خبرگزاری کار ایران

برنامه‌ریزی برای راه اندازی ۱۶ میدان عرضه دام زنده در کلانشهرها/ عرضه بهداشتی دام زنده با قیمت منطقی برای مصرف کنندگان

asdasd
کد خبر : ۷۱۶۹۶۲

مجری طرح عرضه دام زنده در کلانشهرها گفت: اگر خانواده‌ها حتی به صورت تجمیعی نیز از گوشت دام بهره بگیرند به نفع آن‌ها خواهد بود چرا که گوشت قصابی‌ها اکثرا از گوسفندهای ماده است اما دام زنده و گوسفندهای به فروش رفته‌نر هستند و گوشت گوسفندهای نر از نظر کیفیت بهتر خواهد بود.

به گزارش ایلنا، شهریار جان‌فدا کارآفرین و مجری طرح عرضه دام زنده در کلانشهرها از راه اندازی ۱۶ پایگاه فروش دام زنده با مشارکت شهرداری های ۱۶ کلانشهر خبر داد و گفت: هدف از اجرای این طرح، تسهیل دسترسی هم وطنان به مراکز عرضه دام، قیمت مقرون به صرفه دام، فروش دام بهداشتی و همچنین جلوگیری از تقلب‌های پیچیده و گاه عجیب در بازار فروش گوسفند خواهد بود.

وی افزود: در این راستا نخستین مرکز عرضه دام در شهرستان اسلامشهر آغاز به کار کرده است. این مرکز به آبشخور، جایگاه غذا و نگهداری دام‌ها، باسکول، تخلیه، بارگیری و غرفه‌های سرپوشیده و شناسنامه‌دار برای فروشندگان مجهز است.

مجری طرح عرضه دام زنده در رابطه با جزییات این طرح اظهار کرد: طرح میادین عرضه دام زنده که از چندی قبل به صورت آزمایشی آغاز  به کار کرده، قرار است با مشارکت بخش خصوصی و با دریافت مجوزهای لازم از مجمع کلانشهرها در ۱۶ استان عملیاتی شود و این مهم در دهه فجر امسال و همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی آغاز به کار کند.

وی با بیان اینکه این طرح با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای حمایت از کار و سرمایه ایرانی است، گفت: هدف از راه اندازی میادین عرضه دام زنده که نخستین مرکز آن نیز در اسلامشهر به بهره برداری رسیده، ساماندهی عرضه و بازار دام زنده و توزیع محصول بهداشتی به همراه حذف واسطه‌ها است.

به گفته جان‌فدا، بسیاری از محصولات دام و طیور که توسط دلال‌ها عرضه می‌شود متاسفانه غیر بهداشتی است و موجبات بروز بیماری‌های مختلف را فراهم می آورد بنابراین بهترین راهکار در عرضه و توزیع دام، وجود میادین بهداشتی به همراه نظارت مناسب است.

وی در خصوص فعالیت‌های مرکز متبوع خود نیز توضیح داد: به دنبال این هستیم تا در کلانشهرها میادین عرضه دام زنده و حتی شترمرغ، بوقلمون و ...راه اندازی کنیم و بدین ترتیب متقاضیان به صورت مشهود چرخه توزیع را از نزدیک احساس می‌کنند؛ ضمن اینکه این برنامه‌ریزی در کاهش قیمت محصولات زنده دامی تاثیرگذار خواهد بود .

کارآفرین و مجری طرح احداث عرضه دام زنده در کلانشهرهای کشور تصریح کرد: قیمت‌های مراکز ما که نخستین آن در اسلامشهر راه‌اندازی شده است توسط ستاد تنظیم بازار تعیین می شود و حدود ۱۵تا ۲۰ درصد از واسطه‌ها و مراکز غیر معتبر پایین‌تر است و در قیمت گوشت تاثیر مثبتی خواهد داشت.

جان‌فدا با بیان اینکه مجوزهای لازم برای راه‌اندازی میادین عرضه توزیع دام زنده به صورت کامل از مراجع ذی‌صلاح دریافت شده است، گفت: در مرکز اسلامشهر که بهره‌برداری از آن به صورت کامل در حال انجام است، تمامی فرآیندها زیر نظر دامپزشک و به صورت کاملا بهداشتی و قانونی انجام می‌گیرد.

وی افزود: دام خریداری شده در این مرکز و ۱۶ مرکزی که در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی می‌شود زیر نظر دامپزشک انجام می‌گیرد، یعنی اگر دام دچار بیماری یا مشکل باشد کشتار انجام نمی‌گیرد و دام سالم باید تحویل مشتری شود.

این فعال صنفی تصریح کرد: اکثر خریدارانی که به مرکز توزیع عرضه دام زنده در اسلامشهر مراجعه می‌کنند از استان تهران هستند بنابراین برای رفاه حال مردم این مراکز در کلانشهر ها گسترش می‌یابد.

جان‌فدا با بیان اینکه گوشت دام زنده از گوشت‌های عرضه شده در قصابی‌ها نیز مناسب تر است، گفت: اگر خانواده‌ها حتی به صورت تجمیعی نیز از گوشت دام بهره بگیرند به نفع آن‌ها خواهد بود چرا که گوشت قصابی‌ها اکثرا از گوسفندهای ماده است اما دام زنده و گوسفندهای به فروش رفته‌نر هستند و گوشت گوسفندهای نر از نظر کیفیت بهتر خواهد بود.

وی افزود: به طور حتم این میادین عرضه و توزیع دام زنده از لحاظ قیمت برای مردم و حتی برای فروشنده‌ها(دامداران) مناسب است.

کارآفرین و مجری طرح احداث عرضه دام زنده در کلانشهرهای کشور اظهار کرد: مشتری در این مراکز بعد از خرید دام، به صورت کامل فرآیند ذبح و خرد کردن گوشت را به صورت مکانیزه و بهداشتی شاهد خواهد بود.

به گفته جان‌فدا، عشایر که قصد فروش دام خود را دارند نیز می‌توانند از فرصت ایجاد شده در میادین عرضه دام زنده استفاده کنند و ما از این افراد حمایت لازم را خواهیم داشت.

وی در خصوص اشتغالزایی صورت گرفته نیز توضیح داد: در نخستین میدان که در اسلامشهر راه‌اندازی شده حدود ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی شده است و انشاالله بعد از راه اندازی ۱۶ مرکز در کلانشهرها حدود ۲۰ هزار نفر مستقیما اشتغالزایی می‌شود.

جان‌فدا تاکید کرد: ما برای منافع شخصی این مرکز را راه اندازی نکرده‌ایم چرا که حتی در ایامی که قیمت گوسفند زنده و گوشت افزایش یافته بود، هیچ اجاره بهایی از دامداران دریافت نکردیم؛ هدف اصلی ما اشتغالزایی و خدمتی نوین به مردم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز