خبرگزاری کار ایران

عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با ایلنا:

تاجران کردستان به حرف پمپئو توجه نکردند/ بخش خصوصی از خط اعتباری دمشق هیچ استفاده‌ای نکرده است/ از 6 میلیارد واردات سوریه فقط 37 میلیون دلار سهم ایران است

asdasd
کد خبر : ۷۱۵۵۰۶

عضو اتاق بازرگانی گفت: ر چند سال اخیر بیشترین حمایت‌ها را از سوریه داشتیم اما در یک نمودار نزولی در سه ماه اول سال 97 ، سوریه شش میلیارد دلار واردات داشته که سهم ایران از این عدد 37 میلیون دلار بوده است و 70 درصد این رقم متعلق به روسیه، چین و ترکیه است در صورتی که سهم این سه کشور در بخش سیاسی و امنیتی یک دهم ایران نیز نیست.

علی شریعتی عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص تاثیر اقتصاد بر روی سیاست خارجی و روابط کشورها گفت: اقتصاد و سیاست دو کارت یک کشور برای روابط و تعاملات بین المللی است که متاسفانه امروز اولویت ما استفاده از کارت سیاست است و سفارتخانه‌ها عملا کارهای سیاسی را جلو می‌برند در حالی که سفارتخانه‌های ترکیه امروز تبدیل به بنگاه‌های بازاریابی و صادرات برای شرکت‌های ترک شده‌اند.

وی با اشاره به آمار واردات سوریه در سال جاری گفت:  در چند سال اخیر بیشترین حمایت‌ها را از سوریه داشتیم اما در یک نمودار نزولی در سه ماه اول سال 97 ، سوریه شش میلیارد دلار واردات داشته که سهم ایران از این عدد 37 میلیون دلار بوده است و 70 درصد این رقم متعلق به روسیه، چین و ترکیه است در صورتی که سهم این سه کشور در بخش سیاسی و امنیتی یک دهم ایران نیز نیست.

عضو اتاق بازرگانی گفت: کشوری مانند ترکیه که در برخی رویدادهای سیاسی عملا در تقابل با سوریه است سهم بیشتری از ایران دارد این نشان می‌هد که رویکرد مقامات این کشور اول تجاری است بعد سیاسی.

وی تاکید کرد: ما اگر در کنار تعاملات سیاسی بر روی روابط اقتصادی نیز فعالیت داشتیم امروز روابط سیاسی ما از تداوم و استحکام بیشتری برخوردار بود اما اکنون عملا به جایی رسیدیم که از لحاظ تعاملات اقتصادی ضعیف هستیم و از لحاظ سیاسی صفر و یا یک هستیم.

شریعتی تصریح کرد: امروز در کشورهای منطقه هر جا که ما از لحاظ اقتصادی ضعیف بودیم روسیه، ترکیه و عربستان جای ما را گرفتند اما در کردستان به لحاظ فعالیت 12 ساله تاجران ایرانی و زحماتی که آنها کشیده‌اند زمانی که پمپئو به کردستان رفت و از آنها خواست روابط اقتصادی خود را با ایران قطع کنند عملا با جواب منفی آنها روبرو شد زیرا در هم‌تنیدگی اقتصادی دو کشور به قدری است که به این سادگی نمی‌توان جلوی واردات کالاهای ایرانی را گرفت و هزینه‌های این کار برای مردم و مقامات اقلیم بالا است.

وی گفت: مطابق بند پ ماده 105 قانون برنامه ششم توسعه، وزارت صنعت با همکاری وزارت خارجه ظرف مدت یک سال باید رایزنان بازرگانی سفارتخانه‌ها را مشخص کند ضمن آنکه اتاق بازرگانی می‌تواند به وزارت صمت افرادی را پیشنهاد بدهد اما تا به امروز حتی یک مورد از پیشنهادات اتاق بازرگانی اجرایی نشده است و اصلا از اتاق نظرخواهی نکردند.

وی ادامه داد: رایزنان تجاری فاقد تجربه لازم هستند و نگاه آ‌نها به سایر امور بیشتر از نگاه اقتصادی است کشورهای میزبان نیز این موضوع را می‌فهمند و برای همین از آ‌نها برای حضور در کنفرانس‌ها یا برنامه‌های اقتصادی دعوت نمی‌کنند.

شریعتی با اشاره به تجربه کشورهای مختلف برای همکاری با یکدیگر گفت: تعرفه ترجیحی و پیمان ارزی یکی از راهکارهایی است که می‌تواند امروز به کمک ما بیاید. ما در سوریه یک خط اعتباری قوی‌ای معین کردیم اما متاسفانه این خط بیشتر برای کارهای عمرانی و بحث‌های کلان است و اصلا برای بخش خصوصی مشخص نیست که چگونه بتوانند از این خط استفاده کنند ضمن آنکه تاکنون هیچ گزارشی منتشر نشده که از این خط چقدر استفاده شده و یا چه کسانی استفاده کرده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت تفاهم‌نامه‌های چندجانبه گفت: ما وقتی بهترین رابطه سیاسی، اجتماعی و امنیتی با سوریه و عراق داریم پس باید بتوانیم یک تفاهمنامه در خصوص قبول استانداردهای یکدیگر امضا کنیم تا تاجران دو کشور مجبور به پرداخت هزینه‌های زیاد و اتلاف زمان نشوند. به طور مثال ما برای صادرات به کنیا به صندوق ضمانت ارزی مراجع کردیم و با پرداخت نیم درصد کالای خود را بیمه کردیم اما اگر برای سوریه این کار را بخواهیم انجام دهیم می‌گویند ما خط اعتباری داریم اما هیچ کس نمی‌داند این خط اعتباری چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز