خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه علوم اقتصادی تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

باید بازار ثانویه را تقویت کنیم/ عدم تزریق ارز صادرات، خیانت به کشور است/ مالیات، سوداگری ارز را کاهش می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۶۶۷۶۳۶

شقاقی شهری اظهار داشت: بهتر بود دولت برای کالاهای اساسی و داروهای حیاتی نرخی را اعلام نمی‌کرد و مسئولیت واردات و توزیع آن را به شرکت بازرگانی دولت مکلف می‌کرد در این صورت نرخ بازار ثانویه به عنوان نرخ مرجع می‌شد و نرخ بازار آزاد که شامل 5 درصد مبادلات ارزی است، با کشیدن ارز توسط صرافان از بازار ثانویه به این بازار کاهش می‌یافت.

وحید شقاقی شهری در گفت‌وگو با ایلنا، در مورد سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و بازار ثانویه گفت: سیاست‌هایی که در یک ماه اخیر توسط بانک مرکزی اجرا شده به ویژه دادن مجوز به صرافی‌ها جهت خرید بخشی از ارز حاصل از صادرات سامانه نیما مناسب محسوب می‌شود، هر چند بازار ثانویه مشکلاتی دارد که باید برطرف شود.

وی ادامه داد: ما در سال گذشته تقریبا 45 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم بر اساس همین روال ما باید در طی شش ماه گذشته  20 الی 25 میلیارد دلار به بازار ثانویه تزریق می‌کردیم، در حالی که این رقم بسیار ناچیز است حتی انتقاد آقای رئیس جمهور را نیز برانگیخته است و در این شرایط، وزارت نفت و سایر نهادهای دولتی باید پیگیر تزریق ارز صادرات غیرنفتی پتروشیمی‌ها، معدنی‌ها و ... به بازار ثانویه باشند تا این بازار تاثیرات مثبت خود در نرخ را نمایان کند.

این استاد دانشگاه افزود: ما باید بازار ثانویه را تقویت کرده تا کاملا جا بیافتد و مشکل عمق پایین آن را برطرف کنیم که این در گرو تزریق ارز صادراتی‌ها به ویژه پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و معدنی‌هاست. واقعیت این است که بنگاه‌های تولیدی که یارانه انرژی دریافت می‌کنند به ویژه بنگاه‌های متصل به دولت، در شرایطی که کشور درگیر جنگ اقتصادی است باید ارز خود را به بازار تزریق کنند و در غیراین صورت این خیانت به کشور است و باید برخورد سخت‌گیرانه صورت بگیرد.

این اقتصاددان اظهار داشت: بهتر بود دولت برای کالاهای اساسی و داروهای حیاتی نرخی را اعلام نمی‌کرد و مسئولیت واردات و توزیع آن را به شرکت بازرگانی دولت مکلف می‌کرد در این صورت نرخ بازار ثانویه به عنوان نرخ مرجع می‌شد و نرخ بازار آزاد که شامل 5 درصد مبادلات ارزی است، با کشیدن ارز توسط صرافان از بازار ثانویه به این بازار  کاهش می‌یافت.

شقاقی شهری در مورد مهار سوداگری در بازار ارز گفت: بازار ثانویه شفافیت لازم را دارد و در آن خریدار و فروشنده کاملا مشخص هستند و می‌تواند سوداگری را کاهش دهد اما نباید از سایر ابزارها، مانند مالیات که تاثیر مهمی در راستای کنترل  سوداگری دارد، غافل شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز