خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت در بیست و چهارمین نمایشگاه نفت مطرح کرد؛

پتروشیمی ایران تحریم‌پذیر نیست/ بررسی طرح توسعه پتروشیمی در سواحل خزر/ درآمد پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد

asdasd
کد خبر : ۷۵۸۴۰۳

معاون وزیر نفت گفت: از نظر ما صنعت پتروشیمی تحریم پذیر نیست و تاب‌آوری بالایی را دارد اما باید خودمان را برای هر اتفاق و شرایطی آماده کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بهزاد محمدی در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت با بیان اینکه صنعت پتروشیمی صنعتی کارآمد و راهبردی در اقتصاد کشور است اظهار داشت: این صنعت در بخش درآمدزایی برای کشور اهمیت فراوانی دارد.

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی بنگاه اقتصادی نیست، افزود: این صنعت به عنوان یک نظام اقتصادی است و نقش مهمی در درآمدهای ارزی کشور دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: در یک نگاه کلان ما در صنعت پتروشیمی حدود ۲۵.۳ میلیون تن خوراک را از پالایشگاه‌های نفت، گاز و پروژه‌های ان جی ال دریافت می‌کنیم که از این میزان خوراک، خوراک‌های گازی را دو سوم و یک سوم را نیز خوراک‌‌های مایع تشکیل می‌دهند.

محمدی با بیان اینکه دو هاب عملیاتی در صنعت پتروشیمی وجود دارد، گفت: هاب اول در ماهشهر و هاب دوم در منطقه عسلویه قرار داد و بخش سوم تولیدات نیز در مجتمع‌های دیگر هستند. همچنین در هاب عسلویه ۱۶ مجتمع تولیدی پتروشیمی وجود دارد در هاب ماهشهر نیز ۲۰ مجتمع ایجاد شده است و در دیگر مناطق کشور نیز ۱۹ مجتمع تولیدی وجود دارد که در مجموع پنج مجتمع راتشکیل داده است که ۲۵.۳ مییون تن خوراک دریافت می‌کنند.

وی افزود: حجم کل محصولات تولیدی پتروشمیی حدو ۵۵ میلیود تن است که بخشی از این میزان به شکل داخلی مصرف می‌شود و ۳۱ میلیون تن نیز در حوزه‌های پلیمری، شیمیایی و غیرشیمایی قابل فروش است.

محمدی با بیان اینکه ما ۱۸ گروه محصول پلیمری تولید می‌کنیم که حدود ۳۰۰ گرید محصول پلیمری و ۴۴ تن محصول شیمیایی را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: ۳۱ میلیون تن محصول پتروشیمی قابل فروش داریم که از این میزان ۲۲.۵ میلیون تن آن را به مقاصد کشورهای مختلف صادر می‌کنیم و ۸.۵ میلیون تن در داخل مصرف می‌شود که از این میزان ۴.۷ میلیون تن آن در بورس عرضه می‌شود.

وی با اشاره به ارزآوری صنعت پتروشیمی گفت: از فروش ۳۱ میلیون تن محصول پتروشیمی ۱۷.۱ میلیارد دلار درآمد کسب می‌کنیم که از این میزان ۱۲.۱ میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل از صادرات بوده و ۵ میلیارد دلار نیز ارزش محصولاتی است که در داخل کشور و بورس عرضه می‌شود.

محمدی با اشاره به اشتغالزایی صنعت پتروشیمی گفت: اکنون در مجتمع‌ها و طرح‌های در حال اجرای ما ۶۷ هزار نیروی انسانی به طور مستقیم و ۴۱ هزار نفر در پروژه‌ها فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی اظهارداشت: مقاصد صادراتی ما اروپا، آسیا و کشورهای مختلف است و چند صد مشتری هم در نقاط مختلف دنیا و با تنوع‌های بسیار برای این محصولات وجود دارد.

وی گفت: در سال ۹۸ کارخانه تولید کاتالیست پلی اتیلن سبک در لرستان به بهره‌برداری می‌رسد و در بخش تولید متانول در سال ۱۴۰۴ به ۱۲ برند تولید این محصول خواهیم رسید.

محمدی با اشاره به مصرف آب در صنعت پتروشیمی گفت: این صنعت آب‌بر نیست ما در نظر داریم توسعه این صنعت را در کنار دریاها توسعه دهیم که یکی از آنها کنار نوار ساحلی خزر است که در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه توسعه صنعت پتروشیمی یکی از مهمترین برنامه‌های ما در سال‌های پیش رو است، گفت: بنا داریم که سه طرح در این صنعت در سال جاری به بهره‌برداری برسد و در سال ۹۹ نیز ۱۵ طرح اجرایی خواهیم داشت که جهشی قابل توجه در پتروشیمی ایجاد خواهد کرد.

محمدی ادامه داد: با فرض اینکه هیچ طرح پتروشیمی جدیدی آغاز نشود تا سال ۱۴۰۴ ظرفیت تولید در این صنعت به ۱۲۱ میلیون تن می‌رسد.

وی تصریح کرد: در توسعه پتروشیمی با ۱۰۳ طرح مواجهیم که ۳۹ طرح مجوز را دریافت کرده و آماده هستند و پیشرفت آنها زیر ۲۰ درصد است ۶۴ طرح بالای ۲۰ درصد پیشرفت دارد که ازاین تعداد پنج طرح زیرساختی خط اتیلن غرب هستند. شش طرح هم مربوط به تامین خوراک است که برای رساندن خوراک به طر‌ح‌های ۵۳ گانه در نظر گرفته شده است. از این شش طرح چهار طرح علاوه بر تامین خوراک از فلرینگ هم جلوگیری خواهد شد.

معاون وزیر نفت ادامه داد: از ۵۳ طرح فعال ۳۰ طرح زیر ۴۰ درصد پیشرفت دارند ۲۳ طرح بالای ۴۰ تا ۹۹ درصد پیشرفت دارند که ۱۵ طرح در سال ۹۹ راه‌اندازی می‌شود و ظرفیت اسمی پتروشیمی از ۶۴ میلیون تن به ۹۴ میلیون تن می‌رسد و میزان درآمد نیز تا سال ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد که جهش ۴۶ درصدی را شاهد خواهیم بود.

وی درباره تحریم صنعت پتروشیمی گفت: از نظر ما صنعت پتروشیمی تحریم‌پذیر نیست و تاب‌آوری بالایی دارد اما باید خودمان برای هر اتفاق و شرایطی آماده کنیم.

معاون وزیر نفت افزود: فروش محصولات پتروشیمی در مقابل فروش نفت شرایط متفاوتی دارد و همچون نفت مبادی مشخص صادراتی و نفتکش‌های قابل ردیابی ندارد.

محمدی خاطرنشان کرد: پتروشیمی حداقل ۱۵۰ محصول با صدها خریدار و ۱۰ ها مقصد صادراتی دارد به همین خاطر انعطاف‌پذیری بالایی دارد به عبارت دیگر صنعت پتروشیمی شرایط مختلفی در حمل زمینی و دریایی دارد و تنوع محصولات و مشتری امکان تحریم را سخت می‌کند اما با این حال ما کارگروه تحریم تشکیل دادیم که از هفته آینده نشست‌های منظمی را برای این شرایط برگزار خواهند کرد.

وی درباره واگذاری پتروشیمی کرمانشاه گفت: واگذاری توسط سازمان خصوصی‌سازی انجام شده و این سازمان باید در این باره پاسخگو باشد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه ما باید به سمت تهیه نقشه راه برای صنعت پتروشیمی برویم، تصریح کرد: در سال‌های گذشته واگذاری‌ها به درستی انجام شد اما ما نسبت به روش اجرا انتقادهایی داریم.

وی افزود: ما به دنبال برنامه‌های بلندمدت و نقشه راه هستیم چرا که برنامه‌های کوتاه مدت ممکن است سود کوتاه مدت داشته باشد بنابراین ترجیح می‌دهیم نقشه راه کلان ارائه دهیم.

محمدی درباره تک‌محصولی بودن برخی مجتمع‌های پتروشیمی گفت: بنای ما این است که از این رویه دور شویم چرا که با روند کنونی در سال ۱۴۰۴ فقط ۲۵ میلیون تن متانول خواهیم داشت که قطعا خیلی از کشورها نیز این محصول را تولید خواهند کرد و باعث می‌شود جایی برای صادرات ما باقی نماند. بنابراین سعی می‌کنیم پتروشیمی‌ها الگویی همانند پتروشیمی شازند اراک داشته باشد که تاب‌آوری و تنوع محصول بالایی دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز