خبرگزاری کار ایران

جلال‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

عدم دخالت در بازار متشکل ارزی به ثبات بازار کمک می‌کند/ شبه‌صادرکنندگان تعهدی برای بازگشت ارز ندارند/ پیمان سپاری ارزی مشکلات جدی ایجاد کرده است

asdasd
کد خبر : ۷۶۲۵۰۶

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: براساس آمارها در سال ۹۷ تقریبا ۶ هزار و ۵۰۰ صادرکننده جدید به تعداد صادرکنندگان کشور اضافه شده است در حالیکه ما در طول چهل سال گذشته نزدیک به ۸ هزار صادرکننده داشته‌ایم.

محسن جلال‌پور در گفت‌وگو با ایلنا در مورد راه‌اندازی بازار متشکل ارزی گفت: فعلا نمی‌توان در مورد این بازار اظهار نظر کرد چون در کشور ما معمولاً واقعیت هر مسأله‌ای با آنچه کارکرد دارد، متفاوت است و این موضوع را در مورد بورس، بورس کالا و بازار ثانویه ارز شاهد بودیم. به نظرم اگر در بازار متشکل ارزی دخالتی نداشته باشیم و اجازه دهیم نرخ توسط نیروهای عرضه و تقاضا تعیین شود می‌تواند به ایجاد ثبات در بازار ارز کمک فراوانی کند.
 
وی افزود: متاسفانه تا امروز شاهد هستیم دخالت‌ها، اجبارها و تحمیل‌ها اجازه نداده تا برنامه‌ها، نهادها و جریان‌ها نتایج مثبتی داشته باشد و در مورد بازار متشکل ارز نیز باید منتظر ماند تا ببینیم عملکرد، قیمت‌گذاری و کارکرد نیروهای عرضه و تقاضا چگونه است تا بتوانیم اظهار نظر جامع و کامل داشته باشیم.
 
رییس پیشین اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از رشد صادرکنندگان مصنوعی در کشور گفت: بنده بارها تأکید کرده‌ام که این روند سیاست‌گذاری منجر به افزایش تعداد صادرکنندگان مصنوعی یا شبه‌صادرکنندگان می‌شود، براساس آمارها  در سال ۹۷ تقریبا ۶ هزار و ۵۰۰ صادرکننده جدید به تعداد صادرکنندگان کشور اضافه شده است در حالی‌که ما در طول چهل سال گذشته نزدیک به ۸ هزار صادرکننده داشته‌ایم. این تعداد معمولا با فروش کارت بازرگانی و عدم تعهد در بازگشت ارز به دنبال کسب سود هستند.
 
وی ادامه داد: اگر میزان صادرات غیرنفتی بخش خصوصی را ۱۰ میلیارد دلار در نظر بگیریم، صادرکنندگان مصنوعی تقریبا ۵.۲ میلیارد دلار از آن در اختیار دارند که اصلا نیت و تعهدی برای بازگشت ارز صادراتی به کشور ندارند. جالب آنکه بخش واقعی صادرکنندگان که ۴.۸ میلیارد دلار را در اختیار دارد و باید با این گروه به رقابت بپردازند، مجبور است بازار جداگانه پیدا کند و قیمت‌ها را مطابق با این گروه تنظیم کند بنابراین این گروه اگر بخواهد در فضای رقابتی نادرست  ارز صادراتی را به کشور باز گردانند مجبور هستند نرخ ارز را با نرخ بازار آزاد مطابقت دهند.
 
جلال‌پور تصریح کرد: صادرکنندگان واقعی حداکثر تلاش خود را می‌کنند تا در رقابت با شبه‌صادرکنندگان متحمل کمترین ضرر شوند و متاسفانه کسانی که از ترس این جریان بازار خود را از دست داده و صادرات خود را متوقف کرده‌اند مظلوم‌ترین افراد این مجموعه هستند.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به قوانین دست و پاگیر  موجود در اقتصاد کشور گفت: در شرایط کنونی دولت از یک طرف توقع دارد بخش خصوصی کمک‌رسان او باشد و از طرفی با این قوانین دست و پاگیر مشکلات جدی بوجود می‌آورد مثلا  سیاست پیمان سپاری ارزی باعث شده تا بخش خصوصی  که می‌توانست بهترین خدمت را به کشور کند عملا از بازار جا بماند. اگر سیاست‌گذاری‌های ما مناسب بود این اتفاق نمی‌افتاد و میزان صادرات و بازگشت ارز آن به کشور افزایش می‌یافت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز