خبرگزاری کار ایران

نماینده ولی فقیه:

ورود مواد غذایی به بازار بدون امضای ناظر شرعی امکان‌پذیر نیست/ سهم ایران در تجارت غذای حلال فقط یک درصد است

asdasd
کد خبر : ۶۹۵۸۹۶

نماینده ولی فقیه گفت: سهم ایران متاسفانه در این جریان عظیم حلال حدود یک درصد است که بسیار ناچیز است مدیران و مسئولان کشوری برای این موضوع تلاش نکرده‌اند و باید به آن بیشتر پرداخته شود باید بر روی آن تبلیغ شود و تجار و تولیدکنندگان را در جریان این روند قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، تقوی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری نشان حلال مواد غذایی اظهار کرد: با جریانی که در جامعه جهانی ایجاد شده اقبالی در جوامع دیده می‌شود که مردم به سمت غذای حلال گرایش پیدا کرده‌اند منظور از غذای حلال، کالاها و فرآورده‌هایی است که طبق ضوابط اسلامی در نمایشگاه‌ها و بازارهای مختلف عرضه می‌شود.

وی افزود: هر کالایی که بر اساس ضوابط و قوانین شرع اسلام تهیه شده و مهر حلال بر روی آن درج می‌شود به عنوان کالای حلال مطرح است و این امر باعث شده غیرمسلمانان هم به این گونه کالاها رغبت نشان دهند و کیفیت و سلامت آ‌ن بالاتر برود. ما در ارتباط با پایده کردن قوانین دینی اگر همین روند مساله حلال را پیش بگیریم در صحنه‌های دیگر هم موفق خواهیم شد.

تقوی در ادامه با اشاره به این موضوع که حلال بودن یک کالا جریان اسلامی آن را تبلیغ می‌کند تصریح کرد: علاوه بر کیفیت و سلامت موضوع حلال بودن یک جریان اسلامی است و در ذهن هر خریدار مسائل اسلام هم منعکس می‌شود و نوعی تبلیغ غیرمستقیم و عملی اسلام است. بسیاری از کشورها این موضوع را تقویت و دنبال می‌کنند.

وی در رابطه با گردش مالی غذای حلال در دنیا اذعان داشت: کل گردش مالی غذای حلال حدود چهار هزار میلیارد دلار است که آن را تبدیل به یک موضوع اقتصادی کرده است اما ما هنوز در آغاز راه هستیم که اگر تلاش کنیم و کالای باکیفیت در نمایشگاه‌های بین المللی و خارج از کشور تولید و عرضه کنیم می‌توانیم در این گردش مالی سهم بالاتری داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه افزود: کشور ما متاسفانه در این امر بسیار عقب است و کشورهایی که در مسائل اسلامی به اندازه ما ادعا ندارند پرچمدار غذای حلال در دنیا هستند ما هم باید بتوانیم خود را به این حد برسانیم جریان حلال امروز از مسائل اقتصادی فراتر رفته است و باید به آن توجه کرد.

تقوی در ادامه خاطرنشان کرد: سهم ایران متاسفانه در این جریان عظیم حلال حدود یک درصد است که بسیار ناچیز است مدیران و مسئولان کشوری برای این موضوع تلاش نکرده‌اند و باید به آن بیشتر پرداخته شود باید بر روی آن تبلیغ شود و تجار و تولیدکنندگان را در جریان این روند قرار دهیم.

نماینده ولی فقیه در رابطه با اهمیت تغذیه جامعه تصریح کرد: تغذیه سالم و کافی نشان یک جامعه پیشرفته است اگر جامعه مسائل تغذیه‌ای آن سالم و باکیفیت و به اندازه نیاز مردم باشد رشد و تکامل خواهد رفت. تغذیه گاهی جنبه سیاسی پیدا می‌کند جامعه‌ای که در مواد غذایی وابسته باشد از ابرقدرت‌ها ضربه خواهد خورد و باعث هرج و مرج در کشور می‌شود.

وی در خصوص محصولات استراتژیک کشور گفت: در محصولات استراتژیک مانند گندم  کشور حاضر است رقم‌های بالایی را هزینه کند اما به خارج وابسته نباشد. برخی اقلام استراتژیک هستند و از ارکان تغذیه‌ای محسوب می‌شوند لذا کشور باید در این زمینه متکی به خود باشد. وزارت جهاد کشاورزی در این چند سال در زمینه گندم به خودکفایی رسیده و مازاد مصرف هم داریم. تنها وزارتخانه‌ای که مواد غذایی جامعه را تامین می‌کند وزارت جهاد کشاورزی است.

وی افزود: مساله تغذیه و امنیت غذایی بسیار حائز اهمیت است امنیت غذایی به اندازه امنیت ملی برای کشور اهمیت دارد و یکی از ارکان امنیت ملی محسوب می‌شود همچنین نمادی از جریان تمدنی یک ملت است.

تقوی با اشاره به حضور ناظران در کشتارگاه‌ها و بنادر صیادی تشریح کرد: ما طبق قانون در هر کشتارگاه و بندرصیادی ناظر داریم و مواد غذایی بدون نظارت و امضای ناظر شرعی قابل عرضه به بازار نیست لذا ستاد تنظیم بازار و تعزیرات حکومتی هم اجازه عرضه به بازار نمی‌دهند. ما در کشتارگاه‌ها دو ناظر داریم که یکی از آنها دامپزشک است سازمان دامپزشکی 38 هزار نیرو در سراسر کشور دارد که مواد غذایی را از مبدا تا سفره مردم نظارت می‌کنند.

وی افزود: ما در برزیل کشتارگاه‌هایی را در اجاره داریم که یک دامپزشک و یا ناظر شرعی بر سلامت و ذبح دام نظارت دارند. حاکمیت وظیفه حلال بودن تغذیه مردم را بر عهده دارد.

تقوی ادامه داد: کشورهایی که ذبح شرعی ایران را قبول دارند بیشتر کشورهای حاشیه فارس مانند بحرین، کویت و کشورهای عربی هستند ما قصد فعالیت بیشتر در نمایشگاه‌های بین المللی را داریم اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم البته در کنفرانس وحدت اسلامی هم نمایشگاهی در زمینه محصولات حلال داریم.

نماینده ولی فقیه در رابطه با نقش دولت گفت: دولت تجار و اتاق بازرگانی هم باید در این زمینه تلاش کنند متاسفانه در کشور موضوع حلال بودن تغذیه را مانند گوشت قربانی بین دستگاه‌ها تقسیم کرده‌اند زمانی استاندارد خود را متولی می‌دانست و بعداز آن وزارت صنعت این ادعا را داشت البته اتاق بازرگانی هم خود را سهیم می‌داند مالزی در زمینه حلال و حرام محصولات بسیار فعال بوده و برند حلال به تایید این کشور می‌رسد اما ایران هنوز فعال نشده است. موضوع حلال در کشور ما هنوز متولی متمرکز ندارد.

نماینده ولی فقیه در رابطه با دخالت وزارت بهداشت در واردات برخی کالا که برچسب حلال ندارند گفت: در محصولاتی مانند ژلاتین که از استخوان گاو و یا خوک درست می‌شود وزارت بهداشت پس از آزمایش سلامت کالا از گمرک ترخیص می‌کند در حالی که حلال و حرام آن هنوز تایید نشده است و زمانی که ما انتقاد کنیم می‌گویند سلامت محصول به ما مربوط است. این موازی‌کاری‌ها و ناهماهنگی‌ها باعث مشکل در کشور شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز