خبرگزاری کار ایران

اردکانیان در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه:

آغاز فصل جدیدی از همکاری‌های همه جانبه ایران و روسیه/ تحول در روابط اقتصادی ایران با 5 عضو توافقنامه اوراسیا / تحریم‌ها روابط دو کشور را مستحکم‌تر کرد

asdasd
کد خبر : ۷۷۳۸۵۸

وزیر نیرو گفت: با توجه به سیاست‌های خصمانه آمریکا توسعه همکاری دوجانبه ایران و روسیه بیش از هر زمان واقعیتی انکارناپذیر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا رضا اردکانیان در مراسم پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و فدراسیون روسیه اظهار داشت: مناسبات ایران و روسیه در سال‌های اخیر روند رو به توسعه داشته و در حال گسترش است تا جایی که روسای جمهور دو کشور پنج بار ملاقات داشته‌اند و آقای پوتین تاکنون سه بار به ایران سفر داشته است.

وی با بیان اینکه دیپلماسی پارلمانی دو کشور تقویت شده و روسای پارلمان و نمایندگان دو کشور دیدارهایی باهم داشته‌اند، افزود: تعداد جلسات و دیدارها بین مسئولین دو کشور روند صعودی داشته که بیانگر این است که ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی از موضوعات کلیدی سیاست‌های خارجی دو کشور است.

وزیر نیرو گفت: قفقاز شمالی 10 میلیون نفر جمعیت دارد و جایگاه کلیدی در روابط ایران و روسیه و دروازه ورود کالای ایران به روسیه و بالعکس است. قفقاز با برخورداری از کلیه منابع از ظرفیت بالقوه‌ای برای توسعه همه جانبه در حوزه‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی برخوردار است. ایران و قفقاز در زمینه گردشگری و حمل و نقل همکاری‌هایی باهم داشته‌اند.

وی ادامه داد: لغو روادید به توسعه همکاری‌ها و گردشگری کمک می‌کند، قفقاز در مسیر کریدور حمل و نقل شمال و جنوب زمینه‌های همکاری دارد و جمهوری اسلامی برای این هدف تلاش کرده است.

اردکانیان اظهار داشت: افتتاح خط قزوین – رشت نمونه بارز همکاری‌های ایران و منطقه در زمینه حمل و نقل است، این پروژه که از مناطق البرز و مسیر صعب عبور کرده نتیجه پروژه مهندسی مهمی است به نوعی که باعث طولانی شدن روند تکمیل این پروژه شد. با اجرایی شدن خط رشت – آستارا نیز این حلقه تکمیل و شاهد تبادل کالا بین کشورها خواهیم بود.

وی همچنین به اتصال شبکه بانکی به شبکه شتاب اشاره کرد و افزود: در این راستا ارزهای ریال و روبل برداشته خواهد شد و روابط بانکی دو کشور تقویت می‌شود.

اردکانیان همچنین با اشاره به مثبت بودن مبادلات محصولات کشاورزی دو کشور در سال جاری تصریح کرد: ترانزیت گندم بین ایران و روسیه می‌تواند فصل جدیدی از همکاری‌های سه جانبه غلات باشد و ما باید تلاش کنیم که آن را اجرایی کنیم و در این رابطه جمهوری اسلامی می‌تواند تبدیل به هاب ترانزیت غلات فدراسیون روسیه و کشورهای قفقاز شود.

وی یادآور شد: اتصال برق ایران و روسیه نیز از طریق جمهوری آذربایجان، گرجستان و ارمنستان به صورت جدی دنبال می‌شود و همکاری‌های انرژی حرارتی سرعت می‌گیرد.

مقام عالی وزارت نیرو با اشاره به قرارداد تجارت آزاد ایران و اوراسیا گفت: بیش از 800 قلم کالا مشمول کاهش تعرفه می‌شود که جهش مناسبی برای توسعه همکاری و روان‌سازی تجاری بین کشورهای عضو خواهد بود.

وی با قدردانی از نمایندگان مجلس بابت تصویب لایحه الحاق به توافق‌ نامه اوراسیا گفت: همزمان با اجلاس پانزدهم کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی و تجاری ایران و فدراسیون روسیه دومین همایش چشم انداز همکاری‌های تجاری و فرهنگی ایران و ناحیه فدرال قفقاز شمالی فدراسیون روسیه نیز برگزار شد و در حال حاضر مسئولیت جدید این کمیسیون مشترک به وزارت نیرو محول شده است. مراحل مختلف آن نهایی شده و موافقت‌نامه آن در ایران به ثمر رسیده و پس از تایید شورای نگهبان منتظر ابلاغ آن هستیم.

اردکانیان همچنین گفت: روز به روز همکاری‌ استان‌های شمالی ایران و جنوب روسیه و بنادر دو کشور مورد توجه جدی قرار می‌گیرد، از ظرفیت دریای خزر برای توسعه مبادلات تجاری و گردشگری استفاده می‌شود و پیشنهاد این است که نقشه راه همکاری در حوزه خزر با محوریت بنادر و حمل و نقل دریایی طراحی شود.

وی گفت: توسعه همکاری دو جانبه بین ایران و روسیه با توجه به سیاست‌های خصمانه آمریکا در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری، واقعیتی انکارناپذیر است.

وی افزود: هر دو طرف برای رفع موانع تعرفه تلاش کرده‌اند و زمینه برای گردش مالی و کالایی فراهم می‌شود.

اردکانیان همچنین گفت:‌ در دیدار روسای جمهور دو کشور در اجلاس شانگ‌های نیز بر این تاکید شد که عملیاتی شدن توافقنامه‌ها سرعت گیرد.

وی یادآور شد: انتظار این است که مردم هر چه سریع‌تر شاهد نتایج این همایش‌ها باشند و با الحاق جمهوری اسلامی ایران به موافقت‌نامه اوراسیا شاهد تحول در تعرفه‌ها، اشتغال و مبادلات کالایی باشیم و ثمره آن در ایجاد فضای مناسب در منطقه دیده شود.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز