خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به ایلنا مطرح شد:

هیچ گزارشی مبنی بر قاچاق خاک نداشته‌ایم / 18.5 میلیون هکتار از اراضی خاک در چرخه تولید قرار دارد

asdasd
کد خبر : ۶۹۹۶۳۶

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: با وجود اینکه رئیس جمهور هم در مساله قاچاق خاک تاکید داشتند اما در چهار سالی که این معاونت را در اختیار داشته‌ام تاکنون حتی یک مورد هم گزارشی مبنی بر قاچاق خاک از کشور نداشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی مراد اکبری معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه همایش روز جهانی خاک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز روز جهانی خاک است و در تمامی دنیا به لحاظ اهمیت بستر تولید این روز را جشن می‌گیریم و در حال حاضر در سازمان فائو هم این جشن برگزار شده است.

وی افزود: خاک نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورها مورد بی‌مهری قرار گرفته اما از آنجا که مخزن تولید است واز آب اهمیت بیشتری دارد در چند سال گذشته اقداماتی را در داخل با همکاری‌های بین‌المللی انجام داده‌ایم.

اکبری تاکید کرد: 18.5 میلیون هکتار از اراضی خاک در چرخه تولید قرار دارد که باید به درستی این منابع پایش و با جدیت کامل پیگیری شود. با توجه به اینکه رد پای خاک در برنامه ششم توسعه بوده مجلس هم دولت را موظف کرده سالانه 500 هزار هکتار به بحث توان حاصلخیزی اختصاص دهد اما تاکنون بودجه‌ای در نظر گرفته نشده و ما انتظار داریم مورد توجه قرار گیرد و سازمان برنامه و بودجه این تسهیلات را به منابع آب و خاک اختصاص دهند.

اکبری در رابطه با مواد آلی خاک‌های کشور تشریح کرد: 60 درصد از خاک‌های کشور کمتر از نیم درصد مواد آلی دارند و باید بر روی این موضوع کار شود و توان فیزیکی و شیمیایی خاک‌ها را بالا ببریم.

وی با اشاره به عملیات آب‌شویی اذعان داشت: در پروژه روش‌های نوین آبیاری عملیات آب‌شویی را داریم که در جاهایی که شوری آب بالاست سطح شوری آب و املاح خاک را کاهش می‌دهیم.

اکبری گفت: در سال‌های گذشته مطالعات امکان‌سنجی را در کشور انجام دادیم بیش از شش میلیون هکتار اراضی آبی مستعد در سامانه‌های نوین آبیاری هستند که برنامه‌ریزی برای آنها انجام شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با چاه‌های غیرمجاز عنوان کرد: در رابطه با چاه‌های غیرمجاز وزارت نیرو باید پاسخگو باشد ما با رویکرد این وزارتخانه موافق هستیم و از آن حمایت می‌کنیم معتقدیم که وزارت نیرو به تنهایی نمی‌تواند از پس این کار بربیاید و باید توسط تمام قوا حمایت شود.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این نکته که توسعه اراضی در باغات شیب‌دار می‌تواند از فرسایش خاک جلوگیری کند خاطرنشان کرد: فرسایش خاک در ایران از متوسط جهانی بسیار بالاتر است و همین موضوع موجب شده بارش‌های شدید و رگباری تبدیل به سیلاب شود که باید به آن بیشتر پرداخته و بررسی شود.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اقدامات انجام شده برای جلوگیری از قاچاق خاک گفت: با وجود اینکه رئیس جمهور هم در مساله قاچاق خاک تاکید داشتند اما در چهار سالی که این معاونت را در اختیار داشته‌ام تاکنون حتی یک مورد هم گزارشی مبنی بر قاچاق خاک از کشور نداشته‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز