خبرگزاری کار ایران

در نشست رونمایی از آمار تجارت خارجی براساس طبقه بندی‌های اقتصادی مطرح شد:

راه‌اندازی سیستم پیام‌رسان گمرک از هفته‌های آتی/ ارایه اطلاعات بخش‌های اقتصاد براساس اصل شفافیت

asdasd
کد خبر : ۷۵۹۱۶۴

میرشجاعیان اظهار داشت: در حال حاضر ما نمی‌دانیم سهم شرکت‌های دولتی در اقتصاد چقدر است یا نمی‌دانیم نسبت دارایی آنها به دارایی‌های کل چگونه است

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سیدرضا عظیمی (مدیرکل دفتر مطالعات بازارهای مالی و بازرگانی) در برنامه نشست رونمایی از آمار تجارت خارجی براساس طبقه‌بندی‌های اقتصادی گفت: اصولاً نیازهای آماری و اطلاعاتی که داشتیم توسط گمرک تهیه می‌شد اما به دلیل اینکه ما در حوزه مطالعات بازرگانی و اقتصاد جهانی هستیم به شکل دیگری از آمارهای تجارت خارجی نیاز داشتیم. خوشبختانه آمارهای گمرک بروز هستند و آمارهای تفصیلی را در دسترس مخاطبین قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: در کارکرد جدید نتیجه مطالعات در سطح جهان  می‌تواند به صورت موردی در دستگاه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. مثلا در سنوات گذشته علیرغم پیشرفت در صادرات بیشتر آن را مواد خام تشکیل می‌داد که به عنوان یک چالش بیان می‌شد و برای نشان دادن آن از طبقه‌بندی‌های نرم استفاده می‌کنند. باید توجه داشت که طبقه بندی HS  جزئی است و استفاده کنندگان معمولی در استفاده از آن دچار مشکل می‌شوند.

در ادامه این نشست مهدی میر اشرفی، رییس کل گمرک ایران با اشاره به اهمیت اطلاعات در دنیای کنونی گفت: در حال حاضر دنیا دچار انفجار اطلاعات است پس حجم داده‌ها بگونه‌ای است که باعث توانایی می‌شود، به شرطی که این داده‌ها سریع‌تر به اطلاعات پردازش شده تبدیل شوند و همچنین بصورت بهنگام باشند.

وی ادامه داد: در هفته‌های اخیر داشبورد الکترونیک با استفاده از اپ موبایل راه‌اندازی شده و تمام اطلاعات HS  با استفاده از موبایل قابل استخراج است همچنین در هفته‌های آتی سیستم پیام رسان گمرک راه‌اندازی خواهد شد.

در ادامه این مراسم حسین میرشجاعیان حسینی در اهمیت رونمایی از از آمار تجارت خارجی براساس طبقه بندی‌های اقتصادی گفت: درواقع امروز رونمایی از تغییر زبان است تا محققان بتوانند آن رابصورت مناسب دریافت کنند. مثلا برای اقتصادی‌ها جذاب است که در میان کالاهای تولیدی که کالای مصرفی، سرمایه‌ای و خدماتی هر کدام چه سهمی در تولید دارند. این تغییر زبان فضا را برای محققان و همچنین برای سیاستمداران جهت سیاستگذاری مناسب می‌کند.

وی ادامه داد: مجموعه معاونت وزارت اقتصاد به چند دلیل در این حوزه ورود کرده است که نخستین آن این است که این معاونت به عنوان بازوی فکری و مطالعاتی در حوزه‌های مختلف است و خود را در امر سیاستگذاری دخیل می‌داند بنابراین نیازمند این اطلاعات است. عامل دوم این است که پروژه‌هایی که در معاونت اقتصادی به عنوان نظام جامع آماری وزارت اقتصاد بود، در گام نهایی است و نیاز داریم تا بدانیم چه آماری در وزارت تولید می‌شود و این آمار تولیدشده چه کیفیتی دارد.

مشاور اقتصادی وزیر اقتصاد تصریح کرد: در کنار همه اینها در سه سال گذشته بانک اطلاعات مالی و اقتصادی را راه‌اندازی کردیم که اطلاعات مورد نیاز در آن تجمیع می‌شوند و به دو زبان فارسی و انگلیسی قابل مشاهده است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموعه وزارت اقتصاد چهار حوزه بورس، گمرک، بیمه و سازمان خصوصی‌سازی به نسبه عملکرد راضی‌کننده‌ای درخصوص ارائه اطلاعات دارند.

این کارشناس اقتصادی متذکر شد: چند حوزه در اقتصاد ما وجود دارد که براساس اصل شفافیت جای کار دارد که اولین آن بخش مالیات است. این بخش دریایی از اطلاعات دارد ولی هنوز این اطلاعات مشخص نشده است. مثلا ما نیازمند آمارهایی در مورد توزیع جغرافیایی هستیم تا بدانیم مثلا مالیات مشاغل در شهرستان‌های مختلف چگونه است. مورد دوم که نیازمند ارائه اطلاعات شفاف است انتشار اطلاعات مربوط به مالیه دولت است. به طوری که ما در این بخش به دو دسته اطلاعات دسترسی نداریم و خلاء آن احساس می‌شود که اولی مربوط به عملکرد بودجه است. دومی مربوط به تفریغ بودجه است که توسط دیوان محاسبات منتشر می‌شود و ما در این حوزه نیاز داریم تا بدانیم عملکرد دولت چگونه بوده است.

وی مورد سوم را اطلاعات شرکت‌های دولتی دانست و افزود: در حال حاضر ما نمی‌دانیم سهم این شرکت‌ها در اقتصاد چقدر است یا نمی‌دانیم نسبت دارایی آنها به دارایی‌های کل چگونه است. در مجموع ما خلاء بزرگی در دیتاها داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز