خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

سونامی تصادفات جاده‌ای و مصرف سوخت در راه است/ صرفه‌جویی 750 میلیون دلاری در مصرف سوخت با انتقال 30 میلیارد تن کیلومتر بار به ریل/ سهم راه‌آهن در سفرهای حومه‌ای زیر 5 درصد است

asdasd
کد خبر : ۶۹۸۱۸۹

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با افزایش حمل بار از طریق جاده، دو سونامی افزایش تصادفات جاده‌ای و افزایش مصرف سوخت در راه است، گفت: اگر 30 میلیارد تن کیلومتر بار از جاده به ریل منتقل شود در مصرف سوخت 750 میلیون دلار صرفه‌جویی می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سعید محمدزاده در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی در حوزه حمل و نقل با بیان اینکه در تمام قوانین و برنامه‌های توسعه‌ای اولویت با حمل و نقل ریلی است، اظهار داشت: اهداف و استراتژی‌هایی که در 30 سال گذشته اندیشیده شده بر این مبنا بوده که اولویت با سرمایه‌گذاری بر روی حمل و نقل ریلی باشد.

وی با بیان اینکه آیا این برنامه‌ها و قوانین توانسته به نتیجه برسد و نقش خود را در کشور ایفا کند، اظهار داشت: وقتی سیاست‌های کلی نظام را ارزیابی می‌کنیم می‌بینیم که در تمام برنامه‌های سوم، چهارم، پنجم و ششم توسعه اولویت در بین مدهای حمل و نقل با حمل و نقل ریلی بوده است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه در اهداف و استراتژی‌ها باید سهم جابجایی کالا از ریل به 30 درصد برسد، گفت: به ازای جابجایی هر تن کیلومتر حمل بار از جاده به ریل حدود 35 سی‌سی در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود. حال اینکه همین الان امکان انتقال 30 میلیارد تن کیلومتر بار از جاده به ریل وجود دارد.

وی افزود: اگر بخواهیم 35 سی‌سی میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت را در قیمت آن که حدود 70 سنت است را در این عدد ضرب کنیم چیزی حدود 750 میلیون دلار صرفه‌جویی در قیمت سوخت به دست می‌آید که قطعاً این رقم می‌تواند در اقتصاد کشور موثر باشد.

محمدزاده با اشاره به آلودگی هوای تهران و امکان کاهش این میزان آلودگی گفت: در حال حاضر 100 میلیارد نفر سفر حومه‌ای وجود دارد که 40میلیارد نفر سفر آن در کریدورهایی که ریل وجود دارد قابل انجام است حال اینکه سهم ریل از سفرهای حومه‌ای متاسفانه زیر 5 درصد است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: 30 درصد ورود و خروج خودروها به تهران متعلق به آمار خودروهای حومه‌ای هستند که اگر موفق شویم این میزان را به ریل منتقل کنیم سهم قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به کاهش تصادفات جاده‌ای با توسعه شبکه ریلی گفت: در 10 سال گذشته 2هزار کیلومتر ریل به شبکه راه‌آهن کشور اضافه شده است که روند افزایش شبکه ریلی می‌تواند در کاهش تصادفات بسیار موثر باشد.

محمدزاده گفت: در گزارش‌هایی که برای سهم بار در این میزان خطوط ریلی اضافه شده آمده می‌بینیم که حداقل آمار جابجایی 12 میلیون تن بار است حال اگر برای این فاصله 700 کیلومتری را در نظر بگیریم و آن را در دو و نیم سی‌سی ضرب کنیم سالانه چیزی حدود 200 میلیارد دلار در میزان سوخت صرفه‌جویی شده اما باید ببینیم در این مدت این دو هزار کیلومتر ریل اضافه شده به شبکه راه‌آهن باردار نشده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قیمت جابجایی بار در شبکه ریلی نسبت به جاده‌ای گفت: متوسط قیمت جابجایی هر تن کیلومتر بر روی جاده 140 تومان و بر روی ریل 80 تومان است بنابراین در بخش قیمت هم ریل جذابیت بیشتری دارد. باید دید چرا با این وجود  بار بر روی ریل منتقل نمی‌شود.

محمدزاده تاکید کرد: اگر موفق شویم فقط 30 میلیون تن کیلومتر بار را بر روی ریل منتقل کنیم صرفه‌جویی 750 میلیارد دلاری در مصرف سوخت خواهیم داشت و ماده 12 قانون رفع موانع تولید مشخص کرده است که این میزان صرفه‌جویی به سرمایه‌گذاران برمی گردد.

محمدزاده با بیان اینکه انتقال 30 میلیارد تن کیلومتر بار از روی جاده به ریل شدنی است و می‌توان این رقم را حتی به 130 میلیارد تن کیلومتر هم رساند گفت: متاسفانه سهم حمل و نقل ریلی در جابجایی بار آن هم بار بارنامه‌ای کمتر از 13 درصد است که طبق برنامه‌ها این عدد باید بیشتر می‌شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش تولید فولاد در بخش ایمیدرو و امکان جابجایی آن  از طریق شبکه ریلی اظهار داشت: ایمیدرو طرح سرمایه‌گذاری 35 میلیارد دلاری برای توسعه فولاد دارد که این منجر به افزایش تولید فولاد خواهد شد. در سال 95، 60 میلیون تن فولاد تولید شد که 20 میلیون تن آن از طریق ریل و 40 میلیون تن از طریق جاده جابجا شد که از رقم 40 میلیون تن 20 میلیون تن آن موازی با ریل بوده و می‌توانست از طریق شبکه راه‌آهن جابجا شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه سرمایه‌گذاری 35 میلیارد دلاری در توسعه فولاد به معنای آن است که در 10 سال آینده میزان حمل فولاد از 60 میلیون تن به 210 میلیون تن می رسد گفت: این افزایش تولید به معنای این است که میزان جابجایی فولاد از طریق جاده از 40 میلیون تن به 140 میلیون تن می‌رسد و این میزان جابجایی از طریق جاده به معنای تردد قطاری از کامیون‌ها در جاده است که میزان تصادفات جاده‌ای را افزایش خواهد داد.

وی با بیان اینکه در این صورت در آینده با 2 سونامی مواجه خواهیم شد گفت: اولین سونامی مربوط می‌شود به افزایش تصادفات جاده‌ای و سونامی دیگر مربوط می‌شود به افزایش مصرف سوخت در کشور.

محمدزاده با اشاره به به‌صرفه بودن قیمت جابجایی کالا از طریق راه‌آهن اظهار داشت: با دلار 3700 تومان جابجایی هر تن کیلومتر بار از طریق ریل از ایران هشت دهم سنت است که در مقابل چین، آمریکا و اروپا رقابت پذیری بسیار بالایی دارد اما به رقم ارزان بودن جابجایی بار از ریل ایران هنوز امکان جذب بارهای بین‌المللی فراهم نیامده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سال 88 تا 92 تناژ بار در نوسان 32 تا 34 میلیارد تن بوده است که این رقم در سال 84، 19.5 میلیارد تن بوده که در سال 92 به 22.5 میلیارد تن رسیده است. طبق آمار شاهد آن هستیم که در دهه 80 که ظاهراً دوران اوج خصوصی‌سازی‌ها بوده سهم ریل در جابجایی بار کمتر از 10 درصد بود و توانستیم از سال 92 تا 96 این رقم را تا 47 میلیارد تن کیلومتر افزایش دهیم. تفاوت این دو روند چیزی حدود 18 تا 20 میلیارد تن بوده یعنی در این مدت در دولت یازدهم توانستیم حداقل 450 میلیارد دلار صرفه‌جویی در مصرف سوخت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این افزایش 50 درصدی جابجایی بار از طریق ریل تنها با استفاده از پتانسیل‌ها و ابزارهای قانونی انجام شد.

محمدزاده با اشاره به تاکیدات انجام شده در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری درباره اتصال ریل به مراکز بار گفت: تمام قوانین و مقررات به توسعه شبکه ریلی اشاره دارد و اینکه این مدت از حمل و نقل در اولویت سرمایه‌گذاری قرار بگیرد اما آیا گزارش‌های امروز از وضعیت شبکه ریلی و سهم بار در آن زیبنده جمهوری اسلامی ایران است؟

وی ادامه داد: مجموع صادرات و واردات بار از شبکه ریلی ایران و ترانزیت از این مسیر 133 میلیون تن بوده که سهم ریل از آن به طور کلی برای 15 میلیون تن بوده است. محمدزاده با تاکید بر اینکه برای مشتری مداری باید ضمن کاهش زمان سیر رقابت پایدار بین حمل و نقل ریلی و سایر شقوق حمل و نقل ایجاد کنیم اظهار داشت: اتصال شبکه ریلی به بنادر، مراکز بار و توسعه بنادر خشک باید در راستای افزایش پایدار بهره‌وری باشند.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری 34 میلیارد یورویی در شبکه ریلی در افق سرمایه‌گذاری بلندمدت گفت: پروژه‌های زیرساختی، دوخطه‌سازی، برقی سازی، نوسازی، تراک‌بندی همه در راستای توسعه شبکه ریلی هستند و نیاز به سرمایه گذاری دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تاکنون 1200 کیلومتر خط دوم ریلی تحویل داده شده است و هزار کیلومتر دیگر قبل از هفته دوم سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

 معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: نوسازی محور جنوب را در شرایطی انجام دادیم که بیش از 60 سال بود که محورهای ریلی این مسیر بازسازی و نوسازی نشده بودند و تمام این اقدامات در طول دولت یازدهم و دوازدهم انجام شد.

محمدزاده با اشاره به نیاز 55 هزار واگن برای افزایش حمل 133 میلیارد تن کیلومتر بار از شبکه ریلی گفت: برای محقق کردن این میزان سرمایه‌گذاری باید کاهش ریسک‌پذیری را در دستور کار قرار بدهیم و با اقداماتی از جمله تضمین خرید خدمت، تضمین خرید تسهیلات ریالی و ارزی به دنبال کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بخش ریلی هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز