خبرگزاری کار ایران

عضو انجمن آرایشی و بهداشتی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

کاهش ۵۰ درصدی فروش مواد آرایشی و بهداشتی/ ارز نیمایی به واحدهای تولیدی مناطق آزاد تعلق نمی‌گیرد/ ۴ ماه انتظار برای ثبت سفارش مواد اولیه

asdasd
کد خبر : ۷۱۵۵۰۰

عضو انجمن آرایشی و بهداشتی ایران گفت: فروش ریالی مواد آرایشی و بهداشتی بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است؛ زیرا خط چشم، رژ لب و کرم پودر و حتی کرم‌های ضد آفتاب و دست و صورت جزو سبد کالای اساسی مردم نیست و شاهد کاهش چشمگیر فروش آنها بودیم.

علی رضا کیانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص کمبود مواد اولیه محصولات شوینده و آرایشی و بهداشتی گفت: با توجه به نوسانات ارزی ما شاهد کاهش مواد اولیه در این حوزه‌ها بودیم به گونه‌ای که در بخش شوینده‌ها ۸۰ درصد مواد اولیه در داخل کشور وجود دارد اما برخی از شرکت‌ها برای اینکه محصولاتشان کیفیت بهتری داشته باشد از نوع خارجی استفاده می‌کنند اما اکنون با مشکلات ارزی سراغ مواد اولیه داخلی رفتند و این مساله باعث شده فشار به این واحدها بیشتر شود.

وی با بیان اینکه در بخش آرایشی و بهداشتی ۸۰ درصد مواد اولیه وارداتی است، گفت: خلاءهایی که در حوزه ثبت سفارش و تامین نقدینگی به وجود آمده عملا باعث شده توان واحدهای تولیدی برای خرید مواد اولیه کاهش یابد.

عضو انجمن آرایشی و بهداشتی ایران یادآور شد: تا پیش از این ما به صورت اعتباری و یا ال سی هم می‌توانستیم کالای مورد نیاز را خریداری کنیم، ضمن آنکه دلار سه هزار تومان بود اما الان با سامانه نیما باید تمام بهای کالا را پرداخت کنیم و بعد چهار ماه منتظر بمانیم تا نوبت‌مان شود پس از آن هم باید منتظر بمانیم آیا صرافی دلار دارد یا خیر. اگر هم بخواهیم برای بهبود اوضاع و جواب دادن نیاز مشتری از بازار آزاد دلار تهیه کنیم، باید ۱۲ هزار تومان برای هر دلار پول بدهیم. ضمن آنکه واحدهای تولیدی که در مناطق آزاد قرار دارند، باید از سامانه شیما ارز آزاد دریافت کنند و اصلا به آنها ارز نیمایی تعلق نمی‌گیرد.

وی افزود: یکی دیگر از راه‌ها، وارادات بدون انتقال ارز است به این صورت که واردکننده علاوه بر اینکه دلار ۱۲ هزار تومانی تهیه می‌کند باید ۱۵ تا ۳۰ درصد ارزش محصول را در بانک سپرده بگذارد تا همان کالای ذکر شده و با همان ارزش را وارد و ترخیص کند،‌آن زمان می‌تواند این سپرده را از بانک بگیرند.

کیانی با مقایسه میزان فروش در سال جاری با سال قبل گفت: فروش ریالی مواد آرایشی و بهداشتی بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است؛ زیرا خط چشم، رژ لب و کرم پودر و حتی کرم‌های ضد آفتاب و دست و صورت جزو سبد کالای اساسی مردم نیست و شاهد کاهش چشمگیر فروش آنها بودیم.

عضو انجمن آرایشی و بهداشتی ایران یادآور شد: قیمت خارجی این مواد نیز بسیار گران است و مشتری عملا این کالا را از سبد خرید خود حذف کرده است. اما در بخش فروش ارزی شاهد رشد چشمگیری بودیم که آن هم به دلیل کاهش ارزش پول ملی ما است، اما در بخش شوینده‌ها فروش ما بالاتر رفته است. ضمن آنکه با داشتن مشتری‌های خوب خارجی باز هم اولویت ما تامین بازار داخل است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز