خبرگزاری کار ایران

‌مدیر حفط نباتات جهاد کشاورزی هرمزگان به ایلنا اعلام کرد:

هجوم موج بزرگی از ملخ دریایی به کشور / بسیج همگانی امکانات برای مهار معضل

asdasd
کد خبر : ۷۲۳۰۹۱

مدیر حفط نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان از ورود موج جدید ملخ دریایی به کشور خبر داد و گفت: متاسفانه از ظهر امروز یک موج بزرگتری از ملخ به صورت تهاجمی از روی دریا به سمت بندر لنگه شروع به ریزش کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا،‌ خبرها حاکی از آن است که ملخ‌های دریایی که از مضرترین انواع ملخ است از صحرای آفریقا و عربستان و عبور از خلیج فارس وارد شهرهای جنوبی ایران شدند. ملخ دریایی اصولاً بومی ایران نبوده و در کشورهای دیگر به نام ملخ بیابانی نامیده می‌شود. با توجه به اینکه معمولاً از خلیج فارس پرواز کرده و خود را به ایران می‌رساند، در ایران به آن ملخ دریایی می‌گویند. از نظر اقتصادی، خسارت ملخ دریایی فوق‌العاده حائز اهمیت است. دسته‌جات پیاده ملخ و بالدار هرچه سرسبزی اعم از علوفه، غلات، صیفی جات، انواع درختان و رستنی‌های جنگلی در مسیر خود ببینند، از بین می‌برند، حتی علف‌های هرز از دست این آفت در امان نیستند. حمله ملخ دریایی، علاوه بر خسارت مستقیم، روی دامداری شدیداً تأثیر گذاشته و میزان گوشت و شیر دام‌ها بر اثر حمله آن به مراتع تقلیل می‌یابد.

حمید دولتی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در مورد مشاهده ملخ دریایی در استان‌های جنوبی گفت: پس از اخطار فائو در تاریخ 5 بهمن ماه، ردیابی‌هایی از سوی کارشناسان استان هرمزگان صورت گرفت. متاسفانه در تاریخ 8 بهمن ماه اولین ورود دسته‌جات ملخ مهاجر در منطقه بندر لنگه محرز شد. پس از آن سریعا ستاد مبارزه با ملخ، تشکیل و با هماهنگی سازمان حفظ نباتات، امکانات مبارزه به سمت بندر لنگه منقل شد. تا امروز بیش از 400 هکتار مبارزه شیمیایی علیه این ملخ‌ها صورت گرفته است.

وی از ورود موج جدید ملخ دریایی به کشور خبر داد و افزود: متاسفانه از 12 ظهر امروز یک موج بزرگتری از ملخ به صورت تهاجمی از روی دریا به سمت بندر لنگه شروع به ریزش کرده است.

‌مدیر حفط نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان تصریح کرد: در برآورد اولیه مشخص شد که دسته اول حدود 500 هکتار را به عنوان کانون اولیه خود انتخاب کرده‌اند. در حال حاضر ریزش دسته جدید نیز تمام شده و کارشناسان با دستگاه ردیاب، نقطه ریزش را رصد می کنند تا با توجه به میزان وسعت، برای مبارزه برنامه‌ریزی کند.

دولتی با بیان اینکه خوشبختانه این ملخ ها هنوز به مزارع و باغات نرسیده‌اند، افزود: با توجه به ردیابی به ‌موقع به محض ورود دستجات، شناسایی شده‌اند. ولی با این وجود، این میزان زنگ خطری برای کل کشور است؛ اگر روند ورود این ملخ‌ها ادامه پیدا کند؛ معضل بزرگی را برای کشور ایجاد خواهد کرد.

‌مدیر حفط نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان از احتمال حضور ملخ‌های دریایی در استان‌های فارس و شهرستان بستک خبر داد و افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، در حال حاضر شرایط در بندر نخیلوه بندر لنگه برای این دسته مساعد است و با توجه به پوشش گیاهی مناسب، احتمالا این دسته طی 15 تا 20 روز آینده در این مکان باقی بمانند. مگر آنکه دسته جدید وارد کشور شود که با توجه به شعاع پروازی، خطر بزرگی در کمین استان فارس و شهرستان‌های بستک است.

وی مبارزه با این موج را مستلزم بسیج همگانی تمام امکانات از طریق استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و همکاری با مجموعه سازمان جهاد کشاورزی دانست و اظهار کرد: تا این لحظه 5 دستگاه سم پاش یو.ال.وی و 5 دستگاه سم پاش موتوری و سایر سم پاش‌ها به منطقه ارسال شده است. علاوه بر آن در حال پیگیری اعزام 2 فروند هواپیما سم پاش به منطقه هستیم تا مبارزه در همان منطقه به پایان برسد.

دولتی با بیان اینکه به کل استان اعلام هشدار شده است، اظهار کرد: در حال حاضر ردیابی‌ها به صورت شبانه‌روزی در حال انجام است که به محض ورود موج جدید مبارزه آغاز شود. همچنین با همکاری استانداری، فرمانداری و بسیج امکانات و حضور سم پاش‌های یو.ال.وی از استان‌های همجوار ، طی چند روز آینده این میزان از ریزش را کنترل خواهیم کرد؛ ولی این امر قابل پیش‌بینی نیست زیرا به دلیل جنگ در کشور یمن و بی تفاوتی کشور عربستان به جوانب این بحران، موج‌های جدیدی در حال ورود هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز