خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ایلنا:

نوسازی محله سیروس به دلیل افزایش قیمت ها متوقف شد/ متقاضی برای اخذ پروانه ساخت 70 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده

asdasd
کد خبر : ۷۱۵۰۵۸

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توقف برخی از پروژه های نوسازی بافت فرسوده اشاره کرد و گفت:ساخت پروژه یکصد واحدی محله سیروس به دلیل افزایش قیمت ها متوقف شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، هوشنگ عشایری در نشست خبری اولین نمایشگاه مسکن، شهرسازی، بازآفرینی شهری با بیان اینکه در چارچوب برنامه های بازآفرینی شهری در این نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری در نوسازی بافت فرسوده به سرمایه گذاران بخش خصوصی معرفی می شود اظهار داشت: در راستای معرفی فرصت های سرمایه گذاری پنج رکن بازآفرینی شهری از جمله دولت ، شهرداری ها ، توسعه گران ، تحصیل گران و مردم در این نمایشگاه حضور دارند .

وی با اشاره به ارایه تسهیلات به سرمایه گذاران فعال در بازآفرینی شهری گفت: 6 هزار میلیارد تومان اعتبارات در سال 97 برای پروژه های بازافرینی شهری در نظر گرفته شده است که 17 ربیع الاول این اعتبارات به استان ها ابلاغ شد .

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از 6 هزار میلیارد تومان چهار هزار و پانصد میلیارد تومان تسهیلات مسکن برای سازندگان است و 1500میلیارد تومان برای توسعه خدمات زیربنایی و روبنایی تعریف شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه در کلان شهرها با وام 50میلیون تومان با سود 9 درصد برای هر واحد و در سایر شهرها وام 40 میلیون تومانی با سود 9 درصد بدون سپرده گذاری برای هر واحد در نظر گرفته شده است و در نهایت سقف تسهیلات برای ساخت هر واحد مسکونی در بافت هدف 110 میلیون تومان است. سازندگان می توانند بنا بر نیاز خود از این وام تا سقف 110 میلیون تومان استفاده کنند.

عشایری با بیان اینکه طبق اسناد بالادستی باید سالانه 100 هزار واحد مسکونی در محدوده بافت های فرسوده نوسازی شوند گفت: طبق آخرین آمار و ارقام تا پایان آذرماه برای ساخت 70 هزار واحد مسکونی در بافت های هدف تقاضای صدور پروانه وجود داشته است که حدود 35 هزار واحد آن از سوی مردم تقاضا شده است و 35 هزار واحد هم بر روی اراضی دولتی ساخته می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:  این عدد وارقام نشان می دهد سرمایه گذاران بخش خصوصی و مردم از مشارکت در بازآفرینی شهری استقبال کردند و در همین نمایشگاه هم قرارداد عاملیت با بانک مرکزی برای ارایه تسهیلات امضاء خواهد شد.

وی ادامه داد: شرایط ارایه تسهیلات برای تمام 70 هزار واحد متقاضی ساخت در بافت فرسوده وجود دارد.

عشایری با اشاره به کاهش قیمت تمام شده ساخت مسکن در بافت های فرسوده گفت: آمار و ارقام نشان می دهد ساخت واحد مسکونی در تهران در محدوده های بافت فرسوده در قالب پرژوه  بازآفرینی شهری چیزی حدود 300 تا 350 هزار تومان ارزان تر از بافت های خارج از محدوده تمام می شود.

عشایری در پاسخ به سوال ایلنا درباره واگذاری اراضی دستگاههای دولتی برای اجرای بازآفرینی شهری پس از تاکید رییس جمهوری در این باره گفت: از زمان تصویب برنامه بازآفرینی شهری تاکنون وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها در تهران و 8 شهر دیگر توانستند اراضی مورد نظر در اختیار این طرح بگذارند .

وی افزود: از 70 هزار واحد آماده اجرا حدود 35 هزار واحد در اراضی دولتی انجام می شود و برای واگذاری اراضی دستگاههای دولتی پیگیری های لازم انجام شده است البته مشکلاتی هم از جمله تفکیک اسناد وجود دارد . اراضی برخی از دستگاهها سند مشاعی دارد که باید این  مشکلات حل شود .

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از 100 هزار واحد مسکونی که باید در پرژوه بازآفرینی شهری ساخته شوند 50 درصد آنها بر روی اراضی شهرداری و وزارت و راه شهرسازی قابل ساخت است گفت: باتوجه به دستور رییس جمهوری دستگاه دولتی در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به واگذاری اراضی خود اقدام کنند و طبق قانون باید اراضی موجود هم در محلات هدف و هم اراضی بلافصل از محلات هدف را به شرکت بازآفرینی شهری به عنوان ستاد اجرایی این برنامه واگذار کنند. به این معنا که اگر پرژوه بازآفرینی شهری در محله فرحزاد در حال انجام است اگر دستگاهی از اراضی در محله سعادت آباد دارد باید در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری تاکید کرد: تاکنون حدود 5/1 میلیون متر مربع باید در اختیار پروژه بازآفرینی شهری قرار گرفته است.

عشایری همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چه تعداد پروژه نوسازی بافت فرسوده در حال حاضر متوقف مانده است گفت: سه پروژه نوسازی بافت فرسوده به دلیل نوسانات قیمت ها پس از افزایش نرخ ارز متوقف شده است که یکی از آنها پروژه یکصد واحدی محلی سیروس است که سال گذشته کلنگ آن به زمین زده شد .

وی افزود: در حال رایزنی هستیم که آیا فسخ پیمان با پیمانکار این پروژه انجام شود یا اینکه تعدیل پیمان انجام دهیم.

عشایری ادامه داد: پروژه محله سیروس سه مشکل اساسی دارد که باعث توقف پروژه شده است اولین اینکه پس از کلنگ زنی در مرحله پی کنی با عارضه لوله گاز در این محدوده مواجه شدیم. مشکل دوم بحث پروانه ساختمانی برای این پروژه بود که با توجه به سه بار شهردار تهران تغییر کرد و به تبع آن معاونین شهرسازی هم تغییر کردند پروسه اخذ پروانه ساختمانی طولانی شد.

وی افزود: مهمترین مشکلی که منجر به توقف این پروژه شد بحث تغییرات قیمت ها است که فردا جلسه ای خواهیم داشت و به این جمع بندی می رسیم که آیا قرارداد را با پیمانکار ادامه دهیم یا اینکه با نرخ جدید به مناقصه بگذاریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره واگذاری شرکت عمران و بهسازی مسکن به یکی از موسسات مالی اعتباری گفت: در سال 92 شرکت های عمران و بهسازی که از شرکت های اقماری شرکت بازآفرینی شهری بودند در فرآیند خصوصی سازی به بانک مسکن و سازمان خصوصی سازی واگذار شدند و به همین دلیل عنوان شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به شرکت بازآفرینی شهری تغییر پیدا کرد و پس از آن هیچ اطلاعی از واگذاری های بعدی این شرکت ها نداشتیم و دخالتی هم در نحوه واگذاری نکردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز