خبرگزاری کار ایران

ثبت جهانی نظام تولید انگور ملایر به عنوان میراث مهم کشاورزی جهان در فائو

asdasd
کد خبر : ۶۹۷۸۲۱

پیرو توافقات وزیر جهاد کشاورزی و گرادسیانر واسیلوا مدیرکل فائو در خصوص گسترش شناسایی جهانی پیشینه تاریخی و تنوع زیستی کشاورزی در کشورمان، و تکمیل پرونده‌های مربوطه، نظام تولید انگور در ملایر به عنوان پنجاه و سومین میراث مهم کشاورزی جهان به ثبت رسید.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، بنابر اعلام فائو، این دست‌آورد مهم با پذیرش مدارک، مستندات و دفاعیه‌های ارائه شده در اجلاس گروه مشاوران علمی دبیرخانه میراث‌های مهم کشاورزی جهانی (GIAHS) از تاریخ هفتم الی دهم آذرماه جاری در مقر سازمان فائو در شهر رم حاصل آمد. این ثبت با پایلوت دره جوزان شهرستان ملایر صورت گرفت.

وزارت جهاد کشاورزی این ثبت جهانی را به تمامی کشاورزان، مردم شهرستان ملایر و جامعه کشاورزی کشور تبریک گفته و آن را نشانه‌ای از پیوند عمیق مردم منطقه با اصول بهره برداری پایدار از منابع آب و خاک در گذر تاریخ می‌داند.

لازم به ذکر است، ثبت میراث‌های کشاورزی مهم جهانی (GIAHS) ابتکار عمل سازمان فائو است که از سال ۲۰۰۲ آغاز گردیده است.

هدف از این ابتکار عمل، شناسایی، معرفی و حفاظت از میراث کشاورزی جهانی است.

هر پرونده که درخواست ثبت در این نظام را دارد باید واجد شرایط ۵ معیار نقش آن در امنیت غذایی و معیشت خانوارهای روستایی، تنوع زیستی کشاورزی، دانش محلی و بومی و سنتی، فرهنگ و نظام‌های ارزشی و سازمان‌های اجتماعی‌، و چشم اندازهای طبیعی و گردشگری کشاورزی باشد و همچنین کشور درخواست کننده باید یک برنامه عمل جامع برای حفاظت و صیانت و توسعه آن به فائو را ارائه دهد.

از میان هزاران درخواست واصله از کشورهای مختلف، پیش از این فقط پنجاه و دو درخواست در کل جهان موفق به عبور از فرآیند سخت گیرانه نظام ثبت فائو گردیده بودند، که از کشورمان نظام کشاورزی مبتنی بر قنات کاشان در سال ۱۳۹۳ به عنوان اولین میراث جهانی از کشورمان نیز در میان این فهرست قرار دارد.

جمهوری اسلامی ایران به لحاظ برخورداری از تاریخ و تمدن ریشه‌ای در بخش کشاورزی و تنوع زیستی منحصر به فرد، ظرفیت‌های مهمی از بعد میراث جهانی کشاورزی دارد، که در تفاهمات وزیر جهاد‌کشاورزی با مدیر کل فائو به این ابعاد توجه شده است و پس از ثبت کشاورزی مبتنی برقنات در سال ۱۳۹۳ و نیز انگور ملایر در روز گذشته، چند پرونده دیگر نیز توسط وزارت جهاد کشاورزی تکمیل و به‌دبیرخانه میراث جهانی کشاورزی تسلیم شده است.

انتظار می رود در آینده نزدیک چند پرونده دیگر نیز با موفقیت به سرانجام برسد، که متعاقبا به اطلاع ملت شریف ایران و جامعه کشاورزی خواهد رسید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز