خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد:

تعادل به بازار ارز باز می‌گردد/ روز گذشته ۶۰ میلیون یورو ارز به نیما آمد

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۸۳۷

وزیر اقتصاد با بیان اینکه تعادل به بازار ارز باز می‌گردد،گفت: دیروز بازار نیما ۶۰ میلیون یورو عرضه داشت که این نسبت به برنامه خیلی خوب است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، وزیر اقتصاد و دارایی در نشست ماهانه اتاق بازرگانی ایران گفت: یکی از برنامه‌های جدی من گسترش تعامل با بخش خصوصی است هر موقع به اتاق‌ها دعوت شدم اگر مشکلی نداشتم، سعی کردم حضور پیدا کنم، در سفرهای استانی نیز حداقل یک جلسه با بخش خصوصی خواهم داشت.

وی ادامه داد:بخش خصوصی در شرایط نورمال پارتنر واقعی دولت است و در شرایط تحریم فروارد دولت است، بخش خصوصی با توانمندی‌هایی که دارد می‌تواند از این بحران‌ها عبور کند و به دولت کمک کند و این تعارف نیست بلکه واقعیتی از اقتصاد کشور است. از زمانی که پست اجرایی گرفتم قائل به این نگاه هستم و خدا رو شکر می کنم که فایده آن را دیده‌ام و درست‌ترین نگاهی است که برای اداره کشور پیدا کرده‌ام.

دژپسند تصریح کرد: در یک برنامه تلویزیونی آقای عسگر اولادی گفتند من حرفهایی دارم که باید به وزیر اقتصاد بزنم، دفتر من با ایشان تماس گرفت و دعوت کردم البته هدف داشتم، چون معتقد بودم اتاق چین در خصوص ارتباط اقتصادی با چین می‌تواند به ما کمک کند. جلسه خوبی بود و فرصت‌هایی خوبی ایجاد شد و امیدوارم وضعیت ایران و چین بهتر از گذشته شود.

وی افزود: امیدوارم در این دوره که خدمت شما هستم روابط ما عمق پیدا کند. هییت رئیسه لطف داشتند و می‌خواستند به من تبریک بگویند اما من خودم آمدم و در همان جلسه اعلام کردم برای لوایحی که در دست تنظیم داریم می‌خواهیم اتاق به ما کمک کند.

وی با اشاره به شاخص‌ها و رتبه‌بندی‌های جهانی کشور گفت: شاخص امنیت سرمایه در کشور کافی است اما احساس آن وجود ندارد، ما برای حل این مسئله در حال تنظیم  لایحه‌ای هستیم و خواستیم که اتاق هم نظرات خودش را به ما ارائه دهد.

وی در خصوص وضعیت ارزی کشور گفت: ابتدای سال دولت بسته‌ای در مورد ارز اعلام کرد، این بسته را مثل دیکته‌ نوشته شده، می‌توان به آن ایراد وارد کرد. در هئیت ۵ نفره در وزارت اقتصاد قرار شد نظرات بخش خصوصی را بگیریم و  برخی از دوستان گفتند این حرکت نوعی عقب نشینی است در حالی که من مخالف بودم و گفتم این تعامل است، امروز آثار این تفاهم را در بازار می‌بینیم و دیروز بازار نیما ۶۰ میلیون یورو عرضه داشت که این نسبت به برنامه خیلی خوب است.

وی افزود: بانک مرکزی هم سیاست‌هایی در عرضه ارز ایجاد کرده و خوشبختانه تعادل به بازار باز می‌گردد، من نسبت به نرخ ارز کم حرف می‌زنم اما این را تاکید دارم که ثبات بازار ارز مهم است به ویژه اینکه صادرات ما واردات پایه است. ما می‌توانیم همینطور حرکت کنیم تا به ثبات در بازار ارز و در نتیجه اقتصاد برسیم‌، باید به سمتی برویم آنچه که می‌خواهد اتخاذ شود روی آن کار شود و قوام لازم را داشته باشد و آن چیزی که مصوب شد به آن عمل کنیم.

دژ پسند تصریح کرد: بخش خصوصی باید بداند که در چه ریلی می‌خواهد حرکت کند، اگر پر نوسان باشد نمی‌توان حرکت کرد این در تعامل قوی و دو سویه ایجاد شود. ضمن احترام به رسانه‌ها که معتقدم می‌توانند جلوی فساد را بگیرند، اما نیازی ندارد صحبت خود را از این طریق منتقل کنیم ما که ابزارهای لازم را داریم راه‌های زیادی داریم و می‌توانیم تندترین حرف‌ها را به هم بزنیم. باید به این سمت برویم از طریق شورای گفتگو و حتی ایجاد کمیسیون‌های بیشتر. اگر یک چیزی شما بگویید یک چیزی دولت، هیچ نفعی ندارد و فایده در گفتگو و تعامل سازنده است. البته قرار نیست همه از این بحث‌ها استفاده کنند. برد-برد همان تعامل است و تا زمانی که در مناصب دولتی هستم این رویکرد را اجرا خواهم کرد. دولت و بخش خصوصی هر دو به دنبال اعتلای ایران اسلامی است.

وی تصریح کرد: در ابتدای صدارتم سفر استانی به مشهد داشتم و یک جلسه با بخش خصوصی داشتم ، حس من از این جلسه این بود که  این نقطه نظرات چقدر می‌تواند در آینده به ما کمک کند. من در برنامه‌های استفاده از مزیت استان‌ها و ظرفیت آنها و تفویض اختیار تاکید کردم نمی‌توان در تهران نشست و سرمایه‌گذار خارجی برای سایر استان‌ها پیدا کرد. فعالان استان به جذابیت‌های آن منطقه اشنا هستند و با دیگر کشورها لینک هستند چقدر خوب است که خود شما این سرمایه‌گذار را جذب و با یکدیگر جوینت شوید.

وی ادامه داد: فضای کسب و کار بهبود خوبی داشت اما دوباره داریم به عقب می‌گردیم که البته عوامل آن دست دولت نبوده است.

وی در خصوص اتخاذ برخی از تصمیمات بدون نظر خواهی از بخش خصوصی گفت: وزیر به سبب مسئولیت‌های زیادی که دارد به نتیجه می‌رسد باید این بخشنامه را صادر کند چون وسط میدان است. ما گزارشی برای روسای سه قوه مطرح می‌کنیم که به مصوبات ما توجه داشته باشند. مثلا در این جلسه بحث مالیات خیلی مورد اشاره قرار گرفت، ما نمی‌توانیم بدون توجه به رشد اقتصادی و تداوم اقتصادی راجع به نرخ مالیاتی بحث کنیم. نسبت GDP در ایران خیلی پایین است سالهاست هدفگذاری می‌کنند به ۱۰ درصد برسد اما نمی‌شود، از طرف دیگر آقایانی که می‌خواهند ما را وادار به افزایش مالیات بکنند می‌گویند ۵.۴ است.

وی ادامه داد: قرار نیست به مودیان خوش حساب فشاری وارد شود، ما معافیت مالیاتی را یک جا الزام قانونی دارد را قبول می کنیم؛ اما فرار مالیاتی و اجتناب مالیاتی قابل قبول نیست. اینجا هم خواهش دارم که منت بگذارید به ما در شناسایی راههای فرار و اجتناب مالیاتی کمک کنید. شما که در دل کار هستید، خیلی راحت می توانید کار را پیش برید. ما بیکار ننشسته ایم، ما به دنبال الکترونیکی کردن نظام مالیاتی و استقرار نظام جامع مالیاتی به معنای کامل هستیم.ما به دنبال سازمان دادن ممیزی و صندوق مکانیزه هستیم.

وی افزود:همه شما فعالان شناسنامه دار هستید اما کسانی که شناسنامه ندارند و درآمدهای نجومی از فعالیت مخرب اقتصادی کسب می‌کنند اگر ما آنها را گیر بیاندازیم دیگر نیازی به فشار آوردن به شما نیست. ما حتی برای گذاشتن میزان جریمه از شما نظر می‌خواهیم، شما می‌گویید در دوران رکود نرخ مالیات نباید افزایش پیدا کند ما هم تا جایی که بشود جلوی این افزایش را خواهیم گرفت.

دژ پسند خاطرنشان کرد: نباید اجازه بدهیم تورم داشته باشیم چون اثر منفی بر تولید و توسعه کشور دارد، اگر هدف افزایش تولید و رشد سرمایه گذاری است باید به گونه‌ای باشد که تورم‌زا نباشد.

وی در مورد کوچک سازی دولت گفت: نکته دیگر بحث کوچک کردن دولت است که بخش خصوصی می‌تواند کمک کند من از لفظ خصوصی سازی استفاده نمی‌کنم، این واگذاری‌ها تبدیل شد به چالش و در برخی از واگذاری‌ها با مقاومت روبرو شدیم و کار در دقیه ۹۰ کنسل شد علاوه بر شرکت‌های دولتی اموال بانک‌ها نیز هست ما می‌خواهیم این کار را انجام دهیم بدون ایجاد تبعات فرهنگی و اجتماعی بخش خصوصی روش این نقل و انتقال را به ما بگوید. در هفت تپه هیچ کدام ربطی به واگذاری ندارد اما همه چیز را گردن واگذاری انداخته‌اند

وی ادامه داد: یکی از مشکلات امروز ما رسوب کالا در گمرک است در جلسه معارفه ریس گمرک گفتم ما برای واردات مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای فرش قرمز پهن می‌کنیم اما باید چشم عقاب داشته باشیم و جلوی قاچاق و سوءاستفاده‌گرها را بگیریم.

دژپسند گفت: من از شما کمک می‌خواهم خصوصا برای بخش اول آن، خودتان را معطل مصوبات آینده دولت نکنید اگر مشکل ثبت سفارش یا بانک مرکزی دارید بروید آن را حل کنید اگر تمام اینها حل شد آن موقع می‌توان قصور را گردن گمرک انداخت ما نمی‌خواهیم دقت را فدای سرعت کنیم.

وی ادامه داد: نباید همدیگر رو تخریب کنید. نباید حس کنیم دولت و بخش خصوصی جدا از هم هستند. در خصوص ماده ۲۰ هم درخواست تمدید کردیم و درخواست آن را به کمیسیون اقتصاد دادیم که امیدواریم آخرین تمدید ما باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز