم به یادآوری است که بانک مرکزی انگلستان در مقاله‌ای که در سال 2014 منتشر کرد تاکید دارد سیاست‌های تسهیل کمی تنها زمانی توصیه می‌شود که سطح نرخ بهره پایین باشد. در واقع استفاده از تسهیل کمی بستگی به نرخ سود صفر و انتظارات تورمی سرکوب شده دارد.

این اقتصاددان با اشاره به اهمیت عملیات بازار باز گفت: این در واقع یک عملیات دوگانه است یعنی وقتی اقتصاد در رکود است موجب بازگشت رونق است و اگر اقتصاد شرایط تورمی را تجربه می‌کند به عنوان بازدارنده آن و ترمز تورم عمل خواهد کرد. در حال حاضر در کشور ما می‌توان ابتدا سیاست‌های سرکوب انتظارات تورمی را در پیش گرفت و بلافاصله پس از آن که احتمالا با رکود کوتاه مدت نیز همراه خواهد شد، سیاست کاهش نرخ سود و رونق‌زا را به کار گیریم. بنابراین عملیات بازار باز کمک خواهد کرد که نرخ سود و نرخ تورم کاهش یابند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز