خبرگزاری کار ایران

افزایش 2.8 میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی در خوزستان و ایلام/ فاز 2 پروژه احیای اراضی نیازمند تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی است

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۶۵۷

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: در اجرای پروژه آبرسانی به دشت خوزستان و ایلام در سال دوم این پروژه بودجه اختصاص یافته کفاف نمی‌دهد و ما نیازمند تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد جواد صالحی‌نژاد مدیرعامل موسسه جهاد نصر و مجری طرح احیای 550 هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام در نشست خبری امروز یکشنبه 30 دی اظهار کرد: از سال 88 اجرای فاز یک پروژه احیای اراضی خوزستان و ایلام را شروع کردیم اما از سال 89 تا 92 ، 700 مییارد تومان اختصاص یافت که 66 هزار هکتار اراضی زیر پوشش نوسازی و احیا قرار گرفت از سال 93، یک و نیم میلیارد دلار به این پروژه اختصاص یافت که باعث شد سالانه 53 هزار هکتار تحت پوشش و نوسازی قرار گیرد.

وی افزود: تاکنون مجموعا 295 هزار هکتار تحت پوشش قرار گرفته و 2.8 میلیون تن افزایش محصولات کشاورزی را پس از اتمام فاز یک شاهد بودیم در افق 5 ساله و با اجرای فاز 2 پیش بینی می‌شود افزایش تولید محصولات کشاورزی به 9.5 میلیون تن برسد.

صالحی‌نژاد در ادامه تصریح کرد:‌ پیش بینی ما این است که برای اجرای فاز 2 ، 1.7 میلیارد دلار اعتبار نیاز داریم که طبق اقداماتی که انجام شده این مبلغ می‌تواند از طریق فاینانس انجام شود پیشنهاد ما این است که رئیس جمهور 200 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به این طرح اختصاص داده و اذن مقام مظم رهبری را بگیرد اما هنوز در این زمینه نتیجه‌ای حاصل نشده است.

صالحی‌نژاد در ادامه گفت: تعداد قابل توجهی ماشین‌آلات و ابزار برای اجرا فاز یک در خوزستان تهیه شده  و بیش از 70 شرکت پیمانکاری در این زمینه مشغول به کار هستند از پنج هزار نفری که در این پروژه مشغول به کار هستند 85 درصد نیروهای بومی منطقه بودند و ما امیدواریم این اشتغال‌زایی تداوم داشته باشد.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر تشریح کرد: این طرح در فاز یک در 20 شهرستان خوزستان و سه شهرستان ایلام انجام شد و ما امیدواریم شروع فاز 2 در سال 98 رقم بخورد. مجموع این طرح 50 هزار هکتار در استان ایلام و 500 هزار هکتار در استان خوزستان است که تاکنون 295 هزار هکتار اجرا شده و 270 هزار هکتار به زیر کشت رفته است.

صالحی‌نژاد با شاره به این نکته که عمدتا در پروژه‌ها یعمرانی کارفرما دولت است عنوان کرد: در سال 87 که دولت طرح را مصوب کرد وزارت جهاد کشاورزی به عنوان دستگاه اجرایی در قانون بودجه 88 معرفی شد و موسسه جهاد نصر که موسسه غیردولتی اما وابسته به دولت است به عنوان کارفرمای پروژه انتخاب شد.

وی افزود: 70 پیمانکار مشغول در این پروژه بر اساس شرایط عمومی مناقصه‌ها و کمیسیون مناقصات انتخاب شدند. بیش از 50 درصد شرکت‌های مشغول در پروژه خوزستان ربطی به موسسه نصر ندارند و طبق قیمت‌هایی که دادند انتخاب شدند لذا ما دخل و تصرفی در آن نداریم.

مجری پروژه احیای اراضی خوزستان و ایلام در رابطه با محصولات کشت شده در اراضی احیا شده خوزستان گفت: در دست خوزستان عمدتا محصولات زراعی مانند گندم، ذرت، چغندرقند و محصولات علوفه کشت می‌شود و در شمال این استان‌ محصولات باغی تولید خواهد شد.

وی بااشاره به تامین آب برای پروژه و بررسی آب منطقه اذعان داشت: آب عمدتا از سد تامین می‌شود و ES‌ آن بالا نیست اما مشکل ما در خوزستان شوری آب است که با اجرای شبکه‌های زه‌کشی این شوری کاهش می‌یابد. ما پس از اجاری طرح با اصلاح خاک و آبشوری این مشکل را حل خواهیم کرد. اقدامات ما ایجاد زیرساخت برای افزایش تولید است که تاکنون انجام شده است.

صالحی‌نژاد در خصوص بودجه اختصاص یافته برای فاز دو پروژه خاطرنشان کرد: ردیف بودجه برای فاز 2 پی ش بینی شده اما رقم آن بسیار ناچیز است و برای اجرای پروژه نمی‌توان به آ‌ن امیودوار بود ما امیدواریم با پیگیری‌هایی که انجام شده در کیسیون تلفیق به نتیجه‌ای برسیم  و با اذن مقام معظم رهبری بودجه لازم از صندوق توسعه ملی اختصاص یابد.

وی افزود: وزارت نیرو و سا زمان برنامه و بودجه موظف به اجرای این پروژه هستند وزارت نیرو موظف به تامین آب شده و برای 255هزار هکتار از فاز 2 تامین آب صورت گرفته است. در صورتی که دولت صلاح بداند شبکه‌های اصلی و فرعی آب را یکی کنیم وزارت نیرو برای این کار اعلام آمادگی کرده است.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر در رابطه با حل معضل ریزگردها در خوزستان گفت: منبع ریزگردها عمدتا خارجی است و تنها 40 درصد آن مربوط به داخل است اما هر چه خاک پوشش بیشتری داشته باشد کمتر ریزگردها تولید می‌شود لذا ثبت شدن این 550 هزار هکتار می‌تواند مانع گرد و غبار شده و میزان آن را به حداقل برساند. ما برای این منظور  اجرای کانال‌ها برای مرطوب سازی اراضی داشتیم که در یک بازه زمانی سه ماهه و تلاش شبانه‌روزی این کانال‌ها احداث شد و آب به محل ریزگردها انتقال یافت.

وی افزود: در کانون فوق بحرانی نهال کاری انجام شد که باعث شد 350 هزار هکتار از اراضی تثبیت شود البته برای این پروژه 320 میلیارد تومان هزینه شد.

صالحی نژاد تاکید کرد: دولت متعهد شده منابع اعتباری مورد نیاز طرح احیای اراضی خوزستان و ایلام را تامین کند که این تعیین ا عتبار از سه طریق فاینانس خارجی، ردیف‌های عمومی بودجه و منابع صندوق ملی توسعه است ما فایناس را با چنین دنبال کردیم اما حتمال می‌دهیم در سال 98 به نتیجه نرسیم. از ردیف عمومی اگر قرار باشد اجرا شود سال‌های بسیاری طول خواهد کشید در حالی که در دولت نهم و دهم منبع مالی دولت بالا بود تنها 700 میلیارد توان رد این طرح سرمایه‌گذاری شد

وی افزود: سال گذشته در طرح سیستان 350 میلیون دلار دولت اعتبار در نظر گرفت که کمیسیون تلفیق بر روی صندوق ملی توسعه هیچ تصمیمی نگرفت و منتظر نظر مقام معظم رهبری شد. فاز یک پروژه هم در قانون بودجه یک و نیم میلیارد دلار نیامده بود اما با نامه‌ای که شخص رئیس جمهور برای مقام معظم رهبری برد مجوز استفاده از صندوق توسعه ملی و تخصیص اعتبار داده شد. ما این امیدواری را داریم که با توجه به کمبود منابع مالی دولت از طریق همان صندوق توسعه ملی و با اذن مقام معظم رهبری کار را شروع کنیم.

صالحی‌نژاد گفت: رئیس جمهور هم در هفته گذشته دستور به شروع فاز 2 را داده است که یکی از منابع آن صندوق توسعه ملی است ما پیش بینی می‌کنیم که در اجرای این پروژه یک و نیم میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی در آب را داشته باشیم ما در پروژه ریزگردها هم طرح شورورزی را داریم که اقداماتی انجام شده و پیش بینی می‌شود برای 50 هزار هکتار و با تولید آ‌بزیان مشکل شوری حل شود اما قصد تاسیس تصفیه خانه را نداریم.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر با اشاره به طرح پرورش ماهی در قفس اذعان داشت: اقداماتی که موسسه ما در رابطه با پرورش آبزیان انجام داده بیشتر ترویجی است موسسه جهاد نصر با شیلات تفاهم‌نامه‌ای داشته تا بتوانند در بخش‌های مختلف طرح تولید ماهی در قفس را انجام دهد و 11 شرکت در این زمینه در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، هرمزگان و بوشهر فعال هستند.

وی افزود: ما حمایت از تولید تورهای داخلی و قفس‌های ساخت داخل را هم در دستور کار قرار دادیم و در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای را با دانشگاه صنعتی امیرکبیر امضا کردیم. البته برای ساخت شناورهای داخلی هم کمک‌هایی صورت گرفته است. ما سایت پرورش میگو را در بخشی از هرمزگان فعال کردیم که در آن م اهیان خاویاری هم تولید می‌شوند امسال موسسه جهاد نصر تولید و صادرات 600 کیلوگرم خاویار را داشته است.

صالحی نژاد در رابطه با پرورش تیلاپیا گفت: پرورش تیلاپیا در موسسه تحقیقات بافق یزد صورت گرفت این ماهی مهاجم است و محیط زیست اجازه پرورش نمی‌دهد و تنها در مرکز تحقیقات بافق آن هم به صورت تک‌جنسی انجام می‌شود. در استان‌هایی مانند خوزستان و استان‌های شمالی که به ساحل و دریا راه دارند در این زمینه اجازه داده نمی‌شود.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر در رابطه با برقی کردن چاه‌های کشاورزی گفت: در کشور 600 هزار حلقه چاه غیرمجاز و مجاز داریم که از ژنراتور استفاده می‌کنند در اولین تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان بهینه‌سازی داشتیم قرار بر این شد صد حلقه چاه را به صورت پایلوت بهینه‌سازی کمنیم که 51 حلقه تاکنون صد در صد برقی شده است. البته در ابتدای کار از خود منابع کشاورزان انجام شده اما قرار است 80 درصد آن توسط دولت پرداخت شود. لازم به ذکر است برای برقی‌سازی هر حلقه چاه بنا بر عمق و موقعیت 100 تا 200 میلیون تومان هزینه لازم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز