خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور:

هر دسته ملخ روزانه خوراک 2500 نفر را می‌خورند/ فائو احتمال عمدی بودن حمله ملخ‌ها به ایران را بررسی می‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۵۴۱۸۲

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در هر یک کیلومترمربع 50 میلیون ملخ وجود دارد که روزانه خوراک 2500 نفر را می خورند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا درگاهی امروز در نشست خبری با موضوع مبارزه با تهاجم آفت ملخ به کشور با بیان اینکه سطح آلودکی به این آفت به 200 هزار هکتار رسیده است، اظهار کرد: از این سطح آلودگی عملیات مبارزه در 51 هزار هکتار انجام شده است.

وی ادامه داد: البته پیش بینی ما افزایش سطح آلودگی تا 400 هزار هکتار است که باید برای آن آماده باشیم.

درگاهی با تاکید بر اینکه 6 استان درگیر به آفت ملخ بیش از 38 درصد تولیدات زراعی و باغی کشور را به خود اختصاص داده‌اند، افزود: در این 6 استان 21 درصد سطح زراعی و باغی، 38 درصد جنگل ها و بیشه ها و 21 درصد مراتغ درجه و دو کشور وجود دارد.

وی درباره سرنوشت تخصیص اعتبار برای مبارزه با این آفت، گفت: تا امروز بیش از 7 میلیارد تومان توسط وزرات جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات کشور برای مبارزه با ملخ تخصیص داده شده است، همچنین استانداری ها نیز از 500 میلیون تا یک میلیارد تومان پرداخت کرده‌اند.

درگاهی صراحتا گفت: تا کنون 10 میلیارد اعتبار مصوب سازمان مدیریت بحران کشور که مورد درخواست سازمان حفظ نباتات بود به دست آن ها نرسیده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات با تاکید بر اینکه تخم‌گذاری وسیعی از ملخ‌های مهاجم در زیر خاک انجام شده است، افزود: پس از 20 تا 40 روز این تخم‌ها از خاک بیرون می‌آیند و تنها همین زمان مناسب برای مبارزه است.

درگاهی با رد احتمال بروز قحطی در کشور در پی حمله ملخ‌ها گفت:‌ بلافاصله پس از ظهور اولین دسته از این افت در کشور ستاد بحران تشکیل شد و مبارزات در سطح قابل قبولی در حال انجام است.

وی ادامه داد: تاکنون 95 دسته ملخ وارد کشور شده است که این ملخ‌ها از شبه جزیره عربستان ، امارات و سایر کشورهای همسایه هستند.

درگاهی در پاسخ به این سوال که آیا کشورهای همسایه در مبارزه با ملخ‌های مهاجم قصوری داشته‌اند، گفت: فائو نماینده خود را به ایران فرستاده است تا پس از بررسی‌های کارشناسی نظر این سازمان را در خصوص عمدی بودن قصور در مبارزه با آفت ملخ اعلام کنند.

وی افزود: نباید به برخی از جوسازی‌های رسانه‌های خارجی توجهی بکنیم چرا که تاکنون هیچ مورد از حمله ملخ‌ها به مزارع و باغات مردم و خسارت به آنها گزارش نشده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص مبارزه با این آفت اظهار کرد: تاکنون 10 فروند هواپیمای سمپاش و همچنین ماشین‌آلات مناسب برای مبارزه با این آفت به استان‌های درگیر فرستاده شده است. همچنین 500 نفر از کارشناسان سازمان حفظ نباتات کشور در حال ردیابی و مبارزه با این آفت هستند.

وی ادامه داد: گروه‌های مردمی نیز در مبارزه با این آفت در حال همکاری با کارشناس‌های سازمان حفظ نباتات هستند.

درگاهی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا ملخ‌های مهاجم قابل مصرف خوراک انسانی و دامی هستند؟ گفت: ملخ در سبد غذایی کشور ما جایگاهی ندارد و اگر کسانی بخواهند آن را به عنوان خوراک دام استفاده کنند باید قبل از سمپاشی برای جمع‌آوری این حشره اقدام کنند.

این مسئول دولتی در مورد سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی برای تامین سموم مورد نیاز مبارزه با این آفت گفت: ستاد کاهش وابستگی به واردات سموم از اوایل اردیبهشت تشکیل شده است تا با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی، اساتید و موسسات دانش بنیان سم مورد نیاز با این آفت در داخل کشور تولید شود.

درگاهی تاکید کرد: تا امروز توانسته‌ایم نسبت تولید سم به واردات را چهار درصد افزایش دهیم ضمن اینکه نباید فراموش کرد که 85 درصد سم مورد نیاز کشور در داخل فرموله می‌شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور همچنین از تدوین طرح جامع قرنطینه کشور خبر داد و گفت: بر اساس این طرح تمامی مبادی واردات و صادرات قرنطینه باید به طور کامل اجرا شود.

درگاهی مبارزه با علف هرز در سطح 2.8 میلیون هکتار، مبارزه با سن گندم در 120 هزار هتکار و مبارزه با بیماری قارچی گندم در 16 هزار هکتار از دیگر اقدامات این سازمان در ماه‌های اخیر برشمرد.

وی افزود: به رغم تحریم‌ها از ابتدای سال 97 ، 38 هزار تن انواع آفت‌کش‌ها را وارد کردیم که این مقدار بیش از نیاز سالانه کشور است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، نیاز سالانه کشور به آفت‌کش‌ها را 25 تا 30 هزار تن عنوان کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز