خبرگزاری کار ایران

رئیس میز افغانستان در سازمان توسعه و تجارت به ایلنا خبر داد:

افزایش 26 درصدی صادرات به افغانستان/ کنجد و سنگ مرمر در صدر واردات/ حل مشکلات حقوقی تاجران دوطرف به شیوه کدخدامنشی

asdasd
کد خبر : ۷۰۸۷۲۷

رئیس میز افغانستان در سازمان توسعه و تجارت گفت: در 8 ماه سال جاری 2 میلیارد و 224 میلیون دلار صادرات داشته‌ایم که به لحاظ ارزشی نسبت به سال گذشته در همین مدت 26 درصد افزایش داشته ضمن آنکه در همین مدت 7 میلیون و 600 هزار دلار واردات داشتیم که نسبت به سال گذشته 44 درصد کاهش داشته‌ است. عمده واردات ما از این کشور کنجد ، محصولات کشاوری و سنگ مرمر است.

محمد مهدی جوانمرد قصاب در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص آخرین وضعیت تجارت با افغانستان گفت: در اقتصاد، بالا رفتن نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی باعث افزایش صادرات می‌شود و در کشور ما نیز از ابتدای سال شاهد چنین وضعیتی هستیم اما این افزایش صادرات نیازمند تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان داخلی است که امروز به یکی از مشکلات اصلی فعالان اقتصادی ما تبدیل شده است.

رئیس میز افغانستان در سازمان توسعه و تجارت افزود: ظرفیت تولید در کشور ما به حدی است که بتواند بدون فشار به بازار داخل، کشوری همچون افغانستان را نیز تامین کند. با توجه به اینکه این کشور بیش از ٩٠ درصد نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کند امروز شاهد هستیم که تقریبا همه نوع کالا به این کشور صادر می شود و 35 درصد بازار افغانستان در اختیار کالاهای ایرانی است.

جوانمرد قصاب با اشاره به تمایل مصرف کنندگان افغان به کالاهای ایرانی گفت: وجود اشتراکات فرهنگی، اجتماعی و از همه مهمتر یکی بودن زبان باعث شده مردم افغانستان به سمت کالاهای ایرانی جذب شوند ضمن آنکه برند‌های ایرانی نسبت به سایر برندها شناخته‌تر شده هستند و کیفیت بالا باعث شده که امروز ایران به همراه پاکستان ٧٠ درصد بازار این کشور را در اختیار داشته باشد.

وی ادامه داد: فعالیت‌های سازمان توسعه تجارت و رایزنان بازرگانی ایران در افغانستان عامل مهمی در گسترش صادرات ایران بوده به طوری که از سال 90 به بعد صادرات ما به صورت جهشی رشد داشته است.

رئیس میز افغانستان در سازمان توسعه و تجارت گفت: در چند سال اخیر شاهد سرمایه گذاری تاجران افغان در بخش‌های مختلف اقتصادی در کشور هستیم که عمدتا برای تامین کالاهای خود همچون فرش ماشینی، صنایع غذایی، روغن و حتی هتل داری است.

جوانمرد قصاب در خصوص اصلی ترین مشکل صادرات به این کشور گفت: افغانستان و عراق دو بازار اصلی صادرات ما هستند و در حال حاضر مشکل اصلی بحث پیمان سپاری ارزی است با این تفاوت که کالایی که به افغانستان صادر می شود صرفا برای مصرف در همین کشور است و از آنجا به کشور دیگری نمی‌رود با توجه به اینکه معاملات بین دو کشور با ریال است پس دیگر لزومی به دادن تعهد ارزی نیست.

وی افزود: با وجود آنکه ما در 8 ماه سال جاری شاهد رشد صادرات بودیم اما این مشکل باعث شده که صادر کنندگان با احتیاط بیشتری فعالیت کنند و حتی برخی فعالیت خود را کم کرده‌اند که اگر بحث پیمان سپاری ارزی حل شود شاهد جهش صادراتی به افغانستان خواهیم بود.

رئیس میز افغانستان در سازمان توسعه و تجارت گفت: ما در 8 ماه سال جاری 2 میلیارد و 224 میلیون دلار صادرات داشته‌ایم که به لحاظ ارزشی نسبت به سال گذشته در همین مدت 26 درصد افزایش داشته ضمن آنکه در همین مدت 7 میلیون و 600 هزار دلار واردات داشتیم که نسبت به سال گذشته 44 درصد کاهش داشته‌ است. عمده واردات ما از این کشور کنجد ، محصولات کشاوری و سنگ مرمر است.

جوانمرد قصاب در خصوص مشکلات حقوقی و قضایی بین تاجران ایرانی و افغان گفت: بیشتر این مشکلات به صورت کدخدا منشی در اتاق بازرگانی مشترک و سازمان توسعه تجارت (دفتر افغانستان)حل می‌شود ضمن آنکه فعالان اقتصادی افغان اعتماد زیادی به رایزنان و بخش بازرگانی سفارت ایران دارند و مشکلات با حکمیت حل می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز