خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

افزایش وام مسکن تا 100 میلیون تومان/ خسارت ۳۵۰ میلیارد تومانی حوزه راه وشهرسازی در سیل مازندران و گلستان

asdasd
کد خبر : ۷۴۳۲۳۳

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به خسارت ۳۵۰ میلیارد تومانی حوزه راه وشهرسازی در سیل مازندران و گلستان و دلایل وقوع سیل در این دو استان اولویت وزارت راه در سال ۹۸ را تعادل بخشی عرضه و تقاضا با رویکرد دائمی شدن تولید مسکن با ارزیابی نیاز سالانه یک میلیون مسکن برای خانه اولی ها دانست.

به گزارش ایلنا از وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی با ابراز تاسف از وضعیت سیل زدگان و سیل استان مازندران و گلستان گفت: اما مردم ما به دلیل سیل غافلگیر نشدند و به هشدارهای هواشناسی توجه می کنند.

 وزیر راه و شهرسازی گفت: در این مدت ۲ بار به استان مازندران و گلستان رفتم. اقدامات در مازندران برای بازآفرینی زندگی انجام شده است. رانش زمین موجب مسدود شدن جاده ها در محورهای کیاسر و سوادکوه شده بود که اقدامات موقت برای عبور و مرور انجام شده است.  همچنین با تمهیداتی که وزارت جهاد کشاورزی انجام خواهد داد کار نشاکاری کشاورزان نیز به موقع انجام خواهد شد.

 اسلامی ادامه داد: همه استان ها به اطلاعیه های هواشناسی توجه می کنند. اطلاع رسانی ها از ۲۳ اسفند آغاز شد و ستاد بحران نیز در حال آماده باش بود اما  یکی از مشکلات اساسی در استان مازندران این است که سدسازی به اندازه کافی انجام نشده است.

وی اظهار داشت: لایروبی نشدن رودخانه ها در مازندران و گلستان نیز مشکل دیگر در وقوع سیل بود. آزادسازی حریم جاده ها نیز برای مقابله با سیل و هدایت آب های روان یکی از مسائلی است که باید انجام شود.

اسلامی افزود: زه کشی در استان های شمالی موجب عبور راحت تر آب می شود بنابراین این پروژه نیز در ستاد بحران پیگیری شد و قرار شد زه کشی ها انجام شود تا هم بازدهی کشاورزی ها بهتر شود هم هدایت آب بهتر انجام شود.  استان گلستان یعد از یک دهه خشکسالی در شرایط موجود نیازمند اقدامات لازم برای هدایت آبهای سطحی است.

 وزیر راه و شهرسازی درباره برآورد اولیه خسارت سیل به استان گلستان و مازندران گفت: حدود ۳۵۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده که در استان مازندارن برای ورودی آب از نقاط بالادست نیاز دو اقدام اساسی با کمک وزارت جهاد کشاورزی و وزارت راه برای مهار آب و توسعه آبخیزداری باید انجام شود.

وی افزود: برای تثبیت خاک و جلوگیری از رانش خاک نیاز به شمع کوبی و دیواره سازی داریم که در دستور کار است. بودجه لازم نیز از طریق سازمان برنامه و بودجه از دولت درخواست خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه درباره سازوکارهای مقابله در زمان بحران گفت: تعرض به رودخانه ها یکی از مشکلاتی است که باید جلوگیری و کنترل شود. وجود تجهیزات و امکانات مورد نیاز در زمان بحران از سازوکارهایی است تا در زمان بحران عملکردها سریعتر و بهتر باشد.

 اسلامی درباره روند امداد رسانی گفت: روستاهایی که در مواجهه با سیل بودند تخلیه شده و مردم در چادر و مکان های امن اسکان موقت داده شدند. غذایی گرم در سه وعده غذایی بین مردم توزیع شده است. آب نیز تا میزان قابل توجهی فروکش کرده است.

تعادل دربخش عرضه و تقاضا با رویکرد دائمی شدن تولید مسکن

اسلامی در ادامه درباره اولویت های وزارت راه در سال ۹۸ توضیح داد: یکی از اولویت های وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۸ مسکن است. تعادل دربخش عرضه و تقاضا با رویکرد دائمی شدن تولید مسکن با ارزیابی نیاز سالانه یک میلیون مسکن برای خانه اولی ها در اولویت وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

وزیر راه  و شهرسازی بیان کرد: سه عامل پشتیبان، مشوق و تسهیل کننده در کنار تکمیل ۴۰۰ هزار واحد جدید و واگذاری و عرضه زمین با رویکرد ساده سازی مد نظر است. افزایش وام مسکن از ۶۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان و افزایش دوبرابری برای زوجین و  انتقال به خریدار نیز از دیگر تسهیلاتی است که برای خرید مسکن قرار داده ایم.

وی گفت: در جاده سازی جاده های شریانی و اصلی پرترافیک در اولویت قرار دارد. آزادراه تهران شمال تا سال آینده افتتاح خواهد شد.  ۳۰۰ کیلومتر از جاده های سطح کشور نیز در دست اقدام است و اولویت محوری ما نیز این است که نسبت به تکمیل و ایمن سازی نقاط حادثه خیز در جاده ها اقدامات سریعتر انجام شود.

 وزیر راه و شهرسازی افزود: در سال ۹۸ اتصال خط راه آهن و کریدودرها و تولید واگن و لکوموتیو با استفاده از توان داخلی در دست اقدام است تا از این طریق بتوانیم به تولید رونق دهیم و شعار سال را تحقق بخشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز