خبرگزاری کار ایران

سخنگوی صنعت برق در گفت‌وگو با ایلنا:

توسعه صادرات برق ایران بدون توجه به فضای تبلیغاتی و هیجانی/ عراقی‌ها منتظر عربستان نمی‌مانند

asdasd
کد خبر : ۶۹۰۶۰۶

سخنگوی صنعت برق با تاکید بر اینکه شرایط تحریمی مانعی برای صادرات برقی ایران نیست، خاطرنشان کرد: ما به دنبال افزایش صادرات برق هستیم و تحریم تاثیری بر روند برنامه‌های صادراتی ما ندارد، ضمن اینکه عراق هم از تحریم‌های آمریکا معاف شده است.

به گزارش ایلنا، سومریه نیوز، نوشت: «عاصم جهاد» سخنگوی وزارت نفت عراق گفته است که دو کشور عراق و عربستان بر همکاری در زمینه نفت،‌ برق، صنایع پتروشیمی و سرمایه گذاری در بخش گاز و شراکت شرکت‌های سعودی  از جمله دو شرکت آرامکو و سابک و لزوم تسریع در روند اجرای یادداشت‌های تفاهم امضا شده بین طرفین تأکید کردند».

در حالی که برخی گمانه زنی‌ها در زمینه جایگزینی برق عربستان با ایران مطرح شده «برایان هوک» رییس گروه اقدام ایران از تصمیم واشنگتن برای معاف شدن عراق از بعضی تحریم‌های ضد ایرانی خبر داده و گفته عراق می‌تواند به خرید برق از ایران ادامه دهد.

در همین ارتباط محمودرضا حقی‌فام در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، اظهار داشت: در حال حاضر صادرات به عراق ادامه دارد و علاقه‌مند هستیم این روند به خصوص زمانی که ما در داخل کشور مازاد برق داریم،  ادامه یافته و آن را به کشورهای اطراف صادر کنیم.

وی با بیان اینکه افزایش صادرات برق به کشورهای همسایه سیاست اصولی صنعت برق کشور است، افزود:  طبق قراردادهایی که با کشورهای همسایه داریم صادرات در حال انجام است.

سخنگوی صنعت برق در ادامه درباره مذاکره برای برای صدور برق از عربستان به عراق گفت: طبیعی است که کشورها دنبال بازاریابی هستند و اینگونه نیست که بخواهند جایگزین برق ایران شوند، ضمن اینکه شبکه برق اینگونه نیست که امروز تصمیمی بگیرند و فردا صادرات عملیاتی شود، مثلا بگویند 4 ماه مصرف نکنید بعدا ما برق‌تان را تامین می‌کنیم بلکه باید شبکه احداث و زیرساخت‌ها فراهم شود.

وی یادآور شد: صادرات برق به هر کشوری بستگی به شبکه الکتریکی و نزدیکی جغرافیایی دارد، در هر حال سیاست افزایش صادرات را دنبال می‌کنیم، ضمن اینکه مزیت‌های منطقه‌ای ما باعث می‌شود کشورهای همسایه ترجیح دهند که برق را از ما بگیرند.

حقی‌فام با تاکید بر اینکه شرایط تحریمی مانعی برای صادرات برقی ایران نیست، خاطرنشان کرد: ما به دنبال افزایش صادرات برق هستیم و تحریم تاثیری بر روند برنامه‌های صادراتی ما ندارد، ضمن اینکه عراق هم از تحریم‌های آمریکا معاف شده است.

وی بیان کرد: چنانچه کشور ما زیرساخت ها را آماده نگه دارد و برق مازاد را به کشورهای اطراف بفروشد از هر نظر به نفع صنعت برق است.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه نزدیکی جغرافیایی و شبکه آماده ایران را تبدیل به بهترین گزینه برای ارسال برق به عراق کرده است، اظهار داشت: ما از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه عراق ارتباط برقی داریم و بسته به نیاز و قراردادی که داریم  صادرات انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ما بدون توجه به فضای تبلیغاتی و هیجانی کارمان را برای توسعه صادرات انجام می‌دهیم، درباره میزان صادرات به عراق گفت: میزان صادرات متغیر است در برخی مواقع 1300 مگاوات برق منتقل می‌شود ولی بسته به شرایط و نیاز عراقی‌ها این عدد متغیر است.

وی درباره دریافت مطالبات هم بیان کرد: ما علاوه بر افزایش صادرات به دنبال دریافت مطالبات‌مان هم هستیم، طبق قراردادها میزان بدهی مشخص است و سازوکار لازم توسط وزارت نیرو و بانک مرکزی برای وصول مطالبات در حال انجام است.

سخنگوی صنعت برق قیمت برق صادراتی به عراق را مطابق نرم جهانی عنوان کرد و افزود: قیمت برق صادراتی به هر کشوری بسته به زیرساخت‌ها و نزدیکی شبکه متفاوت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز