خبرگزاری کار ایران

حسینی خبر داد:

مطالعه ۳۴۰۰ گود در تهران برای شناسایی گسل‌های شهر تهران

asdasd
کد خبر : ۷۵۰۸۹۸

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در مورد ساخت و ساز بر روی گسل‌های زلزله با توجه به اینکه گسل‌‌‌های اصلی، متوسط و همچنین فرعی به همت معاونت معماری و شهرسازی و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و مدیریت بحران در سال‌های گذشته شناسایی و ابلاغ شد به ارایه توضیحاتی پرداخت.

به گزارش ایلنا، مازیار حسینی با اعلام اینکه توجه به مخاطرات طبیعی در ضوابط شهرسازی و ساخت و ساز باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد، گفت: امیدوارم با اتفاقاتی که در کشور افتاده همچون زلزله سرپل ذهاب و سیل اخیر، موضوع در نظر گرفتن مخاطرات طبیعی در طرح‌های بالادست، جدی‌تر گرفته شود.

وی ادامه داد: در رابطه با گسل‌ها ابتدا باید آنها را بشناسیم و با تقسیم‌بندی آنها آشنا شویم و سپس براساس شناسایی آنها اقدامات مرتبط به ساخت و ساز یا اصلاحات لازم را انجام دهیم. همانند کشورهایی همچون نیوزیلند و ژاپن که روی این موضوعات مطالعه داشته‌اند. به عنوان نمونه گسل معکوس یا گسل راستا لغز، گسلی است که میزان اثرگذاری آن بر نوع ساخت و ساز اثر دارد. اینها را باید بشناسیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه زمانی که عهده‌‌دار مسئولیت مدیریت بحران بوده است، مطالعاتی در این راستا انجام شد، تصریح داد: زمانی که عهده‌‌دار مسئولیت مدیریت بحران تهران را داشتم، تیمی از متخصصان تکتونیک، زمین‌شناس و ژئوتکنیک را از سازمان‌های مختلف مثل سازمان زمین‌شناسی، پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن دور هم جمع کردیم.

حسینی افزود: همان زمان مطالعه‌‌ای انجام شد که بیش از ۳۴۰۰ گود در تهران که گود بالای شش متر بودند در تهران شناسایی و ثبت شدند و بازدید میدانی از آن به عمل آوردیم که آیا گسلی یا شکستگی‌‌‌ای وجود دارد یا خیر؟ که نهایتا تبدیل به نقشه گسل‌های شهر تهران شد. این نقشه گسل‌های شهر تهران بعدها آمد و به عنوان یک لایه در لایه طرح تفصیلی نشست. هم اکنون مشخص است و اگر کسی بخواهد پروانه بگیرد مشخص است که آیا روی گسل اصلی هست یا خیر؟

وی اضافه کرد: قاعدتا زمانی که این نقشه و اطلاعات نبوده احتمال اینکه ساختمان‌هایی در مجاورت گسل ساخته شده باشند، وجود دارد. اما قاعدتا از زمانی که این نقشه‌‌‌ها تهیه شده و نشسته است، انتظار می‌‌رود که نباید چنین اتفاقاتی رخ داده باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ممنوعیت ساخت و ساز بر روی گسل‌های زلزله را منوط به این مطلب دانست که نباید ساختمان‌های مهم روی گسل‌های اصلی ساخته شود اما این امکان وجود دارد که در آن مناطق پارک‌های عمومی و کاربری‌هایی که مرکز تجمع نباشد، ایجاد شود.  

حسینی با اعلام اینکه در زمان مسئولیت وی بر مدیریت بحران تهران دستورالعمل‌هایی در خصوص عدم ساخت و ساز ساختمان‌های مهم بر روی گسل‌های اصلی تهیه شد، خاطرنشان کرد: امیدوارم با اتفاقاتی که در کشور افتاده همچون زلزله سرپل ذهاب و سیل اخیر، موضوع در نظر گرفتن مخاطرات طبیعی جدی‌تر شود و اینها موضوعاتی است که انتظار می‌رود تا در طرح جامع منعکس شوند.

وی یادآور شد: باید در طرح جامع، حدود حرایم مسیل مشخص باشد و به عنوان خط قرمز، سازمان‌هایی که مسئول صدور پروانه هستند؛ شهرداری‌ها، بخشداری‌ها یا فرمانداری‌ها، اجازه ساخت و ساز ندهند. در صورت بی‌‌توجهی شاهد تکرار مخاطرات در آینده خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز