خبرگزاری کار ایران

حجم ویدیو: ۱۴.۴۳M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۳:۱۴ دانلود ویدیو

معاون وزیر نیرو:

اقلیم ایران سازگار با تولید انرژی‌های تجدیدپذیر است/ فروش برق به کشورهای مختلف توسط شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود

کد خبر : ۶۷۸۲۱۹

معاون وزیر نیرو گفت: ما خرید تضمینی برق را در دستور کار داریم اما فروش برق توسط شرکت‌های تولیدکننده به صورت خصوصی و بدون واسطه دولتی با شرکت‌های خارجی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد صادق‌زاده معاون وزیر نیرو و مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر در سومین کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران اظهار کرد: مپنا 80 درصد از برق خود را در کهک از 12 ظهر تا تاریکی هوا تولید کرده که در سه ماه تابستان بوده است و این طلایی‌ترین برقی است که تولید شده، ما حدود 9 هزار مگاوات تنها برای 300 ساعت برق تولید می‌‌کنیم که هزینه تمام شده این نیروگاه‌ها رقمی بالاتر از 5 هزار تومان در ساعت برآورد می‌شود در حالی که منابع تجدیدپذیر قیمتی معادل 400 تومان است.

وی افزود: الگوی تولید این نیروگاه با اقلیم ما سازگار است تابش خورشید ایران ثبات خوبی دارد و با کشوری مانند آلمان قابل مقایسه نیست. آلمان طی تحقیقاتی که انجام داده برای صد در صد شدن مصرف برق خود از انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال 2050 برنامه‌ریزی کرده است اما اقلیم کشور ما بسیار سازگارتر است.

صادق‌زاده در رابطه با سیاست‌های وزارت نیرو خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌هایی که وزارت نیرو در سه ماه گذشته اتخاذ کرده برای اینکه سرمایه‌گذارها و مردم به فکر برنامه‌ریزی بلندمدت باشند و شرکت‌ها برای 10 تا 20 سال آینده برنامه‌ریزی کنند این است که در روش‌شناسی‌های خود تنوع ایجاد کنند.

وی افزود: در ماده 21 اصلاح الگوی مصرف خرید تضمینی برق الزام شده بود اما پنج سال راکد ماند و سه سال پیش توسط وزارت نیرو راه‌اندازی شد که در سال 96 رشد 40 درصدی را داشت که با نرخ بالایی بود. امیدواریم این نرخ در سال 97 هم حفظ شود.

معاون وزیر نیرو در ادامه تصریح کرد: وزارت نیرو دو ابتکار جدید را ابلاغ کرده که یکی از آنها الگوی مناسب و برنامه‌ریزی شرکت‌های فعال در حوزه خرید تضمینی است و دیگری اجازه برای صادرات برق است ما جزء کشورهای غنی دنیا برای منابع تجدیدپذیر هستیم. ما به راحتی می‌توانیم به جز تامین برق خود به اروپا هم برق صادر کنیم و مستعد جهش در این زمینه هستیم.

مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر با اشاره به صادرات برق توسط بخش خصوصی اذعان داشت: ما خود را محدود به خرید تضمینی نکردیم. فروش برق توسط شرکت‌های تولیدکننده به صورت خصوصی با طرف خارجی انجام می‌شود و دولت هیچ دخالتی در این زمینه نخواهد داشت.

وی گفت: ما بدون قید و شرط پروانه احداث، صادر خواهیم کرد که این کار به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و کمتر از یک هفته قراردادها را تامین می‌کنیم و شبکه برق را در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به حق ترانزیت دریافت شده توسط وزارت نیرو اظهار کرد: دریافت حق ترانزیت 15 درصد سبد صادراتی برق در سال ماقبل تنها نقطه اتصال ما با بخش خصوصی است. هزینه تولید برای ما کمتر است و صادرات با نرخ بالا انجام خواهد شد و حاشیه سود بالایی برای بخش خصوصی خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: خطوط اتصال را تا مرزهای کشور خواهیم برد اما خطوط انتقال در خارج از مرزها بر عهده شرکت خارجی است. تسهیلات تا سقف 30 درصد هم تا ماه‌های آینده انجام خواهد شد که امیدواریم از این طریق کارها شتاب گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز