خبرگزاری کار ایران

کاهش شاخص‌های بورس در پی افزایش تنش‌های چین و آمریکا

asdasd
کد خبر : ۷۶۰۹۱۱

چین و آمریکا در پی توافقی هستند که خواسته‌های دو طرف را تا حد امکان برآورده کند. چین با اعزام هیات مذاکره‌کننده به آمریکا در صدد کاهش تنش‌هاست.

به گزارش ایلنا به نقل از وال استریت ژورنال، شاخص‌های بورس با کاهش روبه‌رو بودند. دلیل این کاهش، پایین آمدن واحد بورس صنعتی «داو جونز» به میزان ۴۵۰ واحد بود. یکی از دلایل این کاهش‌ها ترس سرمایه گذاران از اعمال تعرفه‌های آمریکا روی کالاهای چینی است.

چین اعلام کرده است که در روز پنج شنبه هیئتی را برای مذاکره در این مورد به واشنگتن خواهد فرستاد. این مسائل در پی توئیتی از جانب ترامپ ایجاد شد که در آن از تهدید ترامپ علیه چین مبنی بر اعمال تعرفه های بیشتر سخن به میان آمد.

اقدامات چین برای آرام کردن بازار کارساز نشده و ترس سرمایه‌گذاران از عملی کردن تهدید ترامپ نسبت به افزودن تعرفه‌ها  از ۱۰ به ۲۵ درصد برای بیش از ۲۰۰ میلیون دلار کالای چینی ادامه دارد.

شاخص داو جونز به میزان ۴۷۳ واحد یا یک و هشت دهم درصد کاهش داشت و به میزان ۲۵۹۶۵ واحد رسید که شاهد بیشترین سقوط خود از ژانویه است. اس اند پی نیز با کاهش یک و هفت دهم درصدی به مقدار ۲۸۸۴ واحد رسید. همینطور نزدک با دو درصد کاهش به رقم ۷۹۶۳ رسید که نشان از ترس صنایع و قطعه سازان صنعتی از این موضوع دارد.

پرسش مهم در این رابطه این است که آیا ترامپ تهدید خود را در این زمینه عملی می‌کند یا نه. ولی چیزی که سرمایه گذاران نسبت به آن مطمئن هستند این است که توئیت‌های ترامپ با عملکردش تفاوت زیادی نداشته است و افزایش تعرفه‌ها از روز جمعه عملی خواهد شد.

«اسکات رن» کارشناس اقتصادی موسسه سرمایه‌گذاری «ول فارگو» می‌گوید در صورتی که توافقی بین چین و آمریکا صورت نگیرد شاهد کاهش بیش از پیش شاخص‌ها خواهیم بود و کاهش‌های روز پنجشنبه یک قطعه از دومینوی سقوط واحدها خواهد بود.

از طرف دیگر امید وجود دارد که این توافق به ثمر بنشیند. اینکه چین به تمامی خواسته‌های آمریکا پاسخ مثبت دهد و شراکت تجاری خود را با آمریکا ادامه دهد. تا کنون چین نسبت به زیاده‌خواهی آمریکا در خواسته‌هایش اعتراض کرده و نشانه‌ای از تغییرات بنیادین نشان نداده است.

یکی از سیاست گذاران بازار بورس گفت که جنگ اقتصادی خواسته هیچ کس نیست و گویی همتی از طرفین برای حل این مشکل وجود دارد ولی دو کشور می‌خواهند سهم بیشتری از یکدیگر طلب کنند.

«گنگ شانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به این پرسش که تصمیم دو کشور چه خواهد بود، گفت: «ما نسبت به بهبود رابطه‌مان با آمریکا خوشبین هستیم و این طبیعی است که دو کشور با هم اختلاف داشته باشند. ما در مورد نتیجه مشترک کاملا مثبت و خوشبین هستیم».

برخی کارشناسان بر این باورند که کاهش‌های مقطعی نمی‌تواند دلیلی بر بحران در بورس باشد. کما اینکه اس اند پی در سال جاری با ۱۵ درصد افزایش شاخص رو به‌رو بوده است.

شرکت‌های تکنولوِژی نیز از این بحران مصون نماندند. نیاز صنایع خودروسازی، تلفن‌های هوشمند و کامپیوتر ها به میکروچیپ نگرانی بورس این محصولات را به همراه داشت تا جایی که «ان ویدیا» با کاهش شش دلار و ۷۴ سنتی یا سه و هفت دهم درصدی رو‌به‌رو بود. همینطور «اینتل» نیز با کاهش ۷۴ سنتی یا به عبارتی ۷۴ صدم درصدی همراه بود.

نفت خام آمریکا با کاهش یک و چهار دهم درصدی به میزان ۶۱ دلار و ۴۰ سنت در بشکه رسید. این کاهش در حالی بود که بحران‌های خاورمیانه و شمال آفریقا و آمریکای جنوبی به افزایش قیمت نفت در ماه‌های گذشته دامن زده بود.

«جان برادی» مدیرعامل کارگزاری فیوچر گفت که بازار نگران است و به زودی شاهد شیب‌های تند و خشن در شاخص‌ها خواهیم بود.

بازارهای بورس آسیایی پس از اعلام وزیر تجارت چین مبنی بر ارسال هیات اقتصادی به واشنگتن اندکی رشد داشت. بورس شانگهای با افزایش هفت دهم درصدی و هانگ سنگ با افزایش پنج دهم درصدی رو به رو بودند  درحالی که نیکی با کاهش یک و نیم درصدی مواجه شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز