خبرگزاری کار ایران

استاد اقتصاد بین الملل در گفت‌وگو با ایلنا:

بازار چهارراه استانبول را باید از رسمیت انداخت/هیچ تولید کننده‌ای از ارز آزاد استفاده نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۹۶۵

یک استاد اقتصاد بین الملل تصریح کرد: ما باید این بازار سوم یا بازار سیاه را از لحاظ روانی بی‌ارزش کنیم زیرا بازار چهار راه استانبول عملا هیچ نقشی در اقتصاد کشور ندارد و فقط تاثیر روانی بر روی کالا و اقتصاد کشور می‌گذارد.

جمشید عدالتیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره تاثیر رای دادگاه لاهه بر وضعیت اقتصادی کشور خصوصا در عرصه بین المللی گفت: دولت آمریکا می‌تواند این حکم را قبول نکند و از آن تمکین نکند به طور کلی ضمانت اجرایی برای آن وجود ندارد اما از لحاظ حقوقی و سیاسی برنده شدن ما در این دادگاه اهمیت به سزایی دارد.

این استاد اقتصاد بین الملل گفت: دیگر ایران می‌تواند در همه مجامع محکم صحبت کند هر چند ترامپ گفته از تمام مجامع حقوقی بین المللی خارج خواهم شد اما می‌توانیم همه جا بگوییم بالاترین مرجع حقوق بین المل حق را به ما داده است.

وی در خصوص تاثیر این حکم بر روی شرکت‌های خارجی و حضور آنها در ایران گفت: ماندن یا نماندن این شرکت‌ها در ایران کاملا یک تصمیم مدیریتی شرکت است اما آمریکا باز هم می‌تواند آنها را به خاطر همکاری با ایران جریمه کند.

عدالتیان تصریح کرد: به هر حال رای دادگاه لاهه یک برگ برنده برای ما است و باید دید چطور از این برگ استفاده خواهیم کرد؟

وی گفت: ظریف و تیم دیپلماسی کشور در مذاکرات با چین هند و اروپا می‌تواند دست پیش را داشته باشد، آینده مشخص خواهد کرد که آیا ما از ظرفیت‌های این حکم در مجامع اقتصادی استفاده لازم را کردیم یا خیر؟

عضو اتاق بازرگانی ایران در خصوص تاثیر این حکم در بازار ارز گفت: ما باید این بازار سوم یا بازار سیاه را از لحاظ روانی بی‌ارزش کنیم زیرا بازار چهار راه استانبول عملا هیچ نقشی در اقتصاد کشور ندارد و فقط تاثیر روانی بر روی کالا و اقتصاد کشور می‌گذارد.

عدالتیان گفت: تاثیرگذار واقعی همان سامانه نیما با ارز 8 هزار تومانی است؛ در واقعیت نه کسی با ارز 20 هزار تومانی کالا تولید می‌کند و نه اصلا این ارز در مقیاس بزرگ خریدار دارد، این بازار فقط به درد سفته بازی می‌خورد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی و دولت باید خیلی هوشمندانه با این پدیده برخورد کنند و از لحاظ روانی ثابت کنند که این بازار هیچ تاثیری بر اقتصاد کشور ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز