خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس مسائل سیاسی تشریح کرد؛

حضور حیدر العبادی می‌تواند پیامدهای بسیار مثبت برای منطقه داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۶۳۳

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: حضور حیدر العبادی می‌تواند پیامدهای امیدآفرین برای دوستان منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای و بیم‌آفرین برای بدخواهان نظام قدرتمند می‌تواند داشته باشد.

حجت السلام والمسلمین هادی ابراهیمی در خصوص حضور حیدر العبادی نخست وزیر دولت اسلامی عراق در ایران اظهار داشت: حضور حیدر العبادی نخست وزیر دولت اسلامی عراق در این مقطع حساس می‌تواند پیامدهای بسیار مثبت برای منطقه و دو کشور دوست و برادر ایران و عراق داشته باشد.

به گزارش ایلنا، حجت السلام ابراهیمی افزود: ائتلاف دروغین کشورهایی که مستقیم یا غیرمستقیم در شکل‌گیری داعش دست داشتند، در حال نابودی زیرساخت‌های اساسی سوریه هستند و ترکیه ادعاهایی فرا قانونی برای همکاری با دولت قانونی سوریه برای حمله به تروریست‌های داعش دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: همه اذعان دارند که اگر دو کشور ایران و عراق که از اشتراکات زیاد فرهنگی، دینی و مذهبی و قومی و مرز مشترک برخوردار هستند با هم در تمامی عرصه‌ها همکاری داشته باشند، بسیاری از مشکلات پدید آمده برای کشور عراق بدون نیاز به حضور کشورهای فرا منطقه‌ای حل خواهد شد که این خود زنگ خطری، برای کسانی است که به ادعای اینکه عراق نیاز به کمک دارد در فکر تسلط دوباره بر منابع عظیم نفتی این کشور شیعی هستند.

ابراهیمی تصریح کرد: اگر نگاه به چشم‌انداز عراق با ثبات داشته باشیم در هر عرصه برای تمامی کشورها سودمند است که البته این ثبات می‌تواند بهانه حضور کشورهای خارجی در منطقه را بگیرد.

وی بیان کرد: گفتن این جمله از سوی نخست وزیر عراق که ما برای حجم مبادلات بین دو کشور هیچ حد و مرزی قائل نیستیم، برای کسانی که به فکر تسلط بر بازار پررونق کشور عراق مثل آمریکا، فرانسه و انگلیس دارند، می‌تواند ناامید کننده باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: اکنون مبادلات بین دو کشور حدود ۱۲/۵ میلیارد دلار است که با برنامه‌ریزی دقیق و اشتراکات موجود می‌تواند به بیش از سه برابر در یک سال آینده افزایش پیدا کنند که این قابل دسترسی است.

ابراهیمی بیان کرد: صنعت توریسم مذهبی بین ایران و عراق، صنعت توریسم پزشکی که می‌تواند د‌ر گستره وسیعی پاسخگوی نیازهای درمانی کشور عراق باشد، صنعت صادرات مواد غذایی، صادرات صنایع دفاعی و صنعت برق و غیره پیامدهای استراتژیک حضور ایران در عراق است که می‌توان آن را با حضور حیدر العبادی نخست وزیر دولت اسلامی عراق در ایران سودمند دانست.

وی گفت: حضور ایران در کشور عراق می‌تواند زمینه تأمین منافع کشورهایی را که با این کشور مرز مشترک دارند و با هم تعهدات بسیاری دارند، مثل بعضی از کشورهای محور مقاومت را فراهم سازد و تقویت هلال شیعی که عربستان و کشورهای به ظاهر اسلامی ترس از تقویت آنها دارند با حضور پررنگ در این کشور می‌تواند بسیار راحت‌تر و ملموس‌تر باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز