خبرگزاری کار ایران

واکنش‌ها به تحریم پتروشیمی ایران

asdasd
کد خبر : ۷۷۰۹۳۶

به همان اندازه که ترامپ و تیمش راه‌های جدید را برای تحت فشار قرار دادن ایران دنبال می‌کنند ما هم تدبیر کرده و مسیرهای جدیدی را برای فروش محصولات و دور زدن تحریم‌ها طی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محصولات پتروشیمی ۳۲ درصد از درآمد غیر نفتی ایران و تقریبا معادل سالانه ۱۴ میلیارد دلار را شامل می‌شود. پس از اظهار نظری که مارک دوبوویتز مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی، اردیبهشت ماه در مورد تحریم پتروشیمی ایران داشت اکنون دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای تحریم جدید را رسما اعلام کرد. طبق این بیانیه‌، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و همچنین 39 شرکت وابسته به صنایع پتروشیمی خلیج فارس تحریم شده‌اند.وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود ادعا کرده است که شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران ارتباط دارد و به تنهایی نیمی از صادرات پتروشیمی ایران را عهده‌دار است.

بر اساس آنچه اعلام شده شرکت پتروشیمی اروند، شرکت پتروشیمی آب نیرو بندرامام، شرکت پتروشیمی بسپاران بندر امام، شرکت پتروشیمی فرآورش بندر امام، شرکت پتروشیمی خوارزمی بندر امام، شرکت پتروشیمی کیمیا بندر امام،شرکت پتروشیمی بندر امام، شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا، شرکت پتروشیمی فجر، شرکت پتروشیمی هنگام، شرکت کود شیمیایی اوره هرمز، شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی ایران، شرکت مدیریت توسعه سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایران، شرکت پتروشیمی کارون، شرکت پتروشیمی خوزستان، شرکت کود شیمیایی اوره لردگان، شرکت پتروشیمی مبین، شرکت مدبران اقتصاد، شرکت پتروشیمی نوری، شرکت پتروشیمی پارس، شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد، شرکت پتروشیمی آپادانا خلیج فارس، شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، شرکت تجارت صنعت خلیج فارس، شرکت پالایش گاز یادآوران خلیج فارس، شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی، شرکت راه‌آوران فنون پتروشیمی، شرکت پتروشیمی شهید تندگویان، شرکت پتروشیمی ارومیه، شرکت پتروشیمی همت، شرکت عملیات غیرصنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی، شرکت پتروشیمی ایلام، صنایع پلیمر گچساران، صنایع پتروشیمی دهدشت، شرکت پتروشیمی بروجن، شرکت بین‌المللی NPC مستقر در انگلیس،NPC Alliance CorporatioNمستقر در فیلیپین، شرکت‌های Atlas Ocean  و  Naghmeh FZE مستقر در امارات از جمله این شرکت‌ها هستند.  

در واکنش به این اقدام ایالات متحده سخنگوی وزارت امور خارجه آن را شدیداً محکوم و مصداق تروریسم اقتصادی و در ادامه خصومت‌های مستمر کاخ سفید علیه ملت ایران دانست.او با اشاره به تحریم شرکت‌های پتروشیمی ایران گفت: "تنها یک هفته صبر نیاز بود تا پوچ بودن ادعای رئیس جمهور آمریکا برای مذاکره با ایران ثابت شود".

رسانه بریتانیایی رویترز نیز اثربخشی تحریم‌های پتروشیمی آمریکا، علیه ایران را ناچیز خوانده و تحلیلگران به این خبرگزاری گفته‌اند تحریم‌های دولت آمریکا علیه بخش پتروشیمی ایران تا اندازه زیادی نمادین هستند و اثر چندانی ندارند.  

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی نیز در آخرین اظهارات خود پتروشیمی ایران را تحریم ناپذیر اعلام کرده و گفته بود: "از نظر ما پتروشیمی صنعتی تحریم‌پذیر نیست و تاب‌آوری بالایی دارد".

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی کشورمان هم تحریم پتروشیمی را تکرار یک راه بن بست برای واشنگتن خوانده و به ایلنا گفته: "پتروشیمی را مثل نفت نمی‌توان رصد کرد، ما کار خودمان را می‌کنیم. صادرات پتروشیمی همچنان ادامه خواهد داشت، در این زمینه برنامه ریزی مدونی داریم که اعمال خواهد شد و مشکلی برای دور زدن تحریم‌ها نداریم، در دوره قبل تحریم‌ها، نیز پتروشیمی را بطور جداگانه تحریم کردند و حتی اوباما امضا کرد که پتروشیمی ایران جداگانه به لیست تحریم‌ها اضافه شود اما کاری نتوانستند بکنند، به طوری که در مذاکرات 1+5 پیشنهاد شد تحریم پتروشیمی را لغو کنند، علت هم این بود که نمی‌توانستند تحریم کنند.به همان اندازه که ترامپ و تیمش راه‌های جدید را برای تحت فشار قرار دادن ایران دنبال می‌کنند ما هم تدبیر کرده و مسیرهای جدیدی را برای فروش محصولات و دور زدن تحریم‌ها طی می‌کنیم."

همچنین مدیر طرح‌های شرکت ملی پتروشیمی نیز در گفت‌وگویی با ایلنا خاطرنشان کرده بود: "همه دریچه‌های تحریم پتروشیمی بسته شده است، مشتریان پتروشیمی قابل ردیابی نیستند. به گفته او اعلام تحریم پتروشیمی ایران بیشتر تبلیغ است".  

مدیر عامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم به ایلنا گفت: "تحریم پتروشیمی؛ ژست سیاسی آمریکا است، بازار اجازه حاکمیت قوانین یکجانبه آنها را نمی‌دهد. در حال حاضر تقاضای محصولات پتروشیمی نسبت به تولید بالاتر است. صنعت پتروشیمی همانند نفت نیست که کشورهایی مثل عربستان و امارات ادعا کنند می‌توانند جای خالی محصولات ایران را پر کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز