خبرگزاری کار ایران

به دلیل تحریم تسلیحاتی عربستان؛

ایرباس از آلمان شکایت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۶۰۰۱۲

ایرباس اعلام کرده است که تصمیم دارد از دولت آلمان به دلیل تحریم تسلیحاتی عربستان شکایت کند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، ایرباس در صدد طرح شکایتی از دولت آلمان به دلیل لغو قرار داد ایجاد سامانه دفاعی این شرکت در عربستان سعودی است. مطابق قانون وضع شده در ماه مارس، آلمان نمی‌تواند به عربستان تسلیحات نظامی بفروشد.

در اکتبر گذشته آلمان به دلیل اقدام عربستان در قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی تصمیم به عدم فروش اسلحه به این کشور گرفت و همینطور تسلیحاتی که فروش آنها نیز نهایی شده بود، در گمرک برگردانده شدند که خشم کارخانجات اسلحه‌سازی را در پی داشت.

ایرباس در صدد اقدامات قانونی علیه برلین پس از لغو قرارداد سه میلیارد و ۳۶۰ میلیون یورویی این شرکت با عربستان در ایجاد سامانه دفاع مرزی با یمن است.

یک مقام آگاه دولت آلمان در این زمینه گفت: «ما درصدد لغو این قرارداد هستیم و با توجه به تعهد آلمان مبنی بر عدم همکاری تسلیحاتی با این کشور، این اقدام مردود است».

ایرباس هنوز موضع رسمی در این زمینه اعلام نکرده است.

دولت آلمان گفته است هنوز هیچ قرار داد رسمی در این زمینه منعقد نشده است و افزوده است ما به تعهد عدم فروش اسلحه به عربستان متعهدیم.

هنوز به طور کامل مشخص نیست این شکواییه از طرف ایرباس در کدام مرجع مطرح خواهد شد.

در ماه مارس آلمان منع تمامی صادرات تسلیحاتی به عربستان به جز مواردی خاص را تا سپتامبر تمدید کرد.

دولت آلمان اعلام کرده است که این یک سامانه تهاجمی نیست بلکه یک سامانه راداری برای هواپیماهای بدون سرنشین و گشت‌های مرزی است.

ایرباس که به جریمه ۳۰۰ میلیون یورویی فسخ قرارداد می‌اندیشد، از طرفی باید پاسخگوی سهامداران خود باشد و تمام تلاشش را برای انعقاد این قرار داد به کار گیرد.

در فوریه منابع آگاه در این شرکت به رویترز اعلام کرده‌اند که برای ساخت قطعات هواپیمای ترابری نظامی «سی ۲۹۵» دیگر از قطعات آلمانی به دلیل اعمال تحریم علیه عربستان استفاده نخواهد کرد و قطعات دیگری را در این راستا بازطراحی خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز