خبرگزاری کار ایران

مدیر مجتمع پتاس خور و بیابانک در گفت‌وگو با ایلنا:

رشد 5 برابری ذخیره معدن پتاس/ سال گذشته ۱۳ میلیون و ۴۲ هزار تن ماده معدنی استخراج شد/ نیاز داخل به پتاس 400 هزار تن در سال است

asdasd
کد خبر : ۷۶۵۳۴۵

مدیر مجتمع پتاس خور و بیابانک، نیاز کشور به پتاس را در شرایط ایده‌ال 400 هزار تن در سال عنوان کرد و گفت: بخش عمده‌‎ای از نیاز داخل از طریق واردات تامین می‌شود، این در حالی است که قیمت محصول داخلی کمتر از محصول خارجی است. بنابراین باید به فکر افزایش ظرفیت از طریق تامین مالی باشیم.

علی علوی نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، تامین نیاز داخل را منوط به سرمایه‌گذاری و تکمیل زیرساخت‌ها دانست و گفت: ایران از لحاظ ذخیره ماده معدنی مشکلی ندارد، عمده مشکل ما نبود سرمایه‌گذار و عدم تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز هست. در حال حاضر برق و گاز کافی و حمل و نقل ریلی در منطقه خور و بیابانک وجود ندارد.

وی یکی دیگر از مشکلات تولید پتاس را تامین تجهیزات مورد نیاز از طریق واردات دانست.

مدیر مجتمع پتاس خور و بیابانک، از رشد 31 درصدی تولید پتاس خبر داد و گفت: سال 96، 15 هزار تن پتاس تولید شد. این میزان با رشد 31 درصدی در سال 97 به ۱۹ هزار و ۶۴۲ تن رسید. طی سال گذشته، بیش از یک میلیون و ۳۶۶ هزار تن نمک صنعتی با خلوص بیش از ۹۵ درصد تولید شد. همچنین میزان تولید کارنالیت (خوراک کارخانه فرآوری پتاس)، بیش از ۱۶۷ هزار تن بود که نسبت به آمار مدت مشابه سال قبل (۴۷ هزار و ۷۰۰ تن)، ۲۵۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

علوی نائینی با اشاره به رشد 5 برابری ذخیره معدن پتاس خور و بیابانک گفت: طی چند سال گذشته با اکتشافات جدید، ذخیره شورابه معدن پتاس خور و بیابانک از ذخیره اولیه ۴۵۰ میلیون متر مکعب، به بیش از 2 میلیارد متر مکعب افزایش یافته است.

وی تصریح کرد:  میزان استخراج ماده معدنی 65 درصد رشد را نشان می‌دهد، به طوری که در سال ۹۷، بیش از ۱۳ میلیون و ۴۲ هزار تن ماده معدنی استخراج شد. این رقم در مدت مشابه سال ماقبل، حدود ۷ میلیون و ۸۷۹ هزار تن بود.

پتاس در صنایع مختلفی استفاده می‌شود؛ اما مهمترین کاربرد آن به عنوان کود شیمیایی در صنایع کشاورزی است. سایر مصارف آن نیز در صنایع غیر کشاورزی، شامل تولید صابون و شوینده‌ها، رنگ‌های شیمیایی و داروها، صنایع شیشه و سرامیک، صنایع غذایی، تهیه گل حفاری و …می‌باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز