خبرگزاری کار ایران

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی:

افزایش صادرات، اسم رمز بی‌ثباتی است/ خروج آمریکا از برجام بهانه‌ رانت‌خواران برای افزایش سوداگری بود

asdasd
کد خبر : ۶۷۷۳۴۰

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: افزایش صادرات اسم رمز بی‌ثباتی است و خروج آمریکا از برجام با این توجیهات دست به دست هم داده تا عده‌ای را وارد فعالیت‌های سوداگرانه بکند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس شاکری در کنفرانس خبری با موضوع تبیین ابعاد راهگشای نامه دوم اقتصاد‌دانان که در موسسه دین و اقتصاد برگزار شد، در مورد تحولات اخیر اقتصاد و به ویژه نرخ ارز گفت: بخش شبه دولتی از برنامه اول توسعه تا امروز در نبود شفافیت روز به روز تقویت شده است.

وی ادامه داد: یک عامل آن را می‌توان به خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی دانست و از سویی نرخ ارز افزایش یافته است که در محافل دولتی و غیردولتی جهت توجیه حمایت از صادرات عنوان می‌شود و این بحثی است که از برنامه اول توسعه تا امروز شاهد آن بوده‌ایم.

شاکری گفت: در حالی که افزایش نرخ ارز در این سال‌ها نه تنها صادرات را افزایش نداد بلکه باعث بی‌ثباتی و تورم در کشور شد و باید از نظام تصمیم‌گیری کشور پرسید که پس این افزایش صادرات کجا روی داده است؟

وی گفت: در حالی که وعده حمایت از تولید ملی را می‌دهیم، واردات هنوز ادامه دارد.

شاکری تاکید کرد: افزایش صادرات در گرو تولید مبتنی بر دانش و عرضه نیرومند، گمرک شفاف و رقابت‌پذیری آسان است و افزایش نرخ ارز در وهله بعدی قرار دارد.

این اقتصاددان ادامه داد: اگر تسهیلات اعطایی به بخش صنعت را با بخش خدمات مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که بخش خدمات شاهد رشد مثبت بوده است و موجب جابجایی متنفعان از شرایط شده است به طوری که گروهی  صاحب منافع شده‌اند و مردم و نیروی کار تضعیف شده است که در این صورت نمی‌توانیم صادرات مناسبی داشته باشیم.

شاکری متذکر شد: افزایش صادرات اسم رمز بی‌ثباتی است و خروج آمریکا از برجام با این توجیهات دست به دست هم داده تا عده‌ای را وارد فعالیت‌های سوداگرانه بکند. جالب آنکه آقایان برای این بی‌ثباتی متوسل به تجربه سال 74 می‌شوند.

این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی صادرات را عامل رفاه آحاد جامعه دانست و افزود: افزایش نرخ ارز نتوانسته صادرات را افزایش و واردات را کاهش بدهد و اگر صادراتی بوده مربوط به اقلامی مانند گوجه فرنگی و سیب‌زمینی است در حالی که صادرات باید رفاه عمومی را افزایش دهد نه اینکه منافع گروه خاصی را تامین کند.

شاکری گفت: در حالی که این گروه‌ها از صادرات غیرنفتی سود می‌برند بسیاری از تولیدکنندگان کشور ممنوع الخروج هستند. با توجه به آنکه اقتصاد بازی مجموع صفر است این سود از جیب کارگران و صندوق‌های بازنشستگی تامین می‌شود و باید پرسید که چرا عده‌ای که خیلی زود دلواپس می‌شدند، حالا دلواپس نیستند؟

وی تصریح کرد:‌ در این شرایط مسکن گران و رکود ایجاد شده است در حالی که آهن چند برابر شده است چگونه می‌توان از ساخت مسکن صحبت کرد و این علامت را شما آقایان دادید تا قیمت‌ها بالا برود.

شاکری گفت: ما باید ابتدا موانع را شناسایی کنیم و گرنه توجیهات، اقتصاد را بی‌ثبات خواهد کرد و در صورت استفاده از منابع و تدابیر باثبات هیچ کس جرات تعرض به ما را نخواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز