خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

جنگ دائمی مالیات از خانه‌های خالی بین مردم و دولت برنده ندارد/ اجرای مالیات بر عایدی سرمایه با دو شرط

asdasd
کد خبر : ۷۱۵۰۲۰

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برخی از دستگاه‌ها از ارائه اطلاعات برای شناسایی خانه‌های خالی سر باز می‌زنند گفت: اگر قرار است مالیات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن به اجرا برسد باید در بازارهای موازی هم از جمله طلا و ارز مالیات بر عایدی سرمایه اخذ شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حامد مظاهریان در نشست خبری اولین نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری با بیان اینکه در پی تکانه‌های اقتصادی که  اواخر سال گذشته شروع شد بازار مسکن هم تحت تاثیر تحولات اقتصادی قرار گرفت، گفت: در همان ابتدا بازنگری‌هایی در سیاست‌های مسکن انجام شد و اولویت‌ها تغییر پیدا کردند.

وی با اشاره به ساخت 400 هزار واحد مسکونی جدید در بازار مسکن گفت: در حال حاضر یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه تولید مسکن این برنامه است که در بسیاری از شهرهای جدید اجرای آن آغاز شده است.

وی افزود: پارادوکسی در بازار مسکن به ویژه در کلانشهرها وجود دارد آن هم موضوع خانه‌های خالی و تقاضای واقعی در بازاراست به این معنا که در حال حاضر در شهر تهران 300 هزار واحد مسکونی خالی و در استا ن تهران 450 هزار واحد خالی از سکنه وجود دارد این در حالی است که متقاضیان موثر در بازار توان خرید این واحدها را ندارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اگر در این تعداد واحدهای خالی از سکنه در شهر تهران 4 نفر به صورت میانگین سکونت پیدا کنند همین الان تهران ظرفیت جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری در خانه‌های خالی از سکنه را دارد و می‌تواند جمعیت پذیری خود را افزایش دهد.

وی تاکید کرد: اما متقاضی واقعی در بازار مسکن توان خرید این واحدها را ندارد و به دنبال خانه‌های ارزان قیمت و کم‌متراژ است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه منطق بازار حکم می‌کند نسبت به ساخت خانه‌های کم‌متراژ یعنی با متراژ 75 متر در تهران اقدام شود اظهار داشت: بازار خودش را با نیازهای موجود تنظیم می‌کند و شاهد این هستیم که خانه‌های کم‌متراژ در بازه زمانی کوتاه مدت به فروش می‌روند و معمولا خانه‌های 75 متری مشتری‌پسند هستند.

مظاهریان تاکید کرد: سیاست وزارت راه و شهرسازی این است که از سازندگان خانه‌های کم‌متراژ حمایت کند و بخشی از تقاضا در بازار مسکن را از طریق نوسازی بافت فرسوده پاسخ دهد.

مظاهریان همچنین درباره اخذ مالیات از خانه‌های خالی اظهار داشت: قرار بر این بود که در اجرای این قانون سامانه‌ای تهیه شود و 34 سامانه دیگر از دستگاه‌های دولتی متصل به این سامانه شوند اما برخی از دستگاه‌ها از اتصال به این سامانه خودداری می‌کنند ومدعی هستند که اطلاعات محرمانه را نمی‌توانند ارائه دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیانا ینکه قرار نیست اخذ مالیات از خانه‌های خالی به جنگ دائمی بین دولت و صاحبان این املاک تبدیل شود گفت: این جنگ نمی‌تواند برنده‌ای داشته باشد چرا که صاحبان املاک می‌توانند با نصب پرده یا باز گذاشتن شیر آب مدعی شوند خانه‌ها خالی از سکنه نیستند.

وی ادامه داد: زمانی می ‌توان از تعداد خانه‌های خالی اطمینان پیدا کرد که تمام دستگاه‌ها به سامانه متصل شوند.

مظاهریان تاکید کرد: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی این است که دولت محلی جایگزین دولت مرکزی در شناسایی خانه‌های خالی شوند و شهرداری‌ها نسبت به شناسایی خانه‌های خالی اقدام کنند چرا که شهرداری‌ها سالانه املاک را برای اخذ مالیات بر عوارض نوسازی پایش می‌کنند و شناسایی خانه‌های خالی می‌تواند منجر به ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها شود از سوی دیگر پیشنهاد ما این است که درآمد آن صرف تامین مسکن افراد کم‌درآمد شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این پیشنهاد در کمیسیون تخصصی مصوب شده و در صف تصویب در هیئت دولت است.

وی درباره محل تامین منابع مالی برای ساخت 400 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید اظهار داشت: پیشتیانی‌های لازم برای اجرای این برنامه در برنامه ششم توسعه و بودجه سال آینده دیده شده است و محل تامین مالی آن روشن است.

وی تایکد کرد: ساخت 200 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید در 16 استان و 18 شهر جدید به صورت مشارکتی است و در فرآیند مزایده از منابع بخش خصوصی استفاده می‌شود همچنین ساخت 100 هزار واحد جدید توسط بنیاد مسکن انجام می‌شود کمه نیازمند تامین تسهیلات بانکی است و قرار شده زمین را وزارت راه و شهرسازی در اختیار سازندگان قرار دهد و از طریق اوراق بازار تعهدی سرمایه مورد نظر تامین شود که این نیازمند توافق با نظام بانکی است.

مظاهریان درباره افزایش قیمت مسکن و لزوم افزایش میزان تسهیلات اظهار داشت: معتقدم خریداران باید از محل درآمدهای آینده بتوانند نسبت به خرید مسکن اقدام کنند که این اقدام در قالب ارائه تسهیلات از نظام بانکی قابل انجام است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مزیت‌های صندوق پس انداز یکم این است که متکی به بودجه نیست و مبتنی بر سپرده‌های افراد است و با توجه به افزایش قیمت مسکن طبیعی است که تسهیلات بانکی درصد کمتری از قیمت یک خانه را پوشش می‌دهند.

وی افزود: البته در شهرهای جدید کارآمدی صندوق پس انداز یکم بیشتر است و بهتر عمل می‌کند چرا که در شهرهای کوچک همچنان می‌توان بابت هر مترمربع واحد مسکونی دو میلیون تومان و کمتر هزینه کرد.

مظاهریان همچنین درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن گفت: هدف از این ایده این است که سوددهی از انجام فعالیت‌های اقتصادی نصیب جامعه هم شود و عده‌ای معتقدند این طرح باید در بازار مسکن هم به اجرا برسد.

وی با بیان اینکه مالیات عایدی بر سرمایه با دو شرط امکان اجرا در بازار مسکن را دارد گفت: اول اینکه این طرح باید در سایر بازارهای موازی مسکن از جمله طلا و ارز هم به اجرا برسد و دوم اینکه اساسا انجام این طرح‌ها در شرایط رونق صورت می‌پذیرد و باید بازار مسکن به رونق برسد اما در حال حاضر شاهد کاهش 24 درصدی معاملات هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز