خبرگزاری کار ایران

رییس انجمن صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان در گفت‌وگو با ایلنا:

80 درصد از نهاده‌های دامی وارداتی است/ مشکل نقل و انتقال پول بازارهای هدف را از ما گرفت

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۶۷۴

رییس انجمن صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان گفت: دولت از مدت‌ها قبل باید پیش‌بینی کرده و انبارها را از نهاده‌ها پر می‌کرد، ما به سیاست‌گذاران اخطار داده بودیم اما بخش دولتی تدابیر لازم را نیندیشیده بود و امروز با مشکل کمبود نهاده مواجه شده‌ایم.

مجید موافق قدیری (رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص نیاز کشور به خوراک دام اظهار کرد: مصرف کشور بیش از 20 میلیون تن انواع خوراک دام، طیور و آبزیان است که حدود نه و نیم تا 10 میلیون تن آن به روش صنعتی در کارخانجات خوراک دام مجاز تولید می‌شود و مابقی آن به روش سنتی در واحدهای پرورش، مرغداری، دامداری و آبزی‌پروری و غیرمجاز تولید می‌شود.

وی افزود: بیش از 80 درصد از نهاده‌های دامی ما وارداتی است و ما به دلیل خشکسالی امکان تامین کلیه مواد مورد نیاز را در داخل کشور نداریم. ما برای تامین نهاده‌ها به خاطر مشکلات تحریم با محدودیت‌هایی مواجه شدیم که اگر دولت اقدامی برای حل این معضل نداشته باشد در ادامه این روند تولید محصولات پروتیینی و در نهایت تامین و مصرف با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

قدیری درباره برهم خوردن تعادل بازار و کاهش مرغ در کشور تصریح کرد: حرف جدیدی نیست اگر بگوییم گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ کالاهایی استراتژیک و اساسی هستند که با امنیت غذایی ما مستقیما ارتباط دارند و با توجه به نزدیک شدن به بازار سنتی مانند شب عید اگر نهاده‌های دامی تولید خوراک دام به موقع تامین نشوند طبیعتا انگیزه لازم جهت تولید گوشت مرغ توسط پرورش دهندگان صورت نمی‌گیرد و عرضه مرغ به بازار برای برای شب عید با مشکل مواجه شده و کمبود را احساس خواهیم کرد.

وی با اشاره به این نکته که ما در تولید خوراک دام صنعتی مشکلی نداریم، اذعان داشت: ما مشکل خوراک دام نداریم و با ظرفیت فعال؛ هجدهمین کشور تولیدکننده خوراک دام جهان هستیم اما مشکل اصلی ما تامین نهاده‌های دامی تولید خوراک دام است. ناگفته پیداست که نهاده‌هایی مانند ذرت، کنجاله سویا، جو دامی، مواد افزودنی خوراک دام، ویتامین‌ها و آنزیم‌ها وارداتی است.

رییس انجمن صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان در رابطه با مشکل نقل و انتقال پول عنوان کرد: باتوجه به اینکه امروز دولت به عنوان سیاست‌گذار اقتصادی نقش تعیین‌کننده‌ای در تسهیل مناسبات تجاری در فضای تحریمی دارد و نقل و انتقال پول از کلیدی‌ترین بحث‌ها در واردات نهاده‌های دامی محسوب می‌شود، تحریم‌های بانکی باعث ایجاد مشکل و محدودیت در تجارت شرکت‌های معتبر و کشورهای تعیین‌کننده با ایران شده است.

وی افزود: دولت که از مدت‌ها قبل این اتفاق را می‌دانست باید پیش‌بینی لازم را اتخاذ می‌کرد و برای نیاز کشور خریدهای لازم را انجام و انبارهای استانی را از نهاده‌های دامی تامین می‌کرد. ما به سیاست‌گذاران اخطار داده بودیم اما متاسفانه بخش دولتی تدابیر لازم را نیندیشیده بود و امروز با مشکل کمبود نهاده دامی و در نتیجه افزایش قیمت و نوسانات شدید قیمت محصولات پروتیینی مواجه شده‌ایم. با این اوصاف اگر دولت مشکل انتقال ارز را حل نکند، در نیمه سال آینده باید منتظر شوک‌هایی شدیدتر به بخش تولید و بازار باشیم.

قدیری اذعان داشت: در سال گذشته صادرات حدود 208 هزار تن انواع خوراک دام، طیور و آبزیان را به 17 کشور دنیا به مبلغ 83 میلیون دلار داشتیم که اکثرا کشورهای همسایه، حوزه خلیج فارس، آسیای میانه، اتریش و کره جنوبی بود اما به دلیل مشکلات حمل و نقل و انتقال پول نتوانستیم به صورت پایدار این کار را ادامه دهیم. امیدواریم با رفع تحریم‌ها بتوانیم صادرات را به این کشورها از سر گرفته و گسترش دهیم.

رییس انجمن صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان با اشاره به کمبود سرمایه در صنعت خوراک دام گفت: یکی از موضوعاتی که اعضا و فعالان اقتصادی در صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان با آن مواجه هستند مشکل نقدینگی است. امروز کمبود سرمایه و پول ارزان یکی از مهمترین موانع کسب و کار این صنعت است.

وی افزود: بروکراسی‌های پیچیده اداری که در صنایع دام، طیور و آبزیان وجود دارد و موازی‌کاری‌هایی که در حلقه‌های مختلف بخش‌های دولتی رخ داده است باعث شده تا فضای کسب و کار در این صنعت مساعد نباشد به طوریکه موازی کاری و بروکراسی اداری در صنعت باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات ما میزان 7 درصد شده است.

رییس انجمن صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان در رابطه با اخذ مالیات از کارخانجات تولیدی خوراک دام خاطرنشان کرد: مالیات هم برای کارخانجات خوراک دام مشکل ایجاد کرده است. با اینکه این کارخانجات زیر بخش کشاورزی و بخش تولیدی محسوب می‌شوند اما مشمول مالیات شده‌اند و صنعت باید به مانند صنایع دیگر درگیر مسایل مالیاتی باشد.

قدیری تاکید کرد: همچنین تولید خوراک در واحدهای پرورش بیش از 70 سال است که در دنیا منسوخ و ممنوع شده اما در ایران اصرار عجیبی به اجرای روش‌های کهنه وحود دارد و نتیجه‌اش این می‌شود که بیش از 60 درصد از تولید خوراک ما به روش سنتی و در واحدهای پرورش انجام می‌شود که البته این روش، اتخاذ تصمیم مناسبی نیست که ما در زمان‌های تحریم بتوانیم گلیم خودمان را از آب بیرون بکشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز