خبرگزاری کار ایران

افخمی راد در پاسخ به ایلنا؛

صدور روادید به عراق و افغانستان کمترین مشکل را دارد / طبقات تعرفه‌ای کاهش یافت

asdasd
کد خبر : ۲۵۱۷۷۶

در نمایشگاه عراق بالاترین متراژ سطح نمایشگاهی با هفت هزار متر مربع و ۲۷۰ شرکت ایرانی در رشته‌های مختلف تولیدی، خدماتی و فنی و مهندسی، صنایع غذایی و ساختمانی، آب و برق و نفت و گاز شرکت خواهند کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از پیشنهاد سازمان توسعه تجارت ایران برای کاهش طبقات تعرفه‌ای از ۱۴ طبقه به ۱۰ طبقه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا ولی‌الله افخمی‌راد رئیس سازمان توسعه تجارت ایران پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری با اشاره به برگزاری سه نمایشگاه اختصاصی ایران در عراق، افغانستان و قطر اظهار داشت: در هفته جاری۳ نمایشگاه در خارج از کشور برگزار می‌شود که نخستین نمایشگاه آن نمایشگاه اختصاصی ایران در عراق همزمان با سفر معاون اول رئیس جمهور در تاریخ ۲۷ بهمن خواهد بود. نمایشگاه دیگر ۲۸ بهمن ماه در شهر کابل افغانستان برگزار می‌شود، همچنین همزمان با نمایشگاه اختصاصی ایران در عراق نمایشگاه قطر نیز افتتاح خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه‌ها نقش مهمی در توسعه روابط تجاری بین کشورها دارد و از طریق نمایشگاه‌ها می‌توان توانمندی‌های خود را به سایر کشورها نشان داد.

افخمی راد با بیان اینکه قرابت های متعددی بین کشورهای همسایه و ایران وجود دارد تصریح کرد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی به لحاظ اقتصادی برای مبادلات کالا و خدمات مقرون به صرفه است.

وی گفت: در نمایشگاه عراق بالاترین متراژ سطح نمایشگاهی با هفت هزار متر مربع و ۲۷۰ شرکت ایرانی در رشته‌های مختلف تولیدی، خدماتی و فنی و مهندسی، صنایع غذایی و ساختمانی، آب و برق و نفت و گاز شرکت خواهند کرد.

وی میزان صادرات ۱۰ماهه گذشته به عراق را رقمی به ارزش ۵میلیارد و صد و دوازده میلیون دلار بیان کرد و افزود: این رقم به راحتی می‌تواند افزایش یابد و ما خواستار افزایش حجم مبادلات تجاری به این کشور هستیم.

رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران ادامه داد: در نمایشگاه افغانستان ۱۶۰۰متر مربع زمین برای برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در نظر گرفته شده که ۹۰ واحد تولیدی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و صنایعی مانند صنایع غذایی و ساختمانی بالاترین میزان حضور در این نمایشگاه را دارند البته صنایع خودروسازی و نیروی محرکه و لواز خانگی در رشته‌های مختلف نیز تولیدات خود را در این نمایشگاه عرضه می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر حجم مبادلات تجاری با افغانستان بالغ بر ۲.۲ میلیارد دلار است که باید حجم آن نیز افزایش پیدا کند.

وی همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه در قطر گفت: زیربنای این نمایشگاه ۲۵۰۰متر مربع در نظر گرفته شده و بالغ بر ۸۵ واحد تولیدی از صنایع مختلف ساختمانی و غذایی در قطر حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه این کشور خود را برای برگزاری جام‌جهانی فوتبال آماده می کند خاطرنشان کرد: قطر برنامه‌های گسترده‌ای برای ساخت و ساز دارد که امیدواریم قراردادهای مناسبی در این راستا فی‌مابین ایران و قطر منعقد شود.

افخمی‌راد در خصوص ناامنی در عراق گفت: در حال حاضر ۱۰۰ پیمانکار ایرانی در عراق مشغول فعالیتند و هیچ نگرانی برای حضور ایرانیان در این کشور وجود ندارد و به اعتقاد ما این کشور ناامن نیست.

وی در خصوص بازنگری در تعرفه‌ها نیز گفت: پس از تصویب هیات وزیران در نخستین روزهای سال آینده تعرفه های کالاهای مصرفی نهایی خواهد شد. در حال حاضر تعرفه‌ها مناسب است و به نوعی از صنایع داخلی حمایت می‌کند. اما ما معتقدیم تا حد ممکن تغییرات اعمال شود چرا که قرار نیست مدام با تغییر در تعرفه‌ها بازار را متشنج و تجار و بازرگانان را سردرگم کنیم.

افخمی‌راد با اعلام این خبر که طبقات تعرفه‌ای به زودی کاهش می‌یابد خاطرنشان کرد: برای تسهیل در تجارت طبقات تعرفه‌ای از ۱۴ طبقه به ۱۰ طبقه کاسته می‌شود که این امر گام مهمی برای تولیدکنندگان و بازرگانان است و ما پیشنهاد خود را در این راستا به هیات وزیران ارائه کرده ایم.

وی همچنین در مورد واردات خودرو گفت: واردات خودرو به هیچ وجه انحصاری نیست و هرکسی که بخواهد می‌تواند در صورت ارائه خدمات پس از فروش خودرو وارد کند. در حال حاضر حدود ۳۵ شرکت مجاز به واردات خودرو هستند و واردکنندگان دیگر هم می‌توانند خودرو وارد کنند و نباید نگران خرید و فروش ثبت و سفارش باشند و نباید اقدام به این کار کنند.

در ادامه وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص تسهیل در روادید تجار و بازرگانان به کشورهای همسایه افزود: به طور جد در صدور روادید و رفت و آمد تجار و بازرگانان مصمم هستیم و به جرات می‌توانم بگویم با دو کشور عراق و افغانستان در این خصوص کمترین مشکل را داریم و سفارتخانه‌ها به راحتی روادید را صادر می‌کنند و نه تنها برای این دو کشور بلکه برای سایر کشورها نیز به دنبال سهولت در صدور روادید هستیم که در این میان مساعدت وزارت امور خارجه را نیز می‌طلبد.

وی در خاتمه با اشاره به حجم تجارت خارجی در سال آینده گفت: امیدواریم براساس برنامه‌ها آهنگ رشد ۲۴درصدی تجارت خارجی را در سال آینده تجربه کنیم. البته امسال نیز حجم صادرات با ۴۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و حجم واردات با ۴۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به هم نزدیک شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز