خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا:

سیاست‌های انقباضی در شرایط کنونی باید اجرا شود/ دولت فعالانه به اقتصاد ورود کند/ بخش خدمات درآمد پایدار ایجاد نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۵۳۳۴۱

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: دولت باید در برابر رشد اقتصادی منفی، سیاست انقباضی را دنبال کند اما با وجود شعارهای مبنی بر افزایش درآمدهای گمرکی و مالیاتی هنوز هیچ برنامه منظمی از سوی دولت مشاهده نمی‌شود.

کاظم دوست حسینی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد تاثیر رشد اقتصادی منفی بر اقتصاد کشور گفت: بنیه اقتصادی همه کشورها براساس رشد اقتصادی ارزیابی می‌شود که البته یکی از شاخص‌های مهم توسعه اقتصادی نیز بشمار می‌رود. رشد اقتصادی منفی علاوه بر اینکه مشکلات اقتصادی را روایت می‌کند سیاست‌های فعالانه برای کاهش آسیب‌های جدی بر اقتصاد را نیز گوشزد می‌کند. یکی از این موارد رشد نقدینگی است که باید متناسب با رشد اقتصادی باشد که متاسفانه در کشور ما زمانی که رشد اقتصادی منفی می‌شود هنوز پایه پولی در حال افزایش است.

وی ادامه داد: ما شاهد هستیم، در سال‌هایی که قیمت نفت بالا و رشد اقتصادی مثبت است، رشد نقدینگی روند افزایشی دارد، اما باید توجه داشت شرایط به گونه‌ای دیگر است و باید سیاست انقباضی اعمال و کاهش بدهی دولت به بانک‌ها صورت بگیرد وگرنه امکان تورم افسارگسیخته در سال ۹۸ وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: برای نمونه در بخش‌های مانند خودرو، مسکن،... که دچار رکود هستیم، دولت می‌تواند با سرمایه‌گذاری و رفع موانع، تولید را رونق ببخشید. مثلا بخش مسکن ‌کشور نیازمند کار جدی است هر چند که مسکن امید و احیای بافت فرسوده مطرح شده اما هنوز اقدام عملی صورت نگرفته است و اینکه چه تعداد مسکن تولید و عرضه خواهد شد هنوز آماری وجود ندارد، اما مشخصاً افزایش قیمت و دلال‌بازی در بخش مسکن نشان دهنده عملکرد ضعیف در تولید و عرضه است.

دوست حسینی با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور پیچیده است،‌ گفت: متاسفانه در این شرایط دولت بصورت فعالانه ورود نمی‌کند و این باعث دوچندان شدن مشکلات با وجود رشد اقتصادی منفی می‌شود. در این شرایط دولت و بانک مرکزی باید بگونه‌ای عمل کنند که اتکای دولت به سمت درآمدهای داخلی و کاهش هزینه‌ها سوق یابد، یعنی علاوه بر اینکه پایه پولی رشد نداشته باشد حتی مقدار‌ اضافه شده قبلی نیز کاهش یابد اگر اینگونه باشد در واقع یک سیاست تعادلی اجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید در برابر رشد اقتصادی منفی، سیاست انقباضی را دنبال کند اما با وجود شعارهای مبنی بر افزایش درآمدهای گمرکی و مالیاتی هنوز هیچ برنامه منظمی از سوی دولت مشاهده نمی‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به بخش خدمات به عنوان تنها بخشی که در نه ماهه سال گذشته رشد مثبت داشته گفت: طبیعتاً بخش خدمات در محاسبه GDP و رشد اشتغال تاثیر گذار است اما درآمد پایدار ایجاد نمی‌کند. معمولاً کشورهای توسعه یافته در بخش تولید و صنعت سرمایه‌گذاری می‌کنند و اگر قرار باشد میان اجزا تولید ناخالص‌ داخلی مزیتی قائل شویم مسلما بخش صنعت و کشاورزی به دلیل ایجاد درآمدهای پایدار در اولویت هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز