معاون وزیر راه و شهرسازی:
جابجایی مسافر حومهای برای رجا صرفه اقتصادی ندارد/ اعتقادی به اختصاص ارز دولتی به راهآهن ندارم

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اعتقادی به اختصاص ارز دولتی به راهآهن ندارم گفت: درصدد راهاندازی شورای رقابت در راهآهن هستیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سعید محمدزاده در مراسم روز حمل و نقل که در شرکت راهآهن برگزار شد با بیان اینکه طبق فرمایش رهبری بودجه سال 98 باید به سمت بهرهوری پیش برود اظهار داشت: حمل و نقل دومین مصرفکننده انرژی در کشور است و میتوان با فعالسازی حمل و نقل ریلی در هدفمند کردن یارانهها گام برداشت.
وی افزود: 93 درصد انرژی در بخشهای حمل و نقل در بخش جادهای مصرف میشود. این در حالی است که حمل و نقل ریلی ظرفیت بسیار زیادی برای جذب بار و مسافر دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سهم ریل از جابجایی بار چیزی حدود 13 تن کیلومتر در سال است گفت: این رقم را باید به 27 درصد برسانیم و با انتقال بخشی از بار به ریل میتوان در مصرف سوخت صرفهجویی کرد.
وی با اشاره به آمارهایی که معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی درباره میزان تلفات تصادفات جادهای اعلام کرد گفت: طبق گفته آقای آدمنژاد 12 درصد کشتههای سوانح جادهای توسط ناوگان باری رخ میدهد که بار آنها ریلپسند است و میتوان از طریق حمل و نقل ریلی جابجا شود.
وی با اشاره به راهاندازی سیستم رگولاتوری در راهآهن گفت: در حال راهاندازی نهاد تنظیم مقررات در راهآهن هستیم.
مدیرعامل شرکت راهآهن با تاکید بر اینکه در طول سالهای گذشته به بخش خصوصی صنعت ریلی ظلم شده است گفت: پیش از افزایش نرخ ارز شرکتهای حمل و نقل ریلی درخواست افزایش 40 درصدی قیمت بلیت را داشتند که آن را در راهآهن به 10 درصد رساندیم اما حتی برخی از نهادها فشار آوردند که این 10 درصد هم لغو شود.
وی با تاکید بر اینکه اعتقادی به اختصاص ارز 4200 تومانی و ارز یارانهای به راهآهن ندارم اظهار داشت: هرچند معتقد نیستم ارز دولتی به راهآهن اختصاص پیدا کند اما رقابت هم باید عادلانه باشد و باید برای توسعه این بخش هزینههای آن را بپردازیم که معتقدم مدل خرید خدمت را میتوان برای حمل و نقل ریلی اجرا کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه صد میلیارد نفر سفر جابجایی حومهای انجام میشود گفت: 40 درصد این جابجاییها در کوریدورهای ریلی است اما سهم ریل از جابجایی مسافر حومهای تنها 5 درصد است.
وی با تاکید بر اینکه قیمت یارانهای جابجایی مسافر حومه ای برای رجا صرفه اقتصادی ندارد گفت: باید این حوزه را برای سرمایهگذاری برای بخش خصوصی جذاب کنیم.
وی با تاکید بر اینکه راهآهن ریسک سرمیهگذاری در این حوزه را میپذیرد اظهار داشت: سال گذشته نسبت به انتشار اوراق صکوک اجاره اقدام کردیم به این معنا که بخشی از ریسک سرمایهگذاری در این حوزه را برطرف کنیم.
وی با اشاره به افزایش سهم ریل از جابجایی بار اظهار داشت: از سال 92 تا 96، 22 و نیم میلیارد تن بار از شبکه راهآهن جابجا شد که توانستیم این رقم را به سی و نیم میلیارد تن کیلومتر برسانیم و معتقدم رشد صددرصدی این رقم تا سال آینده یک رویا نیست و میتواند محقق شود.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه مسافر در بخش ریلی شرایط بسیار نامناسب است گفت: اگر اقدامات برای رفع مشکلات صورت نپذیرد اتفاقات نگرانکنندهای در این بخش خواهد افتاد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: درصدد راه اندازی شورای رقابت در راه آهن هستیم.
محمدزاده همچنین اظهار داشت: عدهای از وضعیت وزارت راه و شهرسازی پس از استعفای وزیر پرسیدند و بنده به آنها میگویم «آخوند رفته و اسلام آمده است».