خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل متن در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت مطرح کرد؛

افزایش تولید 80 هزار بشکه‌ای نفت از غرب کارون و میدان آذر در آینده‌ای نزدیک/ امضای چند قرارداد جدید در قالب IPC در سال جاری

asdasd
کد خبر : ۷۵۸۴۴۲

مدیرعامل شرکت متن با بیان اینکه در سال جاری 80 هزار بشکه افزایش تولید از غرب کارون و میدان آذر محقق خواهد شد، گفت: تحریم‌ها تاثیری در کاهش تولید در میدان مشترک غرب کارون نداشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا تورج دهقان در نشست حاشیه‌ای بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت اظهار داشت: تمرکز اصلی شرکت متن در حوزه غرب کارون بوده است حوزه غرب کارون به عنوان یک حوزه پرظرفیت و تازه کشف شده مطرح است که بالغ بر 70 میلیارد بشکه ذخیره نفتی را در خود جای داده است.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها علیه ایران بی‌سابقه بوده است، افزود: تاکنون منابع خوبی برای توسعه غرب کارون اختصاص داده شده و دستاوردهای قابل توجهی در این حوزه به دست آ‌مده است به طوری که می‌توان گفت عقب‌ماندگی از رقیب و حریف خود در این بخش از میادین مشترک نداریم و توانسته‌ایم در شرایط بحرانی کشور از منافع ملی دفاع کنیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: طرح‌های متعددی برای توسعه غرب  کارون و همچنین دیگر میدان‌های نفتی در دست اجرا داریم که امیدواریم با موفقیت به سرانجام برسند.

دهقان با بیان اینکه نیروگاه برق غرب کارون تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود افزود: برای اولین بار شرکت متن از برق نیروگاه غرب کارون استفاده خواهد کرد.

وی افزود: در شرایط کنونی مخازن ذخیره‌سازی یک هدف راهبردی است که برای تحقق آن تلاش می‌کنیم.

وی با اشاره به طرح انتقال نفت خام در حوزه غرب کارون از منطقه گوره به جاسک در شرق تنگه هرمز افزود: این یک طرح عظیم ملی است که چند میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در آن می‌شود و خط لوله هزار کیلومتری را در دست احداث داریم که سال گذشته پیمان‌ها و مناقصات آن انجام شده و امیدواریم پیشرفت قابل توجهی حاصل شود.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال چند قرارداد جدید در قالب آی پی سی منعقد خواهد شد گفت: قراردادهایی که برای توسعه میادین سپهر، جفیر، پایدار غرب، آبان، چشمه خوش منعقد شده بود ابلاغ شده و در حال هماهنگی تیم برای اجرای پروژه‌ها هستیم.

وی درباره میزان افزایش تولید نفت در میادین غرب کارون گفت: بر اساس برنامه سال 97 باید به تولید 350 هزار بشکه در روز دست می‌یافتیم که اکنون این رقم 340 هزار بشکه در روز است ضمن اینکه به دلیل سیلاب اخیر برای جلوگیری از مخاطرات زیست‌محیطی تا حدی بخشی از تولید را کاهش داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت متن با بیان اینکه امسال تولید نفت در میادین توسعه‌ای این شرکت افزایش خواهد یافت افزود: در برنامه افزایش تولید میدان آذر قرار است از 25 تا 30 هزار بشکه کنونی به 55 تا 60 هزار بشکه برسیم و در میادین غرب کارون نیز 40 تا 50 هزار بشکه افزایش تولید را در دستور کار داریم.

وی درباره تاثیر تحریم‌ها بر کاهش تولید نفت در غرب کارون گفت: به دلیل اولویت توسعه میادین مشترک نفتی تاکنون هیچ برنامه‌ای مبنی بر کاهش تولید در این میادین به ما ابلاغ نشده است ضمن اینکه تحریم موضوع تازه‌ای برای صنعت نفت نیست البته به این معنا نیست که تحریم اثری نداشته اما عملکرد ما در سال‌های گذشته نشان داده که به دور از هر گونه شعار بر مشکلات فائق آمده‌ایم.

دهقان با بیان اینکه در زمینه تخصیص اعتبار میادین غرب کارون جزو طرح‌های اولویت‌دار هستند گفت: منابع تامین پروژه‌ها غیر از بیع متقابل از صندوق توسعه ملی نیز تامین می‌شود.

وی افزود: با توجه به شرایط کشور استفاده از روش‌های دیگر  تامین اعتبار را برای پروژه‌های غرب کارون مسدود نکرده‌ایم و به دنبال راهکارهای جدیدی برای تامین اعتبار هستیم.

وی درباره تاثیرسیلاب اخیر و آ‌بگیری تالاب هور العظیم گفت: البته از سال 96 همه تجهیزات ما زیر آب بوده است بنابراین پایش‌های مستمری داشته‌ایم و هرگز اجازه‌نداده‌ایم که این گونه مسائل منجر به نشتی نفت در هور العظیم شود.

وی یادآورشد: در حال حاضر بیش از 200 حلقه چاه میدان‌های غرب کارون در هورالعظیم قرار دارد اما با کنترل‌هایی که داشته‌ایم حتی یک مورد آلودگی و نشتی گزارش نشده است.

وی تاکید کرد: هورالعظیم یک ثروت ملی است و بیشترین برداشت نفت از میادین غرب کارون از این منطقه انجام می‌شود. ما طی این مدت ضمن اینکه بیشترین آبگیری را در هورالعظیم داشته‌ایم تولیدمان نیز حداکثر بوده ا ست در عین حال همه استانداردهای لازم را نیز رعایت کرده‌ایم. تصاویر ماهواره‌ای طی 15 سال اخیر نشان می‌دهد که هور طی 15 سال گذشته خشک بوده اما در 2 سال اخیر میزان رطوبت کمتر از 70 درصد نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: ارزش هورالعظیم کمتر از منابع زیرزمینی ما نیست سیاست ما حفظ و نگهداری تالاب به عنوان سرمایه ملی است.

وی درباره مذاکره با شرکت‌های چینی برای توسعه فاز دوم توسعه میادین غرب کارون گفت: مذاکرات انجام قراردادها به عهده شرکت نفت است اما در هر حال باید گفت مذاکره با شرکت‌های چینی نیز تا جایی که مطلع هستیم از سوی شرکت ملی نفت در جریان است.

وی افزود: منتظر ابلاغ شرکت ملی نفت ایران برای شروع فاز دوم توسعه میادین غرب کارون هستیم.

مدیر عامل متن درباره توسعه میدان مشترک یاران و مذاکره با شرکت ایرانی پرشیا نیز گفت: بر اساس سیاست وزارت نفت قرار است میدان یاران شمالی و جنوبی به صورت یکپارچه توسعه یابند و با توجه به اهمیت ازدیاد برداشت از این میدان استفاده از روش‌های ازدیاد برداشت مبتنی بر فناوری‌های روز مورد توجه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به توانمندی شرکت های داخلی می‌توانیم از توان آنها استفاده کنیم اما در بخش نگهداشت تولید و ازدیاد برداشت نیازمند استفاده از فناوری‌های نوین هستیم که با شرکت نفت و گاز پرشیا مذاکراتی داشته و پیشنهادهای فنی آنها را دریافت کرده‌ایم.

دهقان همچنین درباره مذاکره با شرکت اویک برای توسعه فاز دوم میدان آذر نیز  گفت: در سال جاری افزایش 30 هزار بشکه‌ای از این میدان محقق خواهد شد و بر اساس برنامه‌ریزی دست‌یابی به تولید 100 هزار بشکه در فاز دوم در دستور کار است که با توجه به تسوعه فاز اول از سوی اویک می‌توانیم روی توان این شرکت برای توسعه فاز دوم استفاده کنیم.

وی درباره توسعه آ‌زادگان جنوبی نیز گفت: سال‌های گذشته مذاکره برای توسعه میادین آزادگان شمالی، جنوبی و یادآوران در قالب‌ قراردادهای بیع متقابل با شرکت‌های چینی مذاکره شده و قرارداد نیز امضا شد و در دولت یازدهم فازهای اول میادین آزادگان شمالی و یادآوران افتتاح شد.

دهقان ادامه داد: طرح توسعه آزادگان جنوبی به دلیل اینکه با اجرای آن تولید نفت از این میدان 300 هزار بشکه در روز افزایش می‌یافت از اهمیت قابل توجهی برخوردار بود اما پیمانکار چینی به تعهدات خود در قالب قرارداد بیع متقابل عمل نکرد و قرارداد توسعه با این شرکت خاتمه پیدا کرد بنابراین توسعه میدان را به پیمانکار داخلی واگذار کردیم.

وی افزود: توانمندی پیمانکاران داخلی در توسعه این میدان از نظر رقابت با طرف عراقی و همچنین هزینه‌ها قابل توجه است پیمانکاران ایرانی از سال 93 تا سال 95 توانستند صد حلقه چاه را در این میدان حفاری کرده و تولید از این میدان به صد هزار بشکه در روز رسید.

مدیرعامل شرکت متن با بیان اینکه صرفه‌جویی در هزینه‌ها از جمله اهداف اجرای پروژه‌ها است افزود: تکلیف بخش عمده طرح های توسعه غرب کارون در سال جاری از محل افزایش تولید این میدان محقق خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز