خبرگزاری کار ایران

رئیس کنفدارسیون صادرات درگفت‌وگو با ایلنا:

برخی صادرکنندگان واقعی دست از کار کشیده‌اند/ دولت برای حفظ بازار 10 میلیارد دلاری به تجار کمک کند

asdasd
کد خبر : ۶۸۵۴۴۳

رئیس کنفدارسیون صادرات گفت: بازار 10 میلیارد دلاری را ما به سختی به دست آوردیم و اگر با این وضعیت این بازار را رها کنیم دوباره پس گرفتن آن بسیار سخت است. دولت باید زودتر ورود کند تا صادرکنندگان این بازار از دست ندهند.

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص پیمان سپاری ارزی و مشکلات صادر کنندگان در شرایط فعلی گفت: اینکه دولت بگوید مصرف دلار بازار آزاد در نهایت یک تا دو درصد است و تاثیری بر اقتصاد کشور ندارد و چشم خود را بر روی بازار آزاد ببندد نوعی پاک کردن صورت مسئله است چرا که امروز بعید است کالایی با قیمت دلار 8 هزار تومان به دست مصرف کننده برسد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ادامه داد: اینکه می‌گویند صادرکننده ارز خود را به داخل کشور نمی‌آورد حرف غلطی است. صادر کننده واقعی نیاز به سرمایه در گردش دارد و امور مالی آن مشخص و شفاف است این موضوع قابل رصد کردن است دولت می‌تواند با بررسی یک ساله فعالیت‌های بازرگانان، صادر کننده واقعی را بشناسد اما دولت می‌خواهد به روش سامانه نیما بر بازار نظارت داشته باشد ما معتقدیم با ارائه اسناد مثبته از سوی صادر کننده می‌تواند این اتفاق صورت بگیرد.

وی افزود: هر فعال اقتصادی باید هر سه ماه آمار فروش خود را به وزارت دارایی جهت مالیات ارزش افزوده ارائه کند در همان زمان صادر کننده نیز می‌تواند در اظهاریه خود اعلام کند که چقدر از ارز را وارد کشور کرده و به چه کسی داده است حالا خودش واردات انجام داده یا امتیاز پروانه صادراتی خود را به شخص دیگر واگذار کرده یا اینکه آن را به فلان صرافی داده و معادل ریالی گرفته است.

وی در خصوص سپرده های ارزی گفت: اعداد و ارقامی که برای سود سپرده ارزی در نظر گرفته شده نرخ مطلوبی است اما برای صادرکنندگان که دائم نیاز به سرمایه در گردش دارند زیاد کاربردی نیست نهایتا این افراد بخواهند یک تا دو ماه پول خود را در حساب بانکی نگهداری کنند.

لاهوتی تصریح کرد: عمده بازار صادراتی بخش خصوصی ما عراق و افغانستان و آذربایجان است اما موضوع این است که عمده تاجران عراقی به ایران می‌آیند و به صورت ریالی کالا را خرید می‌کنند و می‌روند در سامانه نیما هم جایی برای عرضه پول ملی و یا حتی دینار تعریف نشده است.

وی ادامه داد: از طرفی افغانستان هم فاقد سیستم بانکی است و سیستم بانکی عراق نیز تحت کنترل آمریکایی‌ها است و نمی‌توان با آن کار کرد. با آذربایجان نیز مدت‌هاست مراوده بانکی نداریم که این ابهام باعث شده بسیاری از صادرکنندگان اصیل ما تا معلوم شدن وضعیت و رفع ابهامات فعالیتی نکنند.

لاهوتی گفت: بازار 10 میلیارد دلاری را ما به سختی به دست آوردیم و اگر با این وضعیت این بازار را رها کنیم دوباره پس گرفتن آن بسیار سخت است. دولت باید زودتر ورود کند تا صادرکنندگان این بازار از دست ندهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز