خبرگزاری کار ایران

تقوی:

۹۵ درصد نهاده های قارچ خوراکی در داخل تامین می شود/ اشتغال ۴۴۰ هزار نفر در حوزه تولید قارچ کشور

asdasd
کد خبر : ۷۱۱۵۱۸

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، قارچ خوراکی و گیاهان دارویی معاونت امور باغبانی گفت: ۹۵ درصد نهاده‌های مربوط به قارچ خوراکی در داخل کشور تامین می‌شود

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، قارچ خوراکی و گیاهان دارویی معاونت امور باغبانی در یک نشست مطبوعاتی در دزفول درباره تامین نهاده‌ها اظهار کرد: تنها بخش کوچکی از خاک پوششی و بذر قارچ از طریق واردات تأمین می‌شود که در راستای حمایت از تولیدکنندگان این دو نهاده به ترتیب در اولویت دو و یک تخصیص ارز قرار گرفته است.

تقوی افزود: برای سال ۹۷ نزدیک به ۹ میلیون لیتر بذر تجاری قارچ مورد نیاز بخش تولید پیش‌بینی شده که تنها ۵ درصد این مقدار نیاز به واردات دارد که به آن ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص می‌یابد.

وی در عین حال اظهار داشت: خاک پوششی یکی از موضوعاتی است که بخش تحقیقات به زودی راهکارهایی برای تامین آن ارایه خواهد داد.

تقوی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی واحد تحقیقات قارچ کشور گفت: تحقیقات یک راهبرد اصلی و زیرساخت نرم افزاری است و برای تحقق برنامه اقتصاد مقاومتی باید به تحقیق، آموزش و ترویج در حوزه‌های تولید به ویژه در حوزه قارچ خوراکی توجه شود.

وی در ادامه از پیگیری موضوع استمهال وام بانکی تولیدکنندگان قارچ خوراکی خبر داد و اذعان داشت: امسال در پی انتشار خبر مسمومیت برخی از مصرف‌کنندگان بر اثر استفاده از قارچ‌های خودروی سمی، تولیدکنندگان مجاز این محصول دچار خسارت شدند و از این‌رو ما برای کمک به آنها، استمهال وام بانکی را پیگیری می‌کنیم.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، قارچ خوراکی و گیاهان دارویی معاونت امور باغبانی بار دیگر به راه اندازی شبکه مویرگی قارچ خوراکی برای دسترسی آسان و مطمئن به این محصول اشاره و تصریح کرد: مقدمات راه‌اندازی این شبکه در شهرستان شهریار فراهم شده و علاوه بر آن، برخی از شرکت‌ها و واحدهایی که در ایجاد فروشگاه‌های مجازی فعال هستند، شناسایی شده‌اند و به زودی نخستین مجموعه در این حوزه برای دسترسی آسان به قارچ ورود پیدا می‌کند.

وی با بیان این که افزایش سرانه مصرف قارچ خوراکی از اهداف برنامه ششم توسعه است،اظهار داشت: سرانه مصرف این محصول در ایران به‌ازای هر نفر سالانه یک تا ۱.۲ کیلوگرم است که نشان می‌دهد ما با سرانه مصرف اروپا بیش از ۳ کیلوگرم و با دنیا یک کیلوگرم فاصله داریم و از این رو طی برنامه ششم قصد داریم این فاصله را از طریق اطلاع رسانی، فرهنگسازی و تنوع بخشی به این محصول کاهش دهیم.

تقوی، تولید قارچ خوراکی را یکی از راهکارها برای استفاده از ظرفیت‌ها و منابع به منظور تأمین امنیت غذایی دانست و گفت: تولید در حوزه قارچ خوراکی در عین حال نسخه مناسبی برای جلب سرمایه‌های سرگردان و سوق دادن این سرمایه‌ها از حوزه ارز و سکه به بخش تولید است.

وی افزود: برای ایجاد یک واحد تولیدی ۲۰۰ تنی قارچ بالای ۲ میلیارد تومان سرمایه نیاز است که می تواند به اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، جذب سرمایه در حوزه های بسته بندی، فرآوری و صادرات کمک کند.

در این نشست، رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان قارچ خوراکی ایران با بیان این که تغییر نرخ ارز موجب شده شرایط رقابتی برای تولید کنندگان این محصول در بازار جهانی فراهم شود، گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد کل قارچ صادراتی به عراق صورت می‌گیرد و بزرگترین صادر کننده این محصول به عراق در دزفول فعالیت می‌کند.

محمد حسن افشار از صادرات یک محموله قارچ خوراکی به فرانسه به عنوان الگوی صادراتی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که امسال ایران در بازار قارچ فرانسه حضور پررنگ‌تری داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر، ایران به تمام کشورهای همسایه به جز ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس، قارچ صادر می‌کند.

افشار بر افزایش ماندگاری قارچ از طریق تحقیقات تاکید و تصریح کرد: مدت ماندگاری این محصول در ایران هفت روز و در اروپا ۱۰ روز است و اگر بتوانیم از طریق راهکارهای تحقیقاتی ماندگاری قارچ تولید کشور را به ده روز افزایش دهیم، بازار روسیه را به دست خواهیم گرفت.

وی با اشاره به نیاز ۴۲۸ هزار تنی روسیه به قارچ در سال ۲۰۱۶ اظهار داشت: صادرات ما به روسیه در حال حاضر به ۱۰ هزار تن هم نمی رسد و این در حالی است که سالانه بیش از ۱۳۲ هزار تن قارچ در کشور تولید می شود.

افشار پیش‌بینی کرد در صورت افزایش ماندگاری قارچ، ایران بتواند سالانه ۴۰ تا ۵۰ هزار تن از این محصول را روانه بازار روسیه کند.

وی در همین حال خواستار غنی سازی و افزایش کیفیت کمپوست به عنوان بستر تولید قارچ از سوی بخش تحقیقات شد و گفت: با شروع گرما کیفیت کمپوست‌ها به علت تغییر چگالی هوا و نرسیدن اکسیژن، کاهش می‌یابد که همین امر در مواردی تا ۵۰ درصدی راندمان تولید را کاهش می‌دهد.

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان قارچ خوراکی ایران افزود: در زمستان با ۲۵۰ هزار تن کمپوست مصرفی ۷۰ هزار تن و در فصل تابستان با همین میزان کمپوست حدود ۴۰ هزار تن قارچ تولید می‌شود که با احتساب قیمت ۱۰ هزار تومانی بابت هر کیلو گرم از این محصول، این کاهش راندمان تولید، خسارت ۳۰۰ میلیارد تومانی به تولیدکنندگان وارد می‌کند.

وی ادامه داد: هر واحد تولید قارچ، یک بخش تحقیقات و توسعه دارد، اما این بخش در حدی نیست که بتواند تمام مسائل و مشکلات مربوط به این محصول را حل کند.

افشار، آفات و بیماری‌های قارچ را از دیگر عوامل خسارت‌زا به بخش تولید دانست و اظهار داشت: آفاتی مانند کنه، نماتد و انواع مگس نیز در فصل تابستان ۳۰ درصد راندمان تولید را کاهش می‌دهد و اگر بخش تحقیقات در این زمینه به ما کمک کند تاثیر زیادی در کمیت و کیفیت تولید خواهد داشت.

وی درباره اشتغال‌زایی تولید قارچ در کشور نیز تصریح کرد: در این حوزه ۴۰ هزار نفر به طور مستقیم و ۴۰۰ هزار نفر به طور غیر مستقیم از جمله در تهیه مواد اولیه و شبکه توزیع اشتغال دارند.

افشار میزان قارچ تولیدی استان خوزستان را حدود ۶ هزار و ۳۰۰ تن در سال عنوان کرد.

در این نشست، رئیس هیات مدیره شرکت جلگه دز به عنوان بزرگترین زنجیره تولید قارچ در خوزستان نیز میزان تولید این شرکت را ۴۶۰۰ تن عنوان کرد و گفت: ما همزمان با توسعه فارم یک و دو، سایت تولید کمپوست را هم توسعه داده‌ایم.

غلامعلی اسلامی‌زاده افزود: در راستای راه‌اندازی فارم ۳ ماشین آلات مورد نیاز برای تولید قارچ را از هلند وارد و آن را بومی سازی کردیم و به این ترتیب توانستیم فارم یک و دو را نیز نوسازی کنیم.

وی افزود: هم اکنون با استفاده از کمپوست تولیدی فاز ۳ و تغییر برخی شیوه‌ها توانستیم ۱۵ روز دوره پرورش قارچ را کوتاه کنیم و در هر سال سه دوره کشت بیشتر انجام دهیم که نشان دهنده افزایش بهره‌وری است.

اسلامی‌زاده به تاثیر تغییرات نرخ ارز بر هزینه تولید اشاره کرد و اذعان داشت: هزینه تولید این محصول نسبت به شش ماه گذشته افزایش زیادی داشته است.

وی گفت: با آن‌که بخش عمده نهاده‌های مربوط به تولید قارچ مانند کلش و خاک پوششی، تولید در داخل تامین می شود، اما در برخی موارد تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

اسلامی‌زاده خواستار حمایت دولت از تولیدکنندگان قارچ کشور شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز