خبرگزاری کار ایران

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات:

وقتی از بودجه دولتی استفاده می‌کنیم باید به صورت شفاف گزارش عملکرد بدهیم/ مخابرات کوانتومی جهان را متحول می‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۴۳۲۴۶

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید به اینکه پس از 5G فناوری مخابراتی که جهان را متحول می کند فناوری کوانتم است، گفت: بر طبق فرمایش مقام معظم رهبری بر روی فناوری آینده کار می کنیم یعنی تمرکز فعلی ما بر روی مخابرات کوانتومی است که جهان را در حوزه ارتباطات متحول می کند.

به گزارش ایلنا از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد خوانساری رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در سال گذشته بر طبق اساسنامه پژوهشگاه، برنامه ششم و نقشه جامع علمی کشور ماموریت های این مرکز در حوزه فاوا مشخص شده است، گفت: چهار برنامه اصلی پژوهشگاه عبارتند: از رصد و آینده پژوهی و ارتقای دانش در حوزه فناوری های نوین، توسعه فناوری های بومی و بومی سازی فناوری پیشرفته، توسعه کسب وکارهای دانش بنیان حوزه فاوا با بهره گیری از ظرفیت های مراکز نوآوری، رشد و پارک و در نهایت نقش مشاور پژوهشی که برای وزارتخانه و سایر دستگاه های زیر مجموعه وزارتخانه ایفا کردیم.

وی افزود: بر اساس همین ماموریت ها برنامه را تقسیم بندی کردیم و هماهنگی های لازم را با معاونت نوآوری و فناوری و معاونت برنامه ریزی وزارتخانه برای فعالیت ها انجام دادیم.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه بر اساس ماموریت، رصد، توسعه و بومی سازی فناوری های نوظهور مانند اینترنت اشیا، رایانش ابری، بیگ دیتا،  5Gو امنیت سایبری را در دنیا پیگیری کرده ایم، تصریح کرد: تجهیزات شبکه مبتنی برIP و دسترسی های رادیویی نسل چهار از موضوعاتی است که در قالب آن چهار ماموریت دنبال می کنیم.

خوانساری با بیان اینکه در جهت توسعه و بومی سازی فناوری های نوین در سال گذشته رشد فناوری آنتی ویروس بومی را شاهد بودیم ادامه داد: در حال حاضر بین یک میلیون و 200 هزار نصب فعال از این  آنتی ویروس وجود دارد که به صورت شرکتی شخصی بر روی تلفن همراه و کامپیوترهای خانگی از آن استفاده می شود.

وی با بیان اینکه در زمینه فناوری های زیرساخت های بومی ابری در سال های گذشته دستاوردهای خوبی بوده است که در قالب یک شرکت زایشی فعالیت می کند، افزود: زایش های دیگری که حاصل طرح های جویشگر پژوهشگاه بوده در بازار استفاده می شود. از نمونه موفق آن محصولات بومی مترجم های هوشمند ماشینی ترگمان و فرازین هستند که مترجم ترگمان در حال حاضر به 9 زبان زنده ترجمه دارد.

وی افزود: اگر ما زمان کافی و مراقبت کافی از محصولات را در دوران رشد و بلوغ داشته باشیم، پژوهش می تواند ثمره عملی بدهد.

خوانساری با بیان اینکه یکی از طرح های که با پشتیبانی پژوهشگاه انجام شده توسعه پارک سجاد به عنوان اولین پارک ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات است، گفت: این پارک از یک جهت به سمت بازار و از سوی دیگر با حمایت وزارتخانه برای توسعه ملی شکل گرفته و در مشهد به عنوان اولین شاخه در پست و پست بانک مشهد با دو ظرفیت و مخاطب مختلف  در دهه فجر امسال آماده بهره برداری شده است.

وی افزود: این پارک از مجموعه فعالیت هایی است که پژوهشگاه به عنوان حمایت از شرکت های دانش بنیان حوزه فاوا در کسب و کارهای جدید دنبال کرده و به ثمر نشسته است.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه دو سند در حوزه کودک یکی ملی و دیگری دستگاهی تدوین شده، اظهار کرد: یکی از این  اسناد، سند اجرایی حوزه کودک در وزارت ارتباطات بود که اقدامات اجرایی آن توسط وزیر ارتباطات برای مجری مشخص شده است.

خوانساری با اشاره به تهیه اسناد اجرایی برنامه مشترک بین وزارت ارتباطات و سایر وزارتخانه ها توسط پژوهشگاه گفت: برای توسعه اقتصاد و تحول دیجیتال با وزارتخانه های نیرو و کشاورزی اسنادی را تهیه کردیم که بین وزرای وزارت خانه ها تبادل شده و برنامه اجرایی آن توسط سازمان فناوری اطلاعات شروع شده است.

بالاترین مقام مسئول در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به انجام پروژه تحقیقاتی زنجیره بلوکی یا بلاکچین در این مرکز خاطر نشان کرد:یکی از پروژه های جدیدی که در مجموعه پژوهشگاه انجام شده و ثمره آن را در سال 98خواهیم دید، پروژه زنجیره بلوکی بوده است که چهار پروژه برای آن تعریف کرده ایم و تمام پژوهشکده های مرکز  از ابعاد مختلف در آن درگیر هستند.

وی با اشاره به اینکه بحث بکارگیری سناریوی رمز ارز یکی از آخرین مباحث این پروژه در کشور است، افزود: رمز ارزها کاربران مختلف و ذینفعان و الزامات متعددی دارد که با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فنی هر کدام از آنها در قالب یک سناریو طرح شده است که پیش نویس آن برای وزیر ارسال شده و امیدواریم بعد از اینکه آمادگی لازم برای عرضه عمومی داشت بتوانیم آن را به عنوان یک مستند راهنمای فنی بکارگیری رمز ارزها در سطح ملی داشته باشیم و مرکز تحقیقات بتواند نقش هدایتی خود را در حوزه به کارگیری فناوری های نوظهور در جامعه ایفا کند.

خوانساری با اعلام برگزاری و ارائه گزارش برنامه هایی با موضوع اینترنت اشیا (IOT)، 5G و بیگ دیتا در پژوهشگاه تصریح کرد: گزارش پروژه ها در قالب عملکرد پژوهشی آماده شده است که همانند گزارش عملکرد سال 96 بزودی از طریق سایت پژوهشگاه انتشار عمومی داده می شود تا همه بتواند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند .

وی تاکید کرد: وقتی ما از بودجه دولتی استفاده می کنیم باید به صورت شفاف گزارش عملکرد دهیم که هر پروژه با چه ظرفیت و اعتباری انجام شده است و چه دستاوردها و پیامدهایی از آن برای جامعه مخاطب متصور است.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه برنامه سال 97 و 98 پژوهشگاه بر اساس برنامه ششم توسعه مشخص است و به تصویب وزارتخانه رسیده است، گفت: در سال 97 پژوهشگاه در حوزه های توسعه اقتصاد دیجیتال، بیگ دیتا، 5G، اینترنت اشیا، بلاکچین، «رایا امنیت»، بومی سازی تجهیزات شبکه مبتنی بر IP و خط و زبان فارسی به عنوان پروژه بومی و ملی که هر کدام موضوعاتی محوری هستند، اقدامات و پروژهای متعددی برای این پروژه ها شروع کرده است که انتشار تکمیل آنها در سال 98 خواهد بود.

وی ادامه داد: مثلا در حوزه 5G، 13 سخنرانی، در حوزه IOT ،4 سخنرانی، در حوزه بلاکچین 13 برنامه و در حوزه خط و زبان فارسی 2 کارگاه آموزشی با هدف آشنایی با دستاوردهای آزمایشگاه ارزیابی خدمات برگزار گردیده است.

خوانساری با تاکید بر اینکه فروم اقتصاد دیجیتال در پژوهشگاه فعال شده است، گفت: این فروم با هدف اطلاع رسانی  و تحلیل موضوعات مختلف روز تشکیل شد تا به صورت منظم نشستی با متخصصان این حوزه داشته باشیم و تاکنون هفت جلسه فروم هم برگزار شده است.

وی گفت: تمام سمینارها ضبط و پیاده سازی شده و در سایتseminar.itrc.ac.ir  قابل دسترسی است.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از برنامه های سال 98 این پژوهشگاه را تعامل نزدیک با دستگاه های زیر مجموعه وزارتخانه برای رفع نیاز آنها اعلام کرد و گفت: ظرفیت بی بدیلی در پژوهشگاه وجود دارد زیرا از یک طرف ارتباط نزدیکی با دانشگاه های درجه یک کشور دارد و از طرف دیگر در ارتباط با دستگاه های وزارتخانه، می تواند  نیاز سنجی ای دقیق و عملیاتی برای مشکلات پیش روی آنها داشته باشد و با پژوهش راه حل هایی را برای حل مشکلات  دستگاه ها عرضه کند.

وی افزود: از طرف دیگر سازمان های خارج از مجموعه وزارت خانه نیز نیازهای فناورانه ای دارند که دارای ابعاد مختلفی است که نمی توانند به تنهایی با یک مجموعه خصوصی یا تحقیقاتی کار کنند که ما در پژوهشگاه با وجود چهار پژوهشکده و 15 گروه پژوهشی می توانیم پاسخگوی نیاز آنها باشیم.

خوانساری ادامه داد: ما برای اینکه بتوانیم با سایر پژوهشگاه هایی که در کشور فعال هستند همکاری نزدیک تری داشته باشیم برنامه خود را شروع کرده ایم تا با هم افزایی دانش و فناوری خود را در عرصه تجاری سازی قویتر کنیم و فعالیت های مشترکی که موجب تولید ارزش افزوده برای کشور بشود را کلید بزنیم.

بالاترین مقام پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور با تاکید بر اینکه نیروی انسانی و جوان ارزشمندی از نظر دانش و توانمندی در این پژوهشگاه فعال هستند، اظهار کرد: فعالیت های این مجموعه برای مردم نمود عملی دارد به طور مثال آزمایشهای تایید نمونه ای که در این مجموعه برای تست آنتن های مخابراتی انجام می شود نمود عینی فعالیت این مرکز است بدون اینکه مردم از آن مطلع باشند از خدمات آن بهره  می برند.

وی افزود: البته در همه جای دنیا اگر 100 پروژه تحقیقاتی انجام شود شاید یک الی دو پروژه باشد که در زندگی مردم بازتاب بیشتر محسوس و تأثیرگذاری عمیقی داشته باشد. برخی طرح ها ثمره اش در طرح دیگری دیده می شود و تعداد محدودی از آنها با تجاری سازی به دست مردم می رسد.

خوانساری با اعلام اینکه در پروژه اولویت اول ما ارتقا دانش بومی و ملی و بومی سازی این فناوری و آگاهی از اینکه این فناوری چگونه تولید و توسعه می یابد است، گفت: ما در سال گذشته برای موضوعات مرتبط با  5G جلسات متعددی با حضور اپراتورها، بخش خصوصی،  سندیکای مخابرات و دانشگاه ها برگزار کردیم که باعث ارتقا دانش برای انتخاب محصول و ارتقا دانش IT می شود.

وی افزود: مطابق بیانات مقام معظم رهبری که فرموده اند: «از حالا همت کنید تا پنجاه سال دیگر این کشور بتواند نوترین فناوری ها و نظریه های علمی را در همه بخشها به جامعه بشری عرضه کند، شما با این نیت حرکت کنید»، این پژوهشگاه نیز در این مسیر حرکت خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز